shæferhund igen
Fra : Northern AmStaffs

Dato : 17-08-03 23:13

læs artiklen fra Frederiksborg Amts Avis:

Fire-årig skambidt af hund

Dreng alvorligt skamferet af schæferhund på Bistrupvej.

Sidst ændret: 15. August 2003 16:21

Farum: En fire-årig dreng fra Brønshøj blev torsdag ved 21-tiden
alvorligt skambidt af en hund på Bistrupvej i Farum Kommune.
Politiet oplyser, at drengen blev bidt så kraftigt i den ene kind, så
kinden hang løs som en flap. Desuden blev han bidt i hovedbunden og
øret, ved det ene øje og i den ene arm.
Hunden, der bed, var en schæferhund, men politiet kan ikke oplyse
yderligere om de nærmere omstændigheder ved hændelsen.
ross

link:
http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/artikkel?SearchID=731445216506&Avis=RS&Dato=20030816&Kategori=LN_FARUM&Lopenr=108160069&Ref=AR&Profile=1000

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 09:52

On 17 Aug 2003 15:13:17 -0700, northern@amstaffs.dk (Northern
AmStaffs) wrotd:

> [...]
>Hunden, der bed, var en schæferhund, men politiet kan ikke oplyse
>yderligere om de nærmere omstændigheder ved hændelsen.

,,,,,,Nå hvor er Ekstrabladet henne i denne sag ? det er måske ikke så
spændende for dem at skrive om når det ikke er en "dræberhund" ??

Fra : René Kofoed

Dato : 18-08-03 14:41

Hej Punish.
Nej, det har du ret i. Men i dit andet indlæg kan jeg ikke lige forstå din
holdning??
Der er da ved gud, stor forskel, på om hunden/hundene "bare" bider, eller om
de desideret slår ihjel!!
Men lur mig, om ikke selv de fineste små pudler også kunne finde på det,
hvis de blev drillet tilstrækkeligt.
MVH Susanne.

Fra : NEWS

Dato : 18-08-03 15:34

Hej gruppe. Nu svarer jeg under René indlæg og syntes det er meget træls med
en hund der bider. Som jeg har skrevet før, så har jeg selv haft en schæfer
der bed og den blev omgående aflivet. Når vi nu ser på hvor mange schæfere
der er i danmark sammenlignet med bidskader er det faktisk meget få
sammenlignet med de der, lad os bare kalde dem dræberhunde, for så har de
fået rette navn.
Procentvis er der færre schæfere der bider og her mener jeg at antallet af
racen må tælle stærkt til hundens fordel, sammenlignet med dræberhunde der
næsten alle samme bider. Vi kan måske være heldig at finde en håndfuld som
er nogenlunde rolige
men resten er sku bedst egnet som fyld under jorden.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 16:09

On Mon, 18 Aug 2003 16:33:56 +0200, "NEWS"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>er nogenlunde rolige
>men resten er sku bedst egnet som fyld under jorden.

,,,,Ja det er flot igen Poul, arbejder du på Ekstrabladet ? du kunne
godt lyde som sådan en.

Fra : Northern AmStaffs

Dato : 18-08-03 19:09

Hej Poul,

jeg har med interesse læst din agitation imod dræberhunde/kamphunde og
lignende.
Jeg ved ikke hvor du har dit statistiske materiale fra, men i Danmark
har der til dags dato kun været 2 episoder hvor racen Amerikansk
Staffordshire Terrier har været indblandet i bid på mennesker! (Der
forefindes ikke racespecifik bidstatistik i Danmark).

Dog har justitsministeriet indsamlet data om antallet af farlige hunde
som i de seneste år er blevet aflivet (i forbindelse med den ny
hundelov):
København: 0
Hillerød: 4 (race: schæfer – én sag, hvor alle 4 hunde tilhørte
samme ejer) Odense: 1 (race: schæfer)
Nykøbing Falster: 1 (race: rottweiler-krydsning)
Horsens: 0
Holstebro: 0
Århus: 1 (race: rottweiler/dobermann-krydsning)
Ålborg: 0

Jeg har selv 5 Amstaff's som løber sammen i min hundegård. Herudover
sover og spiser de sammen!
Jeg faldt for racen grundet dens overdrevne kærlighed til mennesker -
familien såvel som fremmede!
Jeg ved ikke hvor du får din raceinformation fra, men ville være
taknemmelig hvis du kunne fortælle dette?

Mvh Thomas

Fra : Paw Jensen

Dato : 18-08-03 20:26

> [...]
> familien såvel som fremmede!
> Jeg ved ikke hvor du får din raceinformation fra, men ville være
> taknemmelig hvis du kunne fortælle dette?

Hej Thomas.

