Router tilslutning
Fra : S.G

Dato : 17-08-03 14:12

Jeg har en 2mbit adsl med 2 dynamiske ip´er.
Der sidder et netfilter og et modem på muren.
Jeg har fået besked på at hvis jeg vil have flere en 2 computere på
internettet, skal jeg enten bestille x-antal dynamiske ip´er mere, samt købe
en x-ports hub, eller osse koble en router til.

Jeg har tjekket lidt priser, og priserne på routr og hub er da til at betale
sig fra.

ADSL Router / 10/100Mbit/s / 4 ports
hvis jeg køber sådan en, kan jeg koble 4 computere til internettet??? (uden
at skulle bekymre mig om flere dynmiske ip´er?)
hvordan sættes routeren til? skal modemmet pilles ned?

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 17-08-03 15:13

Hej SG
Jeg kører selv med en Linksys BEFSR41, og den styrer mine tre computere uden
nogen problemer, og softwaren til den bliver regelmæsigt opdateret.
Når du forbinder to computere med hinanden med et kabel, så er det et
krydset kabel og selve internetforbindelse bliver styret af det software du
engang installerede på din computer.
Nu skal du have fat i en router og kabler til dine computere, disse kabler
skal ikke være krydset, og være det man kalder CAT.5 kabler. Nu slutter du
dit ADSL-modem til routeren, samt dine computere til vær sin port på
routeren. Nu kan du afinstallere softwaren til ADSL-modemet, da den ikke
længere skal bruges.
Nu skal du bare fortælle routeren vilken protokol du vil anvende og vilken
username og password der skal anvendes. Herefter er det altid routeren der
kalder op til internettet, og dermed holder forbindelsen, det medfører at
lige meget vilken computer du tænder så vil den altid kunne få forbindelse
til internettet gennem routeren, og det er da smart.
Hvis du vil spare et kabel, kan du bruge dit krydsede kabel idet du sætter
dette kabel i routerens UPLINK-port, der har den egenskab at den krydser
tilbage igen.
Linksysrouteren har seks tilslutninger, Wlan til ADSlmodemet, 4 porte og
UPlink-porten. Nu skulle man tro at man kunne tilslutte 5 computere, men det
kan man ikke da port-4 og UPLINKporten er delt den kan alså kun være det ene
eller det andet.
God fornøjelse
Kurt

Fra : KsNa

Dato : 17-08-03 18:46

"Kurt Pedersen" <kurt_birgit@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dit ADSL-modem til routeren, samt dine computere til vær sin port på
> routeren. Nu kan du afinstallere softwaren til ADSL-modemet, da den ikke

Der er _ikke_ noget ADSL-software der skal afinstaleres, med 2 dynamiske
IP-adr må det nødvendigvis være en DHCP baseret ADSL-løsning og der er
derfor heller ikke noget men user/password, men routeren skal bare sættes i
mellem modem og PC'er.

Mvh.
Kim

Fra : Henrik Ax

Dato : 17-08-03 15:17

"S.G" <diller@fjern.mbox301.get2net.dk> wrote in message
> [...]
(uden
> at skulle bekymre mig om flere dynmiske ip´er?)
> hvordan sættes routeren til? skal modemmet pilles ned?

Ja, med en sådan bredbånds router kan du koble fire computere op til
internettet.

Modemet skal tilsluttes routerens WAN port.

Routeren skal konfigureres således at den, fremfor de enkelte computere,
logger på til din internet udbyder (med TDC bredbånd konfigureres routeren
til PPPoE med konto/adgangskode).

Hvis routeren har indbygget DHCP server (det har de fleste), kan computerne
konfigureres til automatisk at hente ip adresse m.m. Sæt computernes gateway
adresse til routerens LAN adresse (f.eks. 192.168.1.1).

mvh Henrik

Fra : KsNa

Dato : 17-08-03 18:49

"Henrik Ax" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> logger på til din internet udbyder (med TDC bredbånd konfigureres routeren

Det er en DHCP ADSL-løsning og ikke PPPoE (S.G. skriver der er 2dynamiske
IP'er).

Mvh
Kim

Fra : Henrik Ax

Dato : 17-08-03 20:29

> "Henrik Ax" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er en DHCP ADSL-løsning og ikke PPPoE (S.G. skriver der er 2dynamiske
> [...]
PPPoE og dynamiske ip adresser udelukker ikke hinanden.
Med TDC bredbånd foretages opkoblingen vha PPPoE protokollen, og TDC
tillader at to computere kobles op samtidigt. De logger på med samme
konto/adgangskode via PPPoE klient software, og får tildelt hver deres
(dynamiske) ip adresse.

mvh Henrik

Fra : KsNa

Dato : 17-08-03 21:54

> routeren

> PPPoE og dynamiske ip adresser udelukker ikke hinanden.

Nej det gør det ikke, men ved PPPoE får man kun én IP-adr. af gangen.
TDC har 2 forskellige Bredbåndstyper, én med PPPoE og én med DHCP.
Med DHCP er der som standard 2 dynamiske IP-adr. men der kan også (mod
betaling) vælges 4 eller 6 dynamiske IP-adr., eller 1 fast IP-adr. mens der
med PPPoE kan vælges mellem 1 dynamisk(standard) eller 1 fast IP-adr.

Mvh.
Kim