|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kædeskift XJ600 Fra : Nicolai Fjellerad
 | 
 Dato :  17-08-03 18:45
 | 
 |  | Hej allesammen.
 
 Jeg står og skal til at skifte kæde på dyret. Den har gået 24000 og jeg
 tænkte at den nok ville have godt af en ny kæde og tandhjul inden jeg fiser
 til Frankrig på søndag. Dog stødte jeg ind i et par dilemmaer da jeg havde
 fået pillet sideskjoldet af:
 Der sider en ret stor møtrik og holder det foreste tandhjul på plads.
 Hvordan løsner man den? Ud over at jeg ikke har en topnøgle der passer, så
 drejer tandhjulet jo rundt når man prøver at løsne møtrikken. Umiddelbart
 havde jeg tænkt mig bare at låse baghjulet, og derved holde tandhjulet på
 plads, men kan man skade den nye kæde ved at bruge samme teknik når det nye
 tandhjul skal strammes? -og er det i virkeligheden en smart teknik? Er der
 nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?
 Jeg har også tænkt lidt på den forsænkede møtrik som går gennem
 bagsvingeren. Kan man bruge et almindeligt topnøglehoved eller er der for
 smalt omkring møtriken? (Det er en endeløs x ringskæde, så jeg bliver nød
 til at pille bagsvingeren af)
 
 Alle gode råd modtages med glæde ;)
 
 Med venlig hilsen
 Nicolai Fjellerad
 XJ600s, '01
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Jensen (17-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  17-08-03 21:17
 | 
 |  | 
 
            > Der sider en ret stor møtrik og holder det foreste tandhjul på plads.
 > Hvordan løsner man den? Ud over at jeg ikke har en topnøgle der passer, så
 > drejer tandhjulet jo rundt når man prøver at løsne >møtrikken.
 Få en ven til at sidde på cyklen og holde bagbremsen nede, mens du løsner.
  Umiddelbart
 > havde jeg tænkt mig bare at låse baghjulet, og derved holde tandhjulet på
 > plads, men kan man skade den nye kæde ved at bruge samme teknik når det
 nye
 > tandhjul skal strammes? -og er det i virkeligheden en smart teknik?
 virker her    Er der
 > nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?
 ganske alm topnøglesæt
 Husk at løsne stillemøtrikkerne til bagakslen helt, inden du sætter bagdæk
 på igen.
 Kan ikke hjælpe med bagsvinger, min har ikke været af    -- 
 mvh
 Thomas Jensen
 XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
  M. Høy (17-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : M. Høy
 | 
 Dato :  17-08-03 21:39
 | 
 |  | 
 "Nicolai Fjellerad" <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev i en meddelelse
 news:bhoeue$tga$1@news.cybercity.dk...
 > Hej allesammen.
 >
 > Jeg står og skal til at skifte kæde på dyret. Den har gået 24000 og jeg
 > tænkte at den nok ville have godt af en ny kæde og tandhjul inden jeg
 fiser
 > til Frankrig på søndag. Dog stødte jeg ind i et par dilemmaer da jeg havde
 > fået pillet sideskjoldet af:
 > Der sider en ret stor møtrik og holder det foreste tandhjul på plads.
 > Hvordan løsner man den? Ud over at jeg ikke har en topnøgle der passer, så
 > drejer tandhjulet jo rundt når man prøver at løsne møtrikken. Umiddelbart
 > havde jeg tænkt mig bare at låse baghjulet, og derved holde tandhjulet på
 > plads, men kan man skade den nye kæde ved at bruge samme teknik når det
 nye
 > tandhjul skal strammes? -og er det i virkeligheden en smart teknik? Er der
 > nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?
 > Jeg har også tænkt lidt på den forsænkede møtrik som går gennem
 > bagsvingeren. Kan man bruge et almindeligt topnøglehoved eller er der for
 > smalt omkring møtriken? (Det er en endeløs x ringskæde, så jeg bliver nød
 > til at pille bagsvingeren af)
 >
 > Alle gode råd modtages med glæde ;)
 >
 > Med venlig hilsen
 > Nicolai Fjellerad
 > XJ600s, '01
 >
 >
 