Efter at vi selv har fået en Amstaff, efter i gennem en menneskealder at
have haft Schæfere kan jeg kun bekræfte ovenstående.
Deres sind er nærmest overdrevent kærligt.
Vores Amstaff tæve (Tia) har fuldt ud underlagt sig husets "herre", en
pointerkrydsning.

Paw

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 16:08

On Mon, 18 Aug 2003 15:41:02 +0200, "René Kofoed" <r-kofoed@image.dk>
wrotd:

> [...]
>de desideret slår ihjel!!
>Men lur mig, om ikke selv de fineste små pudler også kunne finde på det,

,,ja der er forskel på om hundene slår en anden hund ihjel, eller om
de bidder et lille barn ! hvad syntes du at er værst,? og hvis vi ser
helt bort fra racer, hvad syntes du så at der burde have størst
opmærksomhed ?

en hund der bliver bidt ihjel af 3 andre hunde ?

eller en hund der skambidder en dreng på 4 år ?

,Jeg ved godt hvad jeg syntes at er værst og mest frygteligt ! det er
opmærksomheden fra Ekstrabladets side jeg snakker om her, og deres
opmærksomhed retter sig ikke på hvad der er værst , men på hvad de kan
få frokostlæsere af. Det kan vi vel godt blive enige om ikke ?

Fra : René Kofoed

Dato : 19-08-03 19:55

Hej Punish.
Jeg er helt enig med dig, med hensyn til Extra Bladet.
Der er også forskel på om, det mennesker eller dyr, hundene angriber.
Som du selv har været inde på, tidligere på året, er der desværre folk, der
ikke egner sig som dyreejere, der får fat i visse racer, som kan trænes til
det ene og det andet, og som gennem mange generationer, er avlet til at
besidde visse karaktertræk.
-Og som vi to, er rørende enige om: Det er IKKE hundens skyld, men derimod
den ejer der ikke har forstået hvilken hund han/hun har købt. Eller endnu
værre, den der ved det, og bruger det uforsvarligt.
Vi (mig selv incl.) burde alle, glemme alt om forskellige racer, og derimod
se på, hvilke karakteristika, de personer, som køber disse hunde, har.
Jeg ved, at du, Punish, har sat dig utroligt godt ind i, hvilken hunderace
du har købt. Gid alle, dog FOR FAN... ville gøre det samme. Ikke for din og
min skyld, men for hundens!!!!!
Det er ikke sikkert, at vi kan undgå alle bidskader, men der ville ske en
stor reduktion.

Fra : Pwh

Dato : 18-08-03 18:17

René Kofoed wrote:
> [...]
> forstå din holdning??
> Der er da ved gud, stor forskel, på om hunden/hundene "bare" bider,

Der er forhåbentligt også fandens til forskel på om hunde angriber mennesker eller dyr.

/Jens

Fra : René Kofoed

Dato : 19-08-03 19:56

Hej Jens.
Ja, der er MEGET stor forskel.
MVH Susanne.

Fra : Pwh

Dato : 19-08-03 20:27

René Kofoed wrote:
> Hej Jens.
> Ja, der er MEGET stor forskel.
> MVH Susanne.

Hej Susanne, godt at vi er enige :)
Et lille råd, det er bedre hvis du svarer EFTER det oprindelige indlæg.
Det gør det meget lettere for andre at følge debatten uden at skulle
scrolle frem og tilbage i din posting ;)

/Jens

Fra : René Kofoed

Dato : 21-08-03 20:34

> [...]
> Det gør det meget lettere for andre at følge debatten uden at skulle
> scrolle frem og tilbage i din posting ;)

Hej Jens.
Undskyld. Ved det jo godt !!
Mvh Susanne.

Fra : mathilde

Dato : 18-08-03 09:51

"Northern AmStaffs" skrev d. 17-08-03 23:13 dette indlæg :
> [...]
http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/artikkel?SearchID=7314452165
06&Avis=RS&Dato=20030816&Kategori=LN_FARUM&Lopenr=108160069&Ref=AR&Profi

Ja stakkels dreng. Nu står der ikke noget om de nærmere omstændigheder,
måske har han drillet hunden...men det er stadig en meget voldsom
reaktion fra hundens side.

Noget voldsommere overfald end det EB skrev om, men det var selvfølgelig
ikke en nyhed der ville sælge så mange aviser, det var jo bare en
schæferhund!

Trist og tankevækkende.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 13:55

On Mon, 18 Aug 2003 08:50:37 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Noget voldsommere overfald end det EB skrev om, men det var selvfølgelig
>ikke en nyhed der ville sælge så mange aviser, det var jo bare en

,,Ja det er meget trist for barnet, men vi skal nok ikke regne med at
der kommer nogen debat om det, når det "bare" var en schæfer og ikke
en kamphund. Ligesom forige år hvor en 2 rotweiler-unghunde (8-9mdr
gamle vist) bed en 6 årig dreng i Tyskland, da blev heller ingen debat
hverken i Tyskland eller andre steder ? men dengang 2 Pitbulls bed en
6 årig dreng ihjel i Tyskland da var der debat og alle Bullracer er
stadig forbudt dernede efter hændelsen. Men hvis det er Rotweilere
eller schæfere så sker der intet ?

