Katte/hunderegister hvad er det vi betaler~
Fra : Tjinca

Dato : 17-08-03 12:38

Hej gruppe

Er der nogen der ved hvad pengene for registreringen af hunde og katte går
til, bortset fra at opretholde et register? Jeg mener har Dansk katte
register og Dansk hunde register nogen aftale med Falck om afhentning af
døde dyr og videreformidling af information til de rette ejere?

Jeg spørger, fordi jeg mere end en gang har oplevet at Falck (på trods af
tydelig øremærkning) ikke har forsøgt at kontakte ejeren af det døde kæledyr
(i mit tilfælde en lille Papillon hund, og ikke en alm. huskat der kunne
tænkes at være herreløs).

Anyway, atter engang kom mit pis i kog igen.
Jeg bor i et boligkvarter med en række ungdomsboliger. I sidste uge
efterlyste en beboer, ejeren til en død kat der lå på vores fodboldbane.
Denne kat lå hovedløs! Kroppen lå på plænen og det afrevet hoved ca. 20
meter længere henne (den værste gang brutale "drengestreger").

Da den bar et tydelig friskt øremærke, kontaktede en anden beboer Falck og
bad dem hente dyret. Det ville de ikke, da der åbenbart var tale om et
privat boligområde, så det skulle vores egne "havemænd" selv klare.

Så er det jeg spørger mig selv, hvordan i alverden skulle de have mulighed
for at finde frem til ejeren? (ok kontakte Dansk katte register), og hvor
skal de bevare liget og efterfølgende destruere det hvis ejeren ikke kan
findes?. Er det ikke det vi betaler for, når vi får vores elskede små misser
og vuffer registeret? Så vi bliver oplyst om hvad der er blevet af dem, og
får dem hentet?

Tager jeg fejl, er det kun det offentlige der betaler for at få afhentet og
destrueret døde dyr? eller har dansk hunde- og katter register også aftaler
med dem?

Tjinca

X-postet til: dk.fritid.hund og dk.fritid.kat

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-08-03 18:23

> [...]
> register og Dansk hunde register nogen aftale med Falck om afhentning af
> døde dyr og videreformidling af information til de rette ejere?

Ja, det var da egentlig ret rart at vide...Jeg har ikke selv spekuleret
så meget over det før, må jeg tilstå, for jeg regnede med, at når jeg
betalte til registret, så var jeg sikret en vide om, hvad der skete med
mine misser, hvis nogen fandt dem, døde eller levende!
Men dit indlæg vækker jo virkelig stof til eftertanke!
På den anden side er det ikke første gang, jeg har hørt om Falcks
ligegyldige opførsel overfor fund af døde og/eller skadede dyr! En kold
vinterdag, hvor det øsregnede, fandt jeg en stakkels and, der var påkørt
og helt klart skadet, men ikke død. Først vidste jeg ikke, hvad jeg
skulle stille op, så jeg forsøgte at overtale min kæreste til at komme
med et par havehandsker, så vi kunne tage den med hjem og få den til
dyrlægen, men det ville han ikke. Så var gode råd jo dyre, hvorfor jeg
ringede til min mormor for at spørge, om hun mon vidste, hvad man
stillede op med sådan en and. Hun foreslog mig at ringe til Falck, hvad
jeg gjorde, og de lovede at komme med det samme og bad mig blive stående
ved anden, så de kunne finde den. Det indvilligede jeg i - de ville jo
komme med det samme! Men det tog 2½ time og ikke mindre end TRE vrede
opringninger, før de ENDELIG dukkede op!!! Den stakkels and blev reddet,
men jeg lå til gengæld i sengen med en slem forkølelse i en uge
derefter!
Efter et par dage blev jeg ringet op af en fra Dyrenes Beskyttelse, som
takkede mig for min indsats. Jeg fortalte hende så om Falcks dårlige
opførsel, som hun blev meget fortørnet over - Dyrenes beskyttelse
betaler nemlig dyrt til Falck for at have en vogn til rådighed til at
hjælpe nødstedte dyr! Men den lille and, som havde brækket det ene ben
og den ene vinge - sandsynligvis ved en påkørsel - blev passet og plejet
i Aalborg Zoo, og jeg fik lov til at være med, da den blev sat tilbage i
anlægget. Det øjeblik var trods alt min lange ventetid i regn og kulde
og den efterfølgende forkølelse værd!

Så jo, det ville være rart at vide, hvad det EGENTLIG er, de penge, vi
betaler til hunde-/katteregistret, betaler for!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 19:08

Louise Hansen skrev i <news:3f3fb9dcb2e94@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> spekuleret så meget over det før, må jeg tilstå, for jeg regnede med,
> at når jeg betalte til registret, så var jeg sikret en vide om, hvad
> der skete med mine misser, hvis nogen fandt dem, døde eller levende!

Tja jeg har betalt ca 75 kroner eller hvor meget det nu var, for
at de har en eller anden siddende ved telefonen døgnet rundt som kan
oplyse finderen af en kat om hvem øremærket "tilhører". Jeg syntes
det er en ok pris for et langt katteliv døgnet rundt og vedlige-
holdelse af en database.

http://www.dansk-katteregister.dk/ er ikke til at råbe op nu (måske
er den død pga kattens værn er ved at lave ny hjemmeside) ellers
kunne det være der også stod noget på deres hjemmeside.
http://www.inges-kattehjem.dk/ oplyser "Dansk Katte-Register blev i 1991
oprettet af Inges Kattehjem i samarbejde med Falck", så man skulle
da tro netop Falck var interesseret i at bruge det...

