kheaders???
Fra : Destroyer

Dato : 05-04-01 15:48

Hejsa

Jeg er en total newbie indenfor linux...

Jeg har lige opgraderet min kerne, vha. den guide som står på linux-world.
Jeg kører med Mandrak 7.1 og kerne 2.16 (tror jeg).

Men når jeg starter min linux maskine, skriver den ok ud for alt, undtagen
noget som hedder kheaders. Der skriver den failed.

Er der nogen som ved hvad der kan være galt???? Og betyder det overhovedet
noget.

Al hjælp modtages med kyshånd.

M.v.h.

Henrik

Fra : Martin A

Dato : 05-04-01 19:57

Destroyer wrote:

> [...]
> noget som hedder kheaders. Der skriver den failed.
>
> Er der nogen som ved hvad der kan være galt???? Og betyder det overhovedet

kender ikke kheaders, men kernel 2.16 er ikke ny. Skal du ikke bruge 2.4.3 ?

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-04-01 20:18

Martin> kender ikke kheaders, men kernel 2.16 er ikke ny. Skal du
Martin> ikke bruge 2.4.3 ?

Som newbie vil jeg ikke anbefale at gå i krig med 2.4.3... Så hellere
blive ved en kerne som man ved virker. Der bliver fundet masser af
fejl i 2.4.3, så hvis man ikke har erfaring med kompilering af kerne,
så vil jeg klart anbefale at man bliver ved en 2.2.x kerne. Den nyeste
er IIRC 2.2.19.

Tilbage til tråden, jeg søgte på google og fandt flg. svar, som måske
kan være dit problem. At det virkelig kan være et problem syntes jeg
er meget skummelt, da jeg ikke vil mene at mandrake skal bestemme hvad
kernen skal hedde.

Svaret står på:

http://www.linux-world.dk/community/forum/display_topic.php?topic_id=38

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Martin A

Dato : 06-04-01 09:38

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> fejl i 2.4.3, så hvis man ikke har erfaring med kompilering af kerne,
> så vil jeg klart anbefale at man bliver ved en 2.2.x kerne. Den nyeste

Det mener du ikke seriøst, vel ?

Martin

Fra : Christian Laursen

Dato : 06-04-01 09:53

Martin A <maa.150@rsk.dk> writes:

> Det mener du ikke seriøst, vel ?

Jeg vil nok også anbefale at vente lidt med 2.4, hvis man ikke er helt inde
i, hvordan tingene hænger sammen.

Ikke alle er så heldige, at 2.4 bare virker uden gnidninger på deres hardware.

Christian Laursen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 06-04-01 10:13

Martin A <maa.150@rsk.dk> wrote:

>Det mener du ikke seriøst, vel ?

Hvad er der i vejen med at blive ved det med ved er stabilt?

Linux dk-ejb-lnx01 2.2.16 #1 SMP Wed Nov 8 10:57:03 GMT 2000 s390

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Martin A

Dato : 06-04-01 10:31

Allan Joergensen wrote:

> Hvad er der i vejen med at blive ved det med ved er stabilt?
>
> Linux dk-ejb-lnx01 2.2.16 #1 SMP Wed Nov 8 10:57:03 GMT 2000 s390

Kernel 2.4.0 er stabil, og kernel 2.4.3 har en masse fixes og
driveropdateringer i forhold til 2.4, så den er endnu mere stabil.
Jeg forstår ikke hvad I mener. Måske er 2.4.x ikke så godt at bruge for
store servere der kræver 100 % oppetid, men det er jo ikke det vi snakker
om her.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-04-01 10:53

Martin> Kernel 2.4.0 er stabil, og kernel 2.4.3 har en masse fixes og
Martin> driveropdateringer i forhold til 2.4, så den er endnu mere
Martin> stabil. Jeg forstår ikke hvad I mener. Måske er 2.4.x ikke
Martin> så godt at bruge for store servere der kræver 100 % oppetid,
Martin> men det er jo ikke det vi snakker om her.

Well jeg har fulgt med på linux-kernel listen og det virker som om der
stadig er en del hardware som ikke virker 100% endnu.. også hardware
som kan findes i almindelige computere. Jeg må erkende at 2.4.2 (og
..1) virker fint for mig. Men det var mest for at prøve, jeg havde ikke
nogen problemer med 2.2.18... Desuden har jeg hørt at 2.4.x kan finde
på at crashe en harddisk hvis der er fejl på den. Den er vist heller
ikke glad for overclockede computere...

/Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-04-01 12:44

On Fri, 06 Apr 2001 09:13:04 GMT, Allan Joergensen wrote:

> Hvad er der i vejen med at blive ved det med ved er stabilt?

> Linux dk-ejb-lnx01 2.2.16 #1 SMP Wed Nov 8 10:57:03 GMT 2000 s390

"Linux 2.2.19 Release Notes

[...]

Security Notes

Linux 2.2.19 contains significant security fixes as a result of third
party testing and auditing. [...]

Security Updates

binfmt_misc
binfmt_misc touched user pages directly and could be exploited.