Ikke fordi jeg mener at rotweilere eller schæfere skal forbydes men
jeg syntes at det er lidt underligt at ingen bemærker når de laver
noget forkert, måske fordi der er så mange af dem ? eller også er det
bare kedeligt at snakke om en schæfer der har bidt et barn ?

Fra : Pwh

Dato : 18-08-03 18:16

mathilde wrote:

> Ja stakkels dreng. Nu står der ikke noget om de nærmere
> omstændigheder, måske har han drillet hunden...
> Mathilde.

Tyson (lab/schæfer) og jeg mødte faktisk en lille dreng på 4-5 år nede på engen den
anden dag, knægten var i følgeskab med sine bedsteforældre vil jeg tro det var.
Knægten rendte lige hen til Tyson og begyndte at knurre og gø ham lige op i hovedet,
jeg kunne da se på Tyson at han blev lidt forvirret (men ikke agrassiv)
så jeg skyndte mig videre. Bedsteforældrene gjorde ikke noget synderligt for at
forhindre drengen i at ' lege med ilden '. Godt at de fleste børn er gode til at omgåes hunde.

/Jens

Fra : Mari

Dato : 18-08-03 18:53

> [...]
synderligt for at
> forhindre drengen i at ' lege med ilden '. Godt at de fleste børn er

Jeg accepterer ikke, at børn gør sådan - jeg siger klart fra over for
barnet med et ligeså velrettet NEJ - som var det til min egen hund.
Næste gang møder barnet måske en hund - der kammer over - og når
ingen andre sætter grænserne - så gør jeg............ for mine hundes
skyld.

/Mari

Fra : Pwh

Dato : 18-08-03 19:03

Mari wrote:
> [...]
> Næste gang møder barnet måske en hund - der kammer over - og når
> ingen andre sætter grænserne - så gør jeg............ for mine hundes

Det vil jeg også gører næste gang, men du ved efter en 12 timers arbejdsdag
kan mine pædagogiske kundskaber ligge på et meget lille sted :)
Det var også første gang at jeg oplevede den slags, så jeg var egentligt lige så
forbavset som vuffen ;)

/Jens

Fra : mathilde

Dato : 18-08-03 19:01

"Pwh" skrev d. 18-08-03 18:16 dette indlæg :

> [...]
synderligt for at
> forhindre drengen i at ' lege med ilden '. Godt at de fleste børn er

Det oplever jeg tit,
Og jeg siger altid til ungerne at man ALDRIG driller en hund. Og så
prøver jeg at få en lille snak i gang om hvordan man rent faktisk
henvender sig til en hund.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : René Kofoed

Dato : 19-08-03 20:02

Hej Jens.
Meget apropo : Schæfer.
Min 1-årige schæferhan ville ELSKE, en sådan dreng!!!!!! Endelig en der
vil lege, og som ikke har en fordømmende holdning om, at schæfere er
farlige.
Han elsker alt og alle med en puls!! Hyler og piver af glæde, jo mere han
bliver nusset.
Den "gamle" lab.blandingstæve, ville blive forskrækket og gemme sig bag
"mor"!!
Jeg købte en schæfer, i den tro, at de er en-mandshunde, men min schæfer
falder fuldstændig udenfor denne katagori.
Klap og nus, fra kendte og fremmede, Han elsker dem!!!!

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 20-08-03 09:40

Er glad for at han ikke gjorde det over for Bailey! Han ville have bidt af
bar forskrækkelse og utryghed, ikke noget jeg er synderlig stolt af, men det
havde været "konsekvensen".

Bare endnu et eksempel på at ikke alle børn har lært hvordan man nærmer sig
en hund! Måske hårdt at sige, men det er s.. deres egen skyld i mange
tilfælde, eller nærmere forældrenes!!
Heldigvis har jeg "kun" oplevet få gange hvor Bailey har haft tændt af på et
barn (ikke bidt, men stået og gøet, vist tænder, rejst børster osv), ellers
er de flinke nok til at komme hen og spørge om de må klappe ham.

