Messenger file transfer og TDC ADSL
Fra : hemmelig@xmail.dk

Dato : 17-08-03 12:02

Jeg har en firmabetalt TDC ADSL forbindelse fra den gang det hed
ProAccess ADSL, det vil sige med router osv.

Hvis jeg forsøger file transfer i Windows Messenger, får jeg
at vide at dette ikke kan lade sig gøre med følgende fejlmeddelelse:

"We could not send this file because the connection is blocked. Please
contact your network administrator or Internet service provider; they
may be able to enable file transfers."

Det samme gør sig i princippet gældende, hvis jeg vil spille fx. Links
over nettet. Dér er det heller ikke muligt at komme gennem routeren.

Er der nogen måde at omgå dette problem?

Venlig hilsen

Støy

Fra : stormfeldt

Dato : 17-08-03 12:34

Øh... nu skal jeg ikke spille klog

Men har du en friewall ? så kan det være problemet.

Hilsen Stormfeldt

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-08-03 17:01

"stormfeldt" <stormfeldt.news@kandu.dk> wrote in message
> Øh... nu skal jeg ikke spille klog
>
> Men har du en friewall ? så kan det være problemet.

Opdatér til version 6.0 så er problemet løst.

Mvh.:
Peter

Fra : SoftMan Brian

Dato : 17-08-03 22:04

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in message
> Opdatér til version 6.0 så er problemet løst.

Ved du om de også har fixet "audio conversation", så det virker bag NAT?

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-08-03 13:11

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote in message
> "Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in message
>
> Ved du om de også har fixet "audio conversation", så det virker bag NAT?

Nej, desværre. Kun filoverførsel.

Mvh.:
Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 14:58

hemmelig@xmail.dk wrote:

>Jeg har en firmabetalt TDC ADSL forbindelse fra den gang det hed
>ProAccess ADSL, det vil sige med router osv.

Er det en router, du selv har kontrol over, eller er det en, som
kun TDC maa konfigurere?

Har din maskine bag routeren en global ip-adresse, eller har den
en lokalnets-adresse i et af nedenstaaende omraader (ogsaa kendt
som RFC1918-adresser):
10.*.*.*
172.(16-31).*.*
192.168.*.*

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : news.tele.dk

Dato : 17-08-03 15:02

din router lader ikke lyd og file transfer komme igennem fordi den bruger
NAT,og Nat kan ikke oversætte en ip header ordentligt.
men der er en vej rundt om det, så det kan virke.
Hvordan du gør det kan du læse på Microsoft hjemmeside, jeg vedlægger et link,
som desværre er kun på engelsk, men jeg høber du forstår det.

nedstående link skulle forklare det.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B278887

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-08-03 15:05

"news.tele.dk" <ponto@supertel.dk> skrev i en meddelelse
> Nat kan ikke oversætte en ip header ordentligt.

Ahva?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 16:39

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Ahva?

Manden er maaske lovligt undskyldt. MS skriver faktisk noget i
den retning i linket. Men det goer det jo ikke mindre ukorrekt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 16:38

news.tele.dk <ponto@supertel.dk> wrote:

>din router lader ikke lyd og file transfer komme igennem fordi den bruger
>NAT,og Nat kan ikke oversætte en ip header ordentligt.

NAT kan sagtens haandtere ip-headere og oversaette dem
ordentligt. Det problem, du taenker paa, skyldes naermere, at
visse obskure protokoller lader ip-adresser optraede _uden_for_
ip-headerne, nede i pakkernes data-del, hvor de ikke burde vaere.

>men der er en vej rundt om det, så det kan virke.
>Hvordan du gør det kan du læse på Microsoft hjemmeside, jeg vedlægger et link,
>som desværre er kun på engelsk, men jeg høber du forstår det.

Det link beskriver, hvad man kan goere, hvis routeren koerer
Windows 2000. Det er ikke tilfaeldet her.

Derudover er manglende oversaettelse kun en af de mulige aarsager
til problemet. Det kan lige saa vel skyldes, at de paagaeldende
porte slet ikke er forwardet ind til maskinen, og at trafik, der
forsoeges initieret udefra, derfor ikke naar ind.

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe
det væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov

Fra : hemmelig@xmail.dk

Dato : 17-08-03 17:18

Jeg tillader mig lige at svare lige samlet på tråden.

1. Jeg har en software fire wall kørende på maskinen, men
selv med den slået fra optræder problemet, hvorfor jeg mener
blokaden må ligge i min router.
2. Routeren (Efficient networks) er én af dem, man ikke selv må
rode med, men kan få modificeret mod en klækkelig merbetaling til
TDC - så vidt jeg er informeret.
3. Min maskines ip adresse er ganske lokal, dvs. i 198.168.*.*
området, mens min router har fast ip adresse.

Jeg vil prøve messenger 6.0 og at læse artiklen som ponto forslår.

Foreløbig tak for hjælpen... Støy

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 18:10

hemmelig@xmail.dk wrote:

> [...]
>TDC - så vidt jeg er informeret.
>3. Min maskines ip adresse er ganske lokal, dvs. i 198.168.*.*
>området, mens min router har fast ip adresse.

OK.

Pkt. 3 vil sige, at der ikke kan etableres forbindelser til dig
udefra uden port forwarding i routeren.

Pkt. 2 vil sige, at routeren maaske har forwarding af nogle faa
bestemte porte. Jeg mener at huske, at en del af routerne til
Pro@ccess kom med forwarding af port 53 (dns), port 80 (http),
port 110 (pop3) og 2-3 porte mere. Hvis du er heldig, kan du faa
dit program til at lytte paa en af disse porte og konfigurere din
maskine til at have den ip-adresse, som den paagaeldende port
forwardes til af routeren.

Ovenstaaende forudsaetter dog, at problemet ligger i, at der ikke
kan etableres forbindelse til din maskine udefra.

Selv naar forbindelserne etableres indefra, kan der opstaa
problemer med, at visse programmer bliver forvirrede over at
sidde bag en NAT-router. Det skyldes, at programmerne hovedloest
smider ip-information nede i pakkernes datadel, hvor en
NAT-router ikke kigger/piller, medmindre den er specielt opsat
til det. Det problem kan nok kun loeses ved at skifte til et
andet program (eller version af samme), som ikke laver den slags
narrestreger.

>Jeg vil prøve messenger 6.0 og at læse artiklen som ponto forslår.

Artiklen vil ikke hjaelpe. Den omhandler konfiguration af en
software-router, baseret paa W2K.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-03 08:51

Som skrevet i tidligere svar, er det på grund af NAT.

De porte der skal forwardes i routeren til din maskine
er på denne side:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B278887

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : hemmelig@xmail.dk

Dato : 18-08-03 21:32

Så fik jeg prøvet MSN 6.0... det virker
bare stadig ikke. Nogen idéer?

Hilsen

Støy

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-03 21:37

> Så fik jeg prøvet MSN 6.0... det virker
> bare stadig ikke. Nogen idéer?

Du får det kun til at virke. hvis du får sat den portforwarding op.
Eller at du deaktiver NAT i din router - men som jeg kan forstå,
må du ingen af delene selv?

Hvis du kører Windows XP, kan du installere UPnP - hvis du er
heldig og routeren understøtter det, så vil windows konfigurere den
automatisk for dig.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 18-08-03 22:50

"Trygleren [9000]" <HesteskeletAhesteskelet.dk> wrote in message

> Du får det kun til at virke. hvis du får sat den portforwarding op.
> Eller at du deaktiver NAT i din router - men som jeg kan forstå,
> må du ingen af delene selv?

Virker fint bag NAT med MSN 6 for mig... måske skal dem du sender til også
have 6.0 ?

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-03 10:35

> Virker fint bag NAT med MSN 6 for mig... måske skal dem du sender til også
> have 6.0 ?

Portene der bruges er de samme. Hvis du opretter en stemmesamtale, vil
din interne ip (og port) blive sendt som 'modtager' til den anden part, og
denne vil
derfor aldrig kunne komme igennem. MSN6.0 er, via XP, UPnP-kompatibelt,
og portene bliver derfor automatisk åbnet og delegeret videre til den
maskine
hvorpå MSN afvikles. For alle MSN-versioner gælder det, at hvis du har
konfigureret
din portforwarding korrekt, vil NAT ikke blive et problem, da routeren vil
sende
trafikken til den korrekte maskine.

Visse routere er fra fabrikken sat op til at understøtte kendte programmer
som MSN
og ICQ - det gælder bl.a. surecomroutere, der som standard har MSN-portene
åbne.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-08-03 16:24

Hej,
jeg vender lige tilbage her med en lille tutorial, da jeg blev gjort
opmærksom fra visse steder, om at problemet åbenbart ikke var levet løst.
Problemet består i at routeren ikke ved hvor den skal sende enten filen,
video- eller lydstrømmen hen, da der jo som bekendt kan være flere maskiner
på nettet via en router. Det gør routeren ved at den tager den
ip(internetadresse) der normalt ville blive tildelt den maskine der går på
nettet. Routeren deler så den adresse til flere maskiner og videresender så
de enkelte maskiners internettrafik - sagt på en anden måde, så ruter den
trafikken. Problemet opstår når en udenforstående vil sende en fil til en
person bag routeren der bruger messenger. Routeren ved ikke hvilken maskine
der skal have filen og derfor dør filforsendelsen der. Det kan sammenlignes
med at der sendes et brev til Strømgade 5, men på den adresse bor der fire
mennesker. Det er umuligt at vide hvem brevet er til. Det kan løses ved at
man manuelt fortæller routeren hvor bestemte breve skal sendes hen.Det
kaldes for Port Forwarding.

Der er dog to måder at løse dette på - enten ved hjælp af Port Forwarding
som nævnt eller også ved hjælp af noget der hedder UPnP (Universal Plug and
Play). Vi tager en løsning ad gangen:

UPnP:
-----
UPnP er en metode hvorpå programmer installeret i styresystemet eks. windows
xp) selv kan få adgang til routeren og åbne for de
påkrævede porte. De fleste nyere routere understøtter UPnP - gør de ikke
lige umiddelbart, skal der måske bare en firmwareopdatering til. Det vil
sige en opdatering af de programmer der ligger inden i routeren. De kan som
regel hentes fra producentens hjemmeside, sammen med en udførlig beskrivelse
om hvordan det gøres. Efter at have aktiveret UPnP i routeren, skal man også
fortælle sit operativsystem om at man har en UPnP-router. I Windows XP gøres
dette ved at gå i 'Kontrolpanel'-->'Tilføj/fjern programmer'-->'Tilføj/fjern
windowskomponenter'-->'Netværksservices' (mit XP er engelsk, så jeg ved ikke
præcis hvad denne hedder)-->Vælg 'Detajler...' for 'Netværkservices'-->sæt
flueben i 'Universal Plug and Play'. Tryk nu ok til alle dialogbokse, og
Windows installerer de nødvendige drivere.Maskinen skal muligvis genstartes.
Når man herefter starter et program,
beder programmet så windows om at åbne for de rigtige porte i routeren og al
trafik vil nu blive sendt til den korrekte maskine.

Port Forwarding:
----------------
Princippet i Port Forwarding er det samme som i UPnP, blot at vi her selv
indstiller hvorhen trafikken skal. Jeg opremser lige hurtigt nogle porte som
messenger bruger i forskellige henseender:

Vi skelner mellem to typer af porte, nemlig TCP og UDP. Forskellen behøver
vi ikke komme ind på her (er i interesseret, så skriv gerne, så skal jeg nok
uddybe det).

Fjernskrivebord/-support: tcp port 3380 til 3390.
Stemmesamtale: tcp port 6901 og udp port 6901.
Filoverførsel: tcp port 6891 til 6900.
Almene besker: tcp port 1863.

Sidstnævnte port er som regel åben i routere. Hvad menuen til port
forwarding hedder, varierer fra router til router, men
oftest hedder den Port Forwarding eller Virtual Server.

Først vælger man et navn til sin personlige trafikrute - det er underordnet
hvad den hedder - den er kun til 'eget' brug - en slags huskeseddel. Dernæst
vælger man hvilken maskine et givet portkald skal sendes til. Det vil sige
hvem der skal have brevet, hvis det opfylder dette og dette krav. Hvis vi
gerne vil modtage filer, så laver vi en indgang magen til denne herunder:

Modtager: 192.168.0.2 Port: TCP 6891-6900.

Bindestregen angiver at alle porte fra 6891 til 6900 er omfattet. Linien
siger at al indkommende trafik til porte mellem 6891 og 6900 skal sendes til
maskinen med den interne ipadresse 192.168.0.2. Du finder din interne
ipadresse ved at skrive 'ipconfig' i en kommandoprompt i windows