CPIA driver
An off by one buffer check in the CPIA driver allowed users to
scribble into kernel memory

[..]

get/setsockopt
Mishandling of sign bits in setsockopt and getsockopt allowed local
DoS and other attacks.

Ptrace/exec race
Ptrace and exec as well as ptrace/suid races existed that could give
a local user privileges.

[..]

sysctl
Mishandling of sign bits in sysctl allowed local users to scribble
on kernel memory.

[..]

UDP Deadlock
A local user could deadlock the kernel due to bugs in UDP port
allocation."

<http://www.linux.org.uk/VERSION/relnotes.2219.html>

?

Mvh.

--
"Ok, so we didn't learn any big lesson. Sue me." Adam Sjøgren
"Live and don't learn, that's us." asjo@koldfront.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 06-04-01 13:54

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

>"Linux 2.2.19 Release Notes
>?

2.2.16 er den sidste offcielt supportede på den platform.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-04-01 14:17

On Fri, 06 Apr 2001 12:53:55 GMT, Allan Joergensen wrote:

> 2.2.16 er den sidste offcielt supportede på den platform.

Sikkert, jeg har ikke lige sådan en stående - du bad om argumenter for
at bruge en nyere kerne og alt jeg gjorde var at komme med et forslag.

,

--
"Blærerøv!" Adam Sjøgren
"" asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-04-01 14:27

Adam> Sikkert, jeg har ikke lige sådan en stående - du bad om
Adam> argumenter for at bruge en nyere kerne og alt jeg gjorde var at
Adam> komme med et forslag.

Jo, men du kom med argument for at opgradere til en 2.2 kerne, hvilket
jeg også mener man bør gøre... men der er nu engang stor forskel på at
opgradere til 2.2 hvor det kun er bugfixes og så tage skridtet til 2.4
hvor det både er bugfixes samt features der bliver
implementeret... disse features er ikke altid lige harmløse. Man kan
også se hvor hurtigt der kommer patches til 2.4 kerner (jeg tror alan
cox kom med 23 patches til 2.4.2 inden 2.4.3 blev released)

At man så ikke kan finde en officiel kerne til den platform man nu
måtte køre på (ikke x86 platform) må man jo acceptere... det er jo
heller ikke sikkert at de fejl der bliver rettet i x86 kerner
eksistere på ie. ppc/sparc platforme eller lign

/Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-04-01 14:59

On 06 Apr 2001 15:27:24 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
Adam> komme med et forslag.

> Jo, men du kom med argument for at opgradere til en 2.2 kerne,

Ja, fordi den citerede 2.2 version var ikke den nyeste.

> [...]
> det kun er bugfixes og så tage skridtet til 2.4 hvor det både er
> bugfixes samt features der bliver implementeret... disse features er

Der er ganske givet en stor "you milage may vary"-faktor.

Jeg har kørt 2.3.39, 2.4.0-test4, 2.4.0, 2.4.1, 2.4.2 og nu 2.4.3 uden
problemer (andre end loopback-supporten i 2.4.2) på min
desktop-maskine - men det betyder naturligvis ikke at alle bør skifte,
da slet ikke hvis deres nuværende system kører og ikke har nogen
kendte sikkerhedshuller.

Jeg var bare ude på at påpege at der er god fornuft i at skifte til en
nyere kerne hvis der er lukket sikkerhedshuller

> Man kan også se hvor hurtigt der kommer patches til 2.4 kerner (jeg
> tror alan cox kom med 23 patches til 2.4.2 inden 2.4.3 blev
> released)

Men alene antallet af patches er et ret usikkert mål for.. øhm, ja,
det meste.

[..]
> ... det er jo heller ikke sikkert at de fejl der bliver rettet i x86
> kerner eksistere på ie. ppc/sparc platforme eller lign

Nej, det må man undersøge for at se om sikkerhedsforbedringerne er
relevante.

(Jeg klippede dem bort der umiddelbart så alt for specifikke/harmløse
fra i eksemplet).

Mvh.

--
"Time is of the essence!" "Time? No. Patience. Adam Sjøgren
Patience is of the essence, my friend." asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Hansen

Dato : 09-04-01 04:23

On Thu, 5 Apr 2001 16:47:52 +0200, "Destroyer" <destroyer@cool.dk> wrote:

>Men når jeg starter min linux maskine, skriver den ok ud for alt, undtagen
>noget som hedder kheaders. Der skriver den failed.
Ud fra hvad jeg kan se i det skript der hedder kheader, er det et script der udfra oplysninger den
trækker ud af unam, opdaterer /boot/kernel.h
Hvor den definerer nogele parametre såsom smp, linus, development og mdk. referende til kerne
udgaven.
I følge en kommentar i samme skript er det til brug for autoconfig.
Jeg tror (med alle forbehold) godt at man kan slukke for eksekveringen af dette script, sålænge man
ikke laver ny kerne, og så opdatere /boot/kernel.h manuelt nar man kompilerer ny kerne. Men måske
nogle her i gruppen har mere indsigt i autoconfig, og kan fortælle hvad der er godt.

--
Mvh Martin i Sønderborg

ALsSund Linux User Group http://www.alslug.dk
Linux brugergruppen for sønderjylland