 Hej
 
 I gear med fætteren, det bedste ville være luftværktøj, så den kunne få et
 par hurtige ryk på møtrikken, ellers kan du vel tage en gammel skralde, med
 top på, som du kan hamre på..... Så burde den blive løsnet, nu skal du jo
 ikke bruge for meget magt, men med lidt gefühle, så er den der!
 
 Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden ad, uden
 at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en o-rings-kæde, for
 den kan man vel ikke skille ad??
 
 Mvh.
 
 M. Hoey
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (17-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  17-08-03 22:51
 | 
 |  | > Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden
 > ad, uden at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en
 > o-rings-kæde, for den kan man vel ikke skille ad??
 
 Jo, såmænd. Sidst jeg skillede min kæde ad, brugte jeg en vinkelsliber til
 at skære et led af med. Jeg samlede den igen med et nitteled.
 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars T. Thomsen (17-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  17-08-03 22:58
 | 
 |  | 
 
            > > Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden
 > > ad, uden at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en
 > > o-rings-kæde, for den kan man vel ikke skille ad??
 >
 > Jo, såmænd. Sidst jeg skillede min kæde ad, brugte jeg en vinkelsliber til
 > at skære et led af med. Jeg samlede den igen med et nitteled.
 I stedet for, at skære ledet af, så kørte du vel bare ledets to nitninger af
 og udførte en sprængningsmanøvren... ikke?!
 Ellers ville det sikkert være ret svært, at få det nye nitteled på plads!
   Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
    Martin Sørensen (17-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  17-08-03 23:37
 | 
 |  | 
 
            >>> Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden
 >>> ad, uden at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en
 >>> o-rings-kæde, for den kan man vel ikke skille ad??
 >> Jo, såmænd. Sidst jeg skillede min kæde ad, brugte jeg en
 >> vinkelsliber til at skære et led af med. Jeg samlede den igen med et
 >> nitteled.
 > I stedet for, at skære ledet af, så kørte du vel bare ledets to
 > nitninger af og udførte en sprængningsmanøvren... ikke?!
 Næh, jeg skar akslen helt væk, så der ikke var noget der holdt sammen på
 leddet. Jeg skar lige nøjagtigt ind til o-ringene, der derved næsten blev
 snittet i to.
 > Ellers ville det sikkert være ret svært, at få det nye nitteled på
 > plads!    Ja, man skal også passe på ikke at skade resten af kæden.
 signing off.. Martin Sørensen
            
             |  |  | 
  Tony Lorentzen (17-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tony Lorentzen
 | 
 Dato :  17-08-03 22:13
 | 
 |  | Nicolai Fjellerad wrote:
 
 [snip]
 
 > Er der nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?
 
 Da jeg skiftede kædekit på min "gamle" XJ600 satte jeg den i gear og satte
 en træklods ind mellem tandhjulet og "kædehuset". Det virkede fint. Husk dog
 på at få fat i en ny "lock washer" (hva hedder sådan en fætter på dansk) til
 når du skal montere det nye tandhjul.
 
 God fornøjelse.
 
 --
 Tony
 Fazer 1000
 
 
 
 
 |  |  | 
  Nicolai Fjellerad (18-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nicolai Fjellerad
 | 
 Dato :  18-08-03 05:20
 | 
 |  | 
 > Husk dog
 > på at få fat i en ny "lock washer" (hva hedder sådan en fætter på dansk)
 til
 > når du skal montere det nye tandhjul.
 
 Aha, her var en ting jeg ikke lige var klar over ;) Hvilken funktion har
 så'n en? Har det noget at gøre med den gummiagtige pakning der sidder på
 ydersiden af fortandhjulet?
 
