ORA-01001 fejl på PHP4
Fra : Tim Hallwyl

Dato : 05-04-01 16:24

Hejsa!

Vi har lige opdateret fra PHP3 til PHP4 og valgte i den forbindelse også at
løse et gammelt problem med Oracle defunc zombie-processer ved at
tilføje --enable-sigchild til PHP4 configurationen.

Herefter er tilfældige ORA-01001 fejl begyndt at dominere sider med mange
oracle-kald. De er tilfældige i den forstand at antal og placering skfiter
ved blodt at opdatere web-siden i browseren. Alt var fint med PHP3
uden --enable-sigchild.

Har I nogen ideer om det skyldes opgraderingen til PHP4
eller --enable-sigchild? -eller endnu bedre; et godt trick til at rette op
på det.

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 09-04-01 18:13

Det er tilsyneladende ikke muligt at lave mere en een forbindelse til Oracle

pr. script i PHP4 med --enable-sigchild, der er dog ingen problemer med

mange forbindelser i samme script hvis man bruger PHP3

uden --enable-sigchild. Jeg er stadig uviden om hvorvidt det er forkellen

mellem PHP3 og PHP4 eller --enable-sigchild der giver problemerne.

Anyway, problemet er fundet og workarounds er mulige.

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 09-04-01 21:04

In article <9asqgb$aus$1@news.net.uni-c.dk>, Tim Hallwyl wrote:

> Anyway, problemet er fundet og workarounds er mulige.

Nu kan det godt være det bare er mig der er nysgerrig - men hvad var problemet?

/tlk

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 10-04-01 09:39

> Nu kan det godt være det bare er mig der er nysgerrig - men hvad var
problemet?

At efter en opgradering fra PHP3 som var configureret
unden --enable-sigchild til PHP4 configureret med --enable-sig-child er det
ikke lægere muligt at åbne og lukke databasen mere end een gang på script.
Altså kun een databaseforbindelse pr. script.

Hvis du nu i et script fx har en generel funktion som laver en drop-down
select box med lande ud fra databasen og en anden generel funktion som laver
en anden drop-down select box med bilmærker (or what ever) ud fra
databasen - så må funktionerne ikke (med PHP4 --enable-sigchild) åbne og
lukke databasen selv! De skal bruge den samme forbindelse. Man skal altså
åbne en forbindelse til databasen, klade funktionerne og lukke forbindelsen
igen.

I PHP3 configureret uden --enable-sigchild (her ingen ide om det har nogen
betydning) var det ikke et problem med lave flere forbindelser i samme
script. Vi taler altså ikke som samtidige forbindelser, men bare mere end
een forbindelse pr. script.

Så mit problem var at min PHP3 kode ikke umiddelbart virkede i PHP4 - men
efter lidt omstrukturering af databaseforbindelser virker den nu også i
PHP4.

jeg håber det kastede lys over problemstillingen, selvom det kan lyde lidt
kompleks.

Fra : Troels Arvin

Dato : 10-04-01 14:18

On Thu, 05 Apr 2001 17:23:51 +0200, "Tim Hallwyl" <hallwyl@staff.kvl.dk>
wrote:

> tilfældige ORA-01001 fejl begyndt at dominere sider med
> mange oracle-kald

Hvilket operativsystem kører din PHP på?
Hvilken Oracle?

Fra : Tim Hallwyl

Dato : 10-04-01 15:40

> Hvilket operativsystem kører din PHP på?
> Hvilken Oracle?

Hej Troels!
PHP4 kører på Linux Kernel 2.2.12-32smp on a 2-processor i686 og forbinder
til en Windows2000 Server med Oracle8i Enterprise Edition Release 8.1.5.0.0.

Jeg har også adgang til en Oracle8i Enterprise Edition Release 8.1.5.0.2 på
førnævnte Linux Server. Jeg har dog ikke prøvet om det gør en forskel
hvilken Oracle jeg forbinder til, idet problemerne opstod efter en
opgradering af PHP....meeen man kan se'fø'li' ikke være sikker.

Anyway, hvis du har nogen ideer så er de meget velkommende