Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kost og logi ved feriejob langt fra hjemme~
Fra : Jens Christiansen

Dato : 18-08-03 10:52

Hejsa

Jeg er bosiddende i Lyngby (kollegieværelse) men har denne sommer været
hjemme (Maribo, Lolland) for at arbejde - har i den forbindelse boet hos
mine forældre (som intet har med min arbejdsplads at gøre).

Så vidt jeg kan finde ud af, foreligger der en regel om at hvis man arbejder
langt fra sin bopæl, kan arbejdsgiver enten udbetale nogle skattefrie diæter
til dækning af kost og logi, eller hvis dette ikke er tilældet kan man
trække dem fra i skat på sin selvangivelse.

Såvidt jeg kan se ud fra:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=133799&ov_id=200245
Er satserne i 2003: Logi: 166 / Kost: 387 / Bagatelgrænse: 4700

Denne regel skulle eftersigende også gælde for studerende, som tager hjem og
arbejder i sommerferien, og bor ved forældre.. Argumentet er at man ikke er
studerende i sin sommerferie. Der stilles dog følgende krav, nemlig at man
bibeholder og opretholder sin normale bopæl, og at der er en vis afstand fra
hjem til arbejdsplads. Det vil sige at man f.eks. ikke må fremleje sin
lejlighed i perioden.

Jeg har arbejdet og været bosiddende hjemme i 42 dage. Dette vil sige at
jeg - ud fra et hurtigt regnestykke:

553 (kost + logi) * 42 dage = 23226
23226 - 4700 (bagatelgrænse) = 18526

Det vil sige at jeg burde kunne trække 18526 kroner fra i skat på min
selvangivelse?

Det skal lige siges at jeg har INTET forstand på skat og regler der gælder
for dette.. (ikke ret meget ihvertfald)..

Men er jeg helt galt på den?

Med venligste hilsener og på forhånd tak!
Jesper Christiansen

Fra : Morten Fix

Dato : 19-08-03 21:33

"Jens Christiansen" <jhc@bonbon.net> wrote in message news:<3f40a1b5$0$24695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> for dette.. (ikke ret meget ihvertfald)..
>
> Men er jeg helt galt på den?
>
> Med venligste hilsener og på forhånd tak!

Hej Jesper

Jeg er selv studerende og har også tænkt mig at benytte mig af de
regler du nævner.
Fordelen, ved at bruge de standardsatser du nævner, er at du skal ikke
dokumentere dine udgifter, men kun at du kan dokumentere antal
rejsedage, et citat fra Dansk Landbrugsrådgivning:
"Det fremgår af ligningsvejledningen for 2000, afsnit A.B.1.7.1, at et
fradrag for rejseudgifter efter standardsatserne forudsætter, at
lønmodtageren kan dokumentere det faktiske antal rejsedage med
overnatning samt antal af tilsluttende timer. Det er derimod ikke
noget krav, at lønmodtageren kan dokumentere udgiftens størrelse."

Jeg har forhørt mig, og især lønsedler og dankortbon'er er god
dokumentation. Lønsedlerne viser at du er på rejse i hverdagene, da
afstanden til dit værelse gør at du ikke kan sove hjemme.
Dankortbon'erne skulle gerne afdække weekenderne, hvornår har du været
på Lolland og hvornår har du været i Lyngby. (Du kan selvfølgelig ikke
trække noget fra for de dage du er i Lyngby)

BTW En forudsætning for denne diskusion er selvfølgelig at der er tale
om en midlertidig arbejdsplads (max 12mdr)

Som en lille advarsel vil jeg sige, at der efter sigende ikke er
overensstemmelse mellem alle skatteforvaltninger hvad denne regel helt
konkret dækker. (så forbered dig på torskegilde

Til sidst vil jeg sige at det er forkert, hvis du har boet ved dine
forældre og ikke betalt husleje og stadig trækker logi omkostninger
fra. Hvis du gør, burde dine forældre selvfølgelig betale skat af det.
Men så vidt jeg kan læse ud af reglerne, skal du ikke dokumentere dine
udgifter, så skattevæsenet kan (i mine øjne) reelt set ikke gøre
noget, selvom du måtte trække logi omkostninger fra, du ikke har.

Jeg håber det opklarede lidt mere

Venlig hilsen
Morten Fix
Stud. Oecon

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-03 22:35

Morten Fix wrote:

Beklager at jeg er sent ude,
men snak med jeres lokale Landbrugscenter om de nye regler for
fradrag for uddannelse,
når der er aftale om arbejdsydelser.

Er det volapyk, ring.

--