udskiftning af skrueaksel leje på en Balla~
Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 18-08-03 13:21

Hej gruppe
Jeg har en Ballad hvor der efterhånden er kommet noget slør i skrueaksel
lejer (skrueakslen er støttet af et ben lige foran skruen og det er dette
leje).
Er der nogen der har prøvet at skifte dette leje, og kan det gøres uden at
tage skrueakslen ud.
Det ser ud til at selve lejet er lavet af kunststof, omgivet af et
messingrør men det er lidt svært at se hvad der er leje og hvad der skal
blive siddende i støtte benet.
Hvor køber jeg billigst et nyt leje?

Håber der nogen kan give et par gode råd

--
Frank Mikkelsen

Fra : Olau

Dato : 21-08-03 20:04

"Frank Mikkelsen" <frank@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive siddende i støtte benet.
> Hvor køber jeg billigst et nyt leje?
>
> Håber der nogen kan give et par gode råd

Desværre, du skal have skrueakselen ud og det betyder som regel at roret
også skal afmonteres. Derefter er der 2 muligheder, du kan trække det gamle
leje ud med en specialaftrækker ( fx Beta nr. 1542/x og nr. 1544/x ), eller
du må i gang med en nedstrygerklinge.
Lejet skal skæres igennem på den langs uden at beskadie stævnrøret, det
tager lang tid og er besværligt. Derefter krølles lejet sammen med div.
mejsler ol.
Min erfaring siger at det er løsningen, aftrækkerløsningen virker kun i de
tilfælde hvor lejet ikke er groet helt fast og hvor det er muligt at få fat
i lejets bageste del, uden at få fat i stoppet bag lejet. Hvis man får fat
her hiver man hele stævnrøret ud.
Hilsen Ole