Interesant nok er Inges Kattehjem databasen derimod gratis, så vidt
husker. Og da man jo ikke ved hvor en eventuel finder ringer til vil
jeg da anbefale man registrerer sig begge steder. Da min kat i sin
tid blev tatoveret fik jeg da også begge brochurer med.

Jeg er helt enig med Dyrenes Beskyttelse i at Falck fandme skal gøre
deres arbejde med nødstedte dyr! I forvejen er det svært nok at
få bilister der har kørt en kat ned til at stoppe op og ringe
efter hjælp, fordi de ikke ved Falck gratis hjælper netop pga.
ordningen med Dyrenes Beskyttelse.

Vi har derimod ingen garanti for at hvis vi mister en kat at den
bliver fundet af en som kan/vil aflæse øremærket. Hvis vi vil have
sikker vished må dyrlægerne indoperere en gsm sender, i stil med
den luksus biler har. Det vil nok være ret dyrt.

Der er jo ikke tale om at registeret har et helt korps rendende til
at eftersøge og lede efter katte...

Vi betaler så vidt jeg ved ikke for "at blive oplyst" men for at
have et register hvor folk (og Falck) kan ringe til hvis de gider.

Jeg aner ikke om det er anderledes med hunde hvor registrering
jo er lovpligtig, der er ingen hunde-ejere som har reageret på
indlægget.

Jane

PS! siden det oprindelige indlæg påstår at være Xpostet vil jeg
lige putte Xpostningen op i headeren for ellers ved teknikken
altså ikke den skal xposte...

Fra : Dianna

Dato : 17-08-03 23:45

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opringninger, før de ENDELIG dukkede op!!! Den stakkels and blev reddet,
> men jeg lå til gengæld i sengen med en slem forkølelse i en uge

Min kæreste var ude for at han så en kat blive kørt ned på en rimelig
befærdet vej, og stoppede selvfølgelig for at se til den stakkels mis. Det
gjorde ham der kørte den på arbejde også, men så snart han så at der var
andre der gjorde det samme kørte han igen, uden at gøre noget..... Han
skulle jo på arbejde.. (det skulle min kæreste også).
Min kæreste og en ven fik samlet katten op og bragt den i læ og varme på en
tankstations toilet, hvorefter der blev ringet efter Falck. Der gik også
meget lang tid og der skulle flere opkald til før de dukkede op, og min
kæreste kom for sent på arbejdeefter at have tilbragt sin morgen på et
toilet med katten, men har heldigvis en katteglad chef. Han havde forresten
tjekket den lille mis for tatovering eller halsbånd men der var ikke noget.
Senere da min kæreste ringede til dyrlægen fik han da at vide at katte
desværre var blevet aflivet.... Man han gjorde i det mindste et forsøg, i
modsætning til den mand der rent faktisk havde kørt staklen over.

Jeg tror at det er meget med forskel fra redder til redder hvor trvavlt de
har når de skal ud efter dyr, hvis det er nogen der selv har dyr og elsker
den, er de nok lidt hurtigere end dem der bare er ligeglade med de kræ....

Hilsen Dianna

Fra : Allan

Dato : 17-08-03 18:51

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> register og Dansk hunde register nogen aftale med Falck om afhentning af
> døde dyr og videreformidling af information til de rette ejere?

Jeg håber at de gør hvad de kan.

For 5 år siden mistede jeg en kat der var blevet øretatoveret 2 måneder
før.

Falk ringede og fortalte mig at han var død og borte.

Grunden til at de fandt mig var hans halsbånd med tlf nr.

5 måneder efter han var blevet kørt ned fik jeg et brev om at han var blevet
optaget i katteregistret.
Jeg ringede selvfølgelig og fortalte at det nok var ligemeget, og fik at
vide at de havde skiftet edb system.
Så der var lidt fejl.

Jeg er nu ret så tryg ved systemet lige nu. Det må da være iorden med det
nye.Og de 2 jeg har nu har både halsbånd
og øremærke.

Men det var pænt af falk at ringe pga nummeret i halsbåndet.

Allan

Fra : maz

Dato : 17-08-03 19:58

Tjinca wrote:
> Tager jeg fejl, er det kun det offentlige der betaler for at få
> afhentet og destrueret døde dyr? eller har dansk hunde- og katter
> register også aftaler med dem?

Dyrenes Beskyttelse betaler Falck over 6 millioner kr i år for afhentning og
indbringning til nærmeste internet/dyrlæge/vildtplejestation for ALLE
tilskadekomne dyr. Hvert modtager DB på finansloven 5 mill kr (er lige sat
op fra 3 mill til 5 mill kr) ALENE til ovenstående formål: at betale Falck.
Så i princippet, ja. Selvom Falck er et privat firma, så SKAL de komme og
hente tilskadekomne dyr.

Men... Falck har tidligere udtalt ( tidligere i år), at aftalen med DB
faktisk ikke ler rentabel for dem - Falck sætter penge til på aftalen, men
de fortsætter samarbejdet - også fremover.
Det er nok grunden til, at Falck ikke altid er LIGE hurtige nok på dupperne
til at hjælpe til tilskadekomne dyr - desværre

Maria