I dit tilfælde kunne Tyson lige så godt være gået amok og røget på drengen.
Kun heldigt han ikke gjorde :0)

Hilsen Betina

Fra : Pwh

Dato : 20-08-03 10:48

Betina von Ahnen Thygesen wrote:
> [...]
> de må klappe ham.
>
> I dit tilfælde kunne Tyson lige så godt være gået amok og røget på
> drengen. Kun heldigt han ikke gjorde :0)

Jeg tilskriver det nu ikke kun held at Tyson ikke blev agrassiv overfor drengen.
Jeg har bevidst lært Tyson fra han var hvalp at omgåes børn i alle aldre, det er
simpelthen en nøvdendighed her hvor jeg lufter ham, der er rigtigt mange børn.
Men jeg synes at episoden meget godt illustrerer at det altså ikke altid er hundens
skyld når børn bliver bidt, det er nok lige så tit at børnene ikke har lært at omgåes
hunde på en ordentlig måde.
Det er forøvrigt det bedste at svarer EFTER det oprindelige indlæg, det gør det
meget nemmere at følge debatten ;)

/Jens

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 21-08-03 00:11

Det med at vænne hunden til børn har jeg prøvet siden Bailey var lille.
Problemet er at da han var 4-5 mdr gammel var der to unger på henholdsvis 5
og 7 som åbenbart syntes det var enormt morsomt lige pludselig at komme
farende mod ham, hvilket har sat sine spor i ham. Det begynder at hjælpe på
det med møder med børn i den alder, men han er stadig utryg, og kan egentlig
godt forstå det!

Derudover kommer så også enkelte børns måde at gå hunden i møde. Eksempelvis
bliver Bailey ekstremt nervøs hvis der kommer en hen imod ham, nærmest
pustet op og stirrer ham ind i øjnene. Han ser jo personen som en trussel!

På et tidspunkt, mindre end en måned siden, blev jeg temlig vred på nogen
unge gutter.
Bailey stod bundet udenfor mens jeg var inde og handle. Da jeg så står henne
ved kassen kan jeg høre de står og driller ham, ved at "gø". Da jeg så får
kigget ud kan jeg se de gentagne gange går hen mod ham med voldsomme
bevægelser. Han er ikke særlig tryg ved sådanne episoder i forvejen og dette
gør det ikke meget bedre.
Jeg skynder mig så ud og beder dem så pænt jeg nu kan, at lade min hund være
fordi han ikke er tryg ved det. Det resulterer i at jeg får den klasket i
hovedet at de da ikke har gjort noget og at min hund er sindssyg!
Der bliver jeg vred og fortæller dem at jeg lige har både set og hørt at de
drillede/provokerede ham.
Men nej, intet trænger igennem, heller ikke da jeg så siger at det egentlig
var ret heldigt at han var bundet, for ellers ville jeg ikke vide/garantere
for, hvordan han havde reageret på dem, men det havde nok endt med bid. Ja
hvis han bed dem skulle han nok sørge for at min hund blev skudt!!
Det er i mine øjne fuldstændigt uden respekt for andre levende væsener. Var
helt oppe at køre over at de kunne være så kolde og ligeglade!

Men jo, jeg vil prøve at sætte det originale indlæg ind når jeg svarer :0)

Hilsen Betina og Bailey (som ligger på mors seng med stængerne i vejret og
sover :0) )

Fra : Itgrafen

Dato : 21-08-03 07:18

Hej Gruppe

jeg har fulgt med i denne tråd fra sidelinien. Og indskyder lige en
bemærkning omkring børn og hunde. Jeg har to dejlige Golden Retrievere som,
jeg er sikker på aldrig ville bide børn. (og hvor sikker kan man lige være
på at ens dyr aldrig vil bide) Vi bor i en lille forstad til Aaborg hvor der
er mange børn. Jeg har endnu aldrig oplevet børn her der driller mine hunde,
men mange er bange for dem. Når jeg møder børn der er bange for hundene
spørger jeg gerne om de har lyst til at prøve at røre, klappe, ae. Det har
de fleste af dem, mens de nusser prøver jeg at forklare dem lidt om hvordan
man kal se om en hund er venlig stemt, hvordan man går til en hund, og at
det er en god ide at sprøge om man må nusse med en hund. Min gamle tæve
sidder bare helt stille og nyder det, lige ind til hun smider sig på ryggen
med alle fire stænger i vejret og vil kløes på maven. Det sidte plejer altid
at gi anledning til en griner. Og næste gang jeg møder børnene er de mindre
bange for hunde. Jeg er gået et lille skridt videre nu. Jeg syntes det er
synd for ungerne at de ikke skal ha glæden ved dyrene på en naturlig måde.
Så jeg har taget initiativ til at Dansk Kennelklub kommer på besøg på den
lokale skole og fortæller børnene om hunde og lader dem klappe et par rare
af slagsen.
Et sådan arrangement kan alle der er medlem af Dansk Kennelklub tage
initiativ til og det er ganske gratis. Mit håb er at det både vil kunne lære
ungerne glæden ved de firbenede, at det kan lære dem hvordan man går til
dem. Og hvad konsekvensen af drilleri kan blive.

vh
dorthe, nica og chicko