Hjernevrider pindespil.
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 17-08-03 20:39

Hej ng.

Jeg fik af mine forældre da de kom hjem fra Budapest et pindespil
bestående af 12 pinde, hvoraf de alle undtagen én er helt runde (som en
rundstok) og den sidste har en lille "modhage" i den ene ende. Udover det
er der tolv lidt tykkere pinde med hver fire huller på skrå, og det hele
skal så samles til en kvadrat der hænger sammen.
Desværre var min kæreste lidt utålmodig med at skulle skille den ad, så nu
kan vi ikke samle den igen. Nogen der kan genkende dette spil, som jeg
ikke ved hvad hedder, og kan fortælle hvordan den skal samles?
--
/Kasper

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 17-08-03 20:43

On Sun, 17 Aug 2003 21:39:07 +0200, Kasper Nordal Lund wrote:

Sorry, der er fem huller i hver af de tykke pinde.
--
/Kasper

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 17-08-03 20:53

Fra : Morten

Dato : 17-08-03 21:29

> [...]
> kan vi ikke samle den igen. Nogen der kan genkende dette spil, som jeg
> ikke ved hvad hedder, og kan fortælle hvordan den skal samles?

På én måde lyder det bekendt, på en anden måde ikke.
Har du ikke mulighed for at tage et billede og poste det i news:dk.binaer
(skriv lige i denne gruppe når billedet er tilgængeligt)

Mvh
Morten

Fra : Kasper Nordal lund

Dato : 18-08-03 10:31

On Sun, 17 Aug 2003 22:28:51 +0200, Morten wrote:

> På én måde lyder det bekendt, på en anden måde ikke.
> Har du ikke mulighed for at tage et billede og poste det i news:dk.binaer

Desværre, jeg ejer ikke et digi kamera.

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 10:58

Kasper Nordal lund skrev i

> Desværre, jeg ejer ikke et digi kamera.

ligner den et af billederne på denne side?
http://www.mindex.dk/Varer/spil/spil.htm
lyder som knudestik eller stjerne.

Andre mulige billeder:
http://www.mrpuzzle.com.au/prod77.htm
http://www.mrpuzzle.com.au/prod40.htm
http://www.mrpuzzle.com.au/webcontent66.htm

Jane - der er nysgerrig

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 18-08-03 19:40

On Mon, 18 Aug 2003 09:57:41 +0000, Jane wrote:

> Kasper Nordal lund skrev i

> ligner den et af billederne på denne side?
> [...]

Desværre, spillet er ikke på nogle af disse billeder. Spillet består også
af pinde og ikke af klodser, som jeg f.eks. vil sige at spillene knudestik
og stjernen gør.

Ellers tak for hjælpen.

--
/Kasper

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 18-08-03 10:51

Kasper Nordal Lund <ihate@spam.org> writes:

> [...]
> ende. Udover det er der tolv lidt tykkere pinde med hver [fem]
> huller på skrå, og det hele skal så samles til en kvadrat der hænger

Jeg går ud fra, at du mener "terning" og ikke "kvadrat"? Og jeg kunne
godt tænke mig lidt mere information:

- Har de tykke pinde samme længde som de tynde og hvis ikke, hvad er
forholdet?

- Jeg går ud fra, at hullerne i de tykke pinde passer til de tynde,
men kan de tynde pinde gå helt igennem, eller er det kun enden, der
kan sidde fast?

- Hvor på de tykke pinde sidder hullerne, og i hvilke vinkler?

Umiddelbart vil jeg dog tro, at de 12 tynde eller de 12 tykke pinde
skal være kanterne i terningen, og at den med modhage virker som
"lås", så terningen ikke falder fra hinanden så let.

   Torben

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 18-08-03 19:35

On Mon, 18 Aug 2003 11:50:31 +0200, Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Jeg går ud fra, at du mener "terning" og ikke "kvadrat"? Og jeg kunne
> godt tænke mig lidt mere information:
>
> - Har de tykke pinde samme længde som de tynde og hvis ikke, hvad er
> forholdet?

Ja de er ca. lige lange.

> - Jeg går ud fra, at hullerne i de tykke pinde passer til de tynde,
> men kan de tynde pinde gå helt igennem, eller er det kun enden, der
> kan sidde fast?

Det er kun den ene med "modhagen" der ikke kan gå helt igennem.

> - Hvor på de tykke pinde sidder hullerne, og i hvilke vinkler?

Hullerne er ca. 45 grader, og sidder med 2 den ene vej og to den anden
(h v h v) højre venstre højre venstre Håber du forstår mig.

> Umiddelbart vil jeg dog tro, at de 12 tynde eller de 12 tykke pinde
> skal være kanterne i terningen, og at den med modhage virker som
> "lås", så terningen ikke falder fra hinanden så let.

Det var også min idé, men ligenu har jeg ikke spillet her da et vennepar
har lånt den med hjem for at prøve.

--
/Kasper

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 19-08-03 10:34

> [...]

> Hullerne er ca. 45 grader, og sidder med 2 den ene vej og to den anden
> (h v h v) højre venstre højre venstre Håber du forstår mig.

Ikke helt. Mener du noget i retning af følgende tværsnit?

____ __ ______ __ ____
| / / \ \ / / \ \ |

(Ovenstående skal ses med et tegnsæt med ens tegnbredde).

Og hvad er afstandene fra enderne af pinden til de forskellige huller?

   Torben

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 19-08-03 22:29

Har lige postet et billede i dk.binaer, det ligger under "hjernevrider fra
dk.videnskab ............"

--
/Kasper