 Er der i øvrigt andre hemmeligheder som jeg burde have tænkt på inden jeg
 piller kæden af?
 Pt har jeg kun indkøbt et kædekit, og planer om at skaffe en "Lock washer" i
 eftermiddag ;)
 
 Nicolai Fjellerad
 XJ600s, '01
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars T. Thomsen (18-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  18-08-03 07:20
 | 
 |  | 
 
            > > Husk dog
 > > på at få fat i en ny "lock washer" (hva hedder sådan en fætter på dansk)
 > til
 > > når du skal montere det nye tandhjul.
 >
 > Aha, her var en ting jeg ikke lige var klar over ;) Hvilken funktion har
 > så'n en? Har det noget at gøre med den gummiagtige pakning der sidder på
 > ydersiden af fortandhjulet?
 Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller klippet
 over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende modtryk, der
 nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt op imellem: f.eks. en
 bolt og et fortandhjul.
 Formålet med låse spændeskiven er i sin enkelthed, at undgå at dit
 fortandhjul skrues af pga. rystelser o.l. Dermed begrænser du måke chancen
 for, at dit fortandhjul foretager en ulovlig overhaling, når du selv drøner
 med 110+km/t på motorvejen.    Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
    Tony Lorentzen (18-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tony Lorentzen
 | 
 Dato :  18-08-03 12:10
 | 
 |  | Lars T. Thomsen wrote:
 
 > Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller
 > klippet over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende
 > modtryk, der nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt
 > op imellem: f.eks. en bolt og et fortandhjul.
 
 Den på Divvyen var "bare" et stykke metal man sætter under møtrikken hvor
 man så bøjer lock washeren ud over møtrikken for at holde den på plads.
 
 --
 Tony
 Fazer 1000
 
 
 
 
 |  |  | 
     Nicolai Fjellerad (18-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nicolai Fjellerad
 | 
 Dato :  18-08-03 15:01
 | 
 |  | Tak for alle svarene. Jeg går i gang med projektet ;)
 
 Nicolai Fjellerad
 XJ600s, ´01
 
 
 
 
 |  |  | 
     Lars T. Thomsen (18-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  18-08-03 14:59
 | 
 |  | 
 
            > > Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller
 > > klippet over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende
 > > modtryk, der nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt
 > > op imellem: f.eks. en bolt og et fortandhjul.
 >
 > Den på Divvyen var "bare" et stykke metal man sætter under møtrikken hvor
 > man så bøjer lock washeren ud over møtrikken for at holde den på plads.
 .... altså låseblik, i stedet for "lock washer"!?.... ik'!?    Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
      Tony Lorentzen (18-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tony Lorentzen
 | 
 Dato :  18-08-03 15:31
 | 
 |  | 
 
            Lars T. Thomsen wrote:
 > ... altså låseblik, i stedet for "lock washer"!?.... ik'!?    Hva ved jeg - i Haynes manualen kalder de den for en "lock washer". Men man
 kan kalde den hvad man vil - bare den holder fast på tandhjulet    --
 Tony
 Mrs. Fizzy
            
             |  |  | 
     Armand (18-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-08-03 14:55
 | 
 |  | 
 Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 news:bhqc6o$2db$1@news.cybercity.dk...
 > Lars T. Thomsen wrote:
 >
 > > Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller
 > > klippet over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende
 > > modtryk, der nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt
 > > op imellem: f.eks. en bolt og et fortandhjul.
 >
 > Den på Divvyen var "bare" et stykke metal man sætter under møtrikken hvor
 > man så bøjer lock washeren ud over møtrikken for at holde den på plads.
 Låseblik, er navnet!
 Og vær lige skker på at det gamle ér åbnet, for ellers kan jeg godt forstå
 at det er svært at få skruet møtrikken af    --
 Armand.
            
             |  |  | 
 |  |