udslæt af vitaminpiller
Fra : Anne S. Rasmussen

Dato : 17-08-03 19:50

Min dreng på 1 år fik efter to dage med børnevitaminpiller nældefeber på
overkrop og arme. Jeg er i tvivl om årsagen kan være vitaminpillerne, men
synes det virker som en relevant mulighed. Har andre lignende erfaringer
samt viden om gode alternativer. Findes der måske nogle vitaminpiller som er
primært til allergikere?
Mærket vi har brugt er Livol multi Tabs til børn m. frugtsmag.

--
Venlig hilsen

Anne

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 17-08-03 20:15

Hej Anne

Anne S. Rasmussen wrote:
> [...]
> primært til allergikere?
> Mærket vi har brugt er Livol multi Tabs til børn m. frugtsmag.

Ikke for at starte en meget lang tråd,men hvorfor mener du at han skal
have vitaminpiller?

Marianne Feddersen

Fra : vvv

Dato : 17-08-03 20:39

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Anne

> Ikke for at starte en meget lang tråd,men hvorfor mener du at han skal
> have vitaminpiller?

Det var også min tanke.. Hvis i spiser bare nogenlunde fornuftigt er det
eneste I får ud af vitaminpiller at folkene bag Livol bliver rigere
Han klare sig sikkert fint uden.

vv

Fra : Kitti Egevang

Dato : 17-08-03 21:53

"vvv" <?@?> wrote in message

> [...]

> Det var også min tanke.. Hvis i spiser bare nogenlunde fornuftigt er det
> eneste I får ud af vitaminpiller at folkene bag Livol bliver rigere

Mine to piger på 5½ og 1½ år har aldrig fået vitaminpiller.
Og de er meget lidt syge. Vi spiser til gengæld meget fornuftigt, med
meget
blandet kost. Frugt, grønt, brød, kød, osv. Så de mangler bestemt ikke
noget.
Mange hilsner Kitti.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-03 11:27

"Kitti Egevang" <kittislet@dettemail4us.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og de er meget lidt syge. Vi spiser til gengæld meget fornuftigt, med
> meget blandet kost. Frugt, grønt, brød, kød, osv. Så de mangler bestemt

Jeg har haft præcis samme holdning i mange, mange år, men er ved at skifte.

Hvor tit spiser dine børn eksempelvis fed fisk? Er du med andre sikker på,
at de får nok at de gode fedtsyrer? Bare for at tage et enkelt eksempel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-08-03 11:46

Hej Lisbeth

> Hvor tit spiser dine børn eksempelvis fed fisk? Er du med andre sikker på,
> at de får nok at de gode fedtsyrer? Bare for at tage et enkelt eksempel.

Der er ikke fedtsyrer i vitaminpiller.
Sunde og raske mennesker, der spiser varieret, har ikke brug for
vitaminpiller.
Mange børn elsker makrelsalat og andre typer fisk og fiskepålæg.
Hvis de ikke vil spise fisk, findes der stadig levertranprodukter på
markedet.
Og lige til slut: husk at de fede fisk feder, også selvom de er sunde.

Marianne Feddersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-03 12:08

> Der er ikke fedtsyrer i vitaminpiller.

Nej sorry.. du har da ret. Det er fordi jeg har "kosttilskud" i tankerne og
ikke kun vitaminpiller.

> Og lige til slut: husk at de fede fisk feder, også selvom de er sunde.

Sludder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-08-03 12:57

Hej Lisbeth

> Sludder.

Mht. vægtforøgelse er fedt nu engang fedt. Om det kommer fra fisk,
oliven eller noget helt andet, gør ingen forskel på hvor meget det
feder. At nogle fedttyper så er mindre skadelige for organismen er en
anden sag.

Marianne Feddersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-03 13:59

> [...]
> oliven eller noget helt andet, gør ingen forskel på hvor meget det
> feder. At nogle fedttyper så er mindre skadelige for organismen er en

Fedt feder kun, hvis du spiser mere, end du forbruger.

Hvis et barn bliver overvægtig, er det meget lidt sandsynligt, at det er
blevet det af at spise fed fisk! Tvært imod vil mere fed fisk og flere sunde
fedtstoffer i det hele taget kunne bidrage til at undgå, at barnet propper
sig med usunde kulhydrater.

Fed fisk vil mætte barnet på en anden og mere langtidsholdbar måde end en
fedtfattige franskbrødsmadder med syltetøj.

Derfor vil jeg fortsæt mene, at det er noget gevaldigt sludder at påstå, at
fed fisk feder.

Der er OVERFLØDIG energi, der feder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-08-03 14:47

Hej Lisbeth

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Fedt feder kun, hvis du spiser mere, end du forbruger.

Så langt er vi enige.

> Hvis et barn bliver overvægtig, er det meget lidt sandsynligt, at det er
> blevet det af at spise fed fisk!

Er det så fordi børn ikke spiser fisk nok eller fordi man ikke kan blive
fed af at spise fed fisk.

Tvært imod vil mere fed fisk og flere sunde
> fedtstoffer i det hele taget kunne bidrage til at undgå, at barnet propper
> sig med usunde kulhydrater.

Er vi enige om at fedt feder? Er vi også enige om at kulhydrater feder
hvis de ikke forbrændes?

Hvis vi er enige så langt, fører denne diskussion måske et eller andet
sted hen.

Kroppen forbrænder ting i forskelligt tempo.
Først forbrændes alkohol (hvilket ikke er aktuelt når det angår børn)
Dernæst forbrændes kulhydrater.
Derefter forbrændes fedt.

Derfor ønsker vi et fornuftigt minimum af de tre ovennævnte i vores kost.

Spørg en diætist om hvad du bør spise for at leve sundt og du vil få
svaret: Bare det er varieret med overvægt på stivelsesfattige grøntsager
og magre kødtyper (herunder ditto fisk).

> Fed fisk vil mætte barnet på en anden og mere langtidsholdbar måde end en
> fedtfattige franskbrødsmadder med syltetøj.

Fedt mætter!
Havregryn mætter fantastisk og temmelig længe, men er som alle andre
typer frø, nødder og kerner ret fedt. Det betyder ikke nødvendigvis at
det er usundt, men at det ikke er godt at have overvægt af netop den
type mad.

Intet er godt i store mængder, heller ikke fed fisk.

> Derfor vil jeg fortsæt mene, at det er noget gevaldigt sludder at påstå, at
> fed fisk feder.

Det var ellers noget af et postulat.
Fedt feder hvis det ikke forbrændes og så er det fløjtende ligegyldigt
hvor det kommer fra.

> Der er OVERFLØDIG energi, der feder.

Ja, fedt er energi i koncentreret form og kroppen elsker det og gør hvad
den kan for at holde på det.

Marianne Feddersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-03 17:41

> Er det så fordi børn ikke spiser fisk nok eller fordi man ikke kan blive
> fed af at spise fed fisk.

Jeg tror ikke man kan blive fed af at spise fed fisk.

> Er vi enige om at fedt feder? Er vi også enige om at kulhydrater feder
> hvis de ikke forbrændes?

Ja

> Intet er godt i store mængder, heller ikke fed fisk.

Selvfølgelig skal man ikke spise fed fest i store mængder.
Blandt andet på grund af fare for tungmetaller.

> Fedt feder hvis det ikke forbrændes og så er det fløjtende ligegyldigt
> hvor det kommer fra.

Ja.

Mvh. Lisbeth

Fra : Hansen

Dato : 23-08-03 15:19

On Sun, 17 Aug 2003 20:49:39 +0200, "Anne S. Rasmussen"
<mail002@besked.com> wrote:

> [...]
>primært til allergikere?
>Mærket vi har brugt er Livol multi Tabs til børn m. frugtsmag.

Velkommen i klubben. At finde årsagen til nældefeber kan være meget
svært. Det kan skyldes mad, tøj, vaskepulver, planter, varme, kulde og
mange andre ting. Fælles for udbrudene er dog, at de kommer kort tid
efter, at barnet har været udsat for stoffet, som det er allergisk
overfor. Og her snakker vi en time eller to.

Min egen dreng får f.eks. udslæt af kulde. Det gælder både om
vinteren, men også om sommeren når han bader udendørs. Som spæd fik
han udslæt af tøj med uld.

Ren umiddelbart tror jeg ikke, udslættet skyldes vitaminpiller, hvis
udslættet først er dukket op to dage efter, du er begyndt at give ham
det. Hvis han får et udbrud igen, ville jeg forsøge at tænke to timer
tilbage for at finde ud af, hvad din søn har været i berøring med. Du
kan læse mere om nældefeber på Netdoktor. Jeg smider lige et link.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/naeldefeber.htm

Mvh.
Lotte