Forslag til Mailserver/web spand
Fra : Mdj

Dato : 18-08-03 09:27

Uha, jeg har bevæget mig ind på et område jeg ikke har meget erfaring med,
*nix that is...
Jeg skal til at sætte en lille tjeneste op for den lokale boligforening, vi
er nemlig blevet enige om at vi skal have nogle gratis e-mail adresser til
rådighed.
Fint nok tænker jeg, og melder mig friskt og frejdigt, da det er noget jeg
har en del erfaring med... under Windåse!! - men der er jo lidt forskel på
prislaget, og vi er ikke interesserede i at skulle købe Exchange og Windows
licenser til 400 brugere.

I stedet kunne jeg forestille mig en Linux (eller gratis UNIX, naturligvis)
som var skræddersyet til amatører som jeg.. Der er jo forskellige produkter
på markedet, som f.eks. e-smith og ClarkConnect, hvilke jeg nok tror jeg vil
kunne sætte op, men hvordan skalerer de? - vil det blive for meget at skulle
oprette 400-600 brugere på de distributioner?

Det jeg (tror) jeg søger er:

Linux/UNIX som er nem at installere, med skrabede funktioner
Mailserver, der understøtter følgende: IMAP, POP3, Webmail (gerne med
mulighed for eget layout), SMTP (self) gerne med mulighed for SSL over hele
linjen.
Webserver, kunne forestille mig Apache, med PHP4 og MySQL
Simpelt administrations interface, web eller x, det er ligemeget, men noget
som ikke kræver for meget konsol arbejde, der er andre en teknikere som skal
oprette brugere...
Let opdatering af sikkerhedspatches og service updates
Pris... et sted mellem 0,- og tja jeg tror nok jeg kunne lokke en 1000,- ud
af dem, men nok desværre ikke mere...

Skriv endelig med meninger og forslag, jeg er lidt på bar bund pt.

Venlig Hilsen
Morten

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-08-03 10:20

"Mdj" <zqw@zqw.qx(ROT13)> writes:

> [...]
> kunne sætte op, men hvordan skalerer de? - vil det blive for meget at skulle
> oprette 400-600 brugere på de distributioner?

Jeg kender ingen af dem; jeg vil nok anbefale dig RedHat, Suse eller
evt. Debian (sidstnævnte hvis du er lærevillig - den er ikke helt så
nem at gå til som de to første).

> [...]
> Mailserver, der understøtter følgende: IMAP, POP3, Webmail (gerne med
> mulighed for eget layout), SMTP (self) gerne med mulighed for SSL over hele

SMTP: sendmail, exim, postfix. Jeg bruger selv exim (har dog aldrig
prøvet postfix).
IMAP, POP3: courier-imap eller uw-imap.
Webmail: IMP eller squirrelmail.

> Webserver, kunne forestille mig Apache, med PHP4 og MySQL

Øh, det har du jo så selv givet svaret på.

> Simpelt administrations interface, web eller x, det er ligemeget, men noget
> som ikke kræver for meget konsol arbejde, der er andre en teknikere som skal
> oprette brugere...

RedHat har vist en del af det - ellers skal vi ud i nogle
distributioner, jeg har meget lidt kendskab til.

> Let opdatering af sikkerhedspatches og service updates

Her finder jeg Debian klart overlegen - men den stemmer til gengæld
skidt overens med "grafiske/web værktøjer".

> Skriv endelig med meninger og forslag, jeg er lidt på bar bund pt.

Du havde nok fået en del ud af at læse tilbage i gruppen - den slags
spørgsmål bliver stillet temmelig ofte.

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-03 11:46

"Mdj" <zqw@zqw.qx(ROT13)> wrote:

> [...]
>oprette brugere...
>Let opdatering af sikkerhedspatches og service updates

Uha, du beskriver jo den Linux RedHat 9 server jeg har stående i
kælderen

Linux kræver ikke så voldsom computerkraft. RedHat 9 er vældig godt
dokumenteret og kan frit hentes på f.eks:

ftp://sunsite.dk/mirrors/redhat/9/en/

Men kommer man lige fra Windows uden kendskab til Unix / Linux kan det
godt ta' nogen tid at få det til at køre....

<mlr>

Fra : Mdj

Dato : 18-08-03 13:25

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Uha, du beskriver jo den Linux RedHat 9 server jeg har stående i
> kælderen

Jeg sidder faktisk og roder med Rødhætte pt, men jeg syntes ikke det er så
strømlignet som jeg vil have det ;)

> Men kommer man lige fra Windows uden kendskab til Unix / Linux kan det
> godt ta' nogen tid at få det til at køre....

Well jeg kører Red Hat 9, på min laptop, så jeg kender til det på bruger
niveau, men jeg har aldrig rodet med server opsætning før... så de
grundlæggende færdigheder kender jeg da nogenlunde... :)

Mvh
Morten

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 18-08-03 13:10

"Mdj" <zqw@zqw.qx(ROT13)> skrev i en meddelelse

> [...]
skulle
> oprette 400-600 brugere på de distributioner?

---- snip spec's ----

De ting ligger alle sammen indbygget i E-Smith'en
Jeg vil dog foreslå at smide user-manager pakken på, så er det let at
oprette
"super brugere" der f.eks kan oprette nye brugere o.l.
(Har det kørende her, uden problemer bortset fra en idiot40 i Mysql'en)

Du siger 400 brugere, skal maskinen også virke som proxy server /
firewall ?

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Mdj

Dato : 18-08-03 13:23

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> wrote in message

> De ting ligger alle sammen indbygget i E-Smith'en
> Jeg vil dog foreslå at smide user-manager pakken på, så er det let at
> oprette
> "super brugere" der f.eks kan oprette nye brugere o.l.

Okay, det kunne være jeg skulle lege lidt med det så...

> (Har det kørende her, uden problemer bortset fra en idiot40 i Mysql'en)

Hehe, det kan jo ske for selv den bedste... :)

> Du siger 400 brugere, skal maskinen også virke som proxy server /
> firewall ?

Nej det er kun til mail, og så en lille procent del web

Mvh
Morten

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 19-08-03 06:38

Jeg vil anbefale Red Hat opsat efter forslagene i bogen:
http://www.gnuskole.dk/bog

Gunner
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Mdj

Dato : 19-08-03 09:24

"Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> wrote in message
> Jeg vil anbefale Red Hat opsat efter forslagene i bogen:
> http://www.gnuskole.dk/bog
>
> Gunner

Hej Gunner, tak skal du have, det er da vist ikke en hel dårlig side i har
der :)

Mvh
Morten

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 20-08-03 20:38

Mdj skrev:

> Hej Gunner, tak skal du have, det er da vist ikke en hel dårlig side i har
> der :)
>
> Mvh
> Morten

Tak

Gunner
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 20-08-03 22:22

Gunner Poulsen wrote:

> [...]

Nej, den er rigtig god. Nu fik jeg kigget lidt på den igen.
Men der er en ting, der undrer mig i kap 14.

>Man kan også kopiere filer via SSH (se kapitlet om Fjernstyring af
> GNU/Linux Kapitel 5), men det er mest hensigtsmæssigt kun at bruge denne
> mulighed for administratorer, da SSH giver adgang til hele maskinens
> filsystem.

Det gør ssh da ikke. Eller har jeg misforstået hvad i mener med adgang?

--
Niels

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 21-08-03 06:50

Niels Elgaard Larsen skrev:

> Nej, den er rigtig god. Nu fik jeg kigget lidt på den igen.
> Men der er en ting, der undrer mig i kap 14.

> Det gør ssh da ikke. Eller har jeg misforstået hvad i mener med adgang?

Vi mente læseadgang (og ved godt det ikke gælder enkelte filer som fx
/etc/shadow). Om det er et problem afhænger af hvor sikker man er på sig
selv. Jeg vil altid foretrække at brugerne ikke kan se mine
admin-bøffer, og er lukket inde så de kun kan se deres egne filer. Alt
andet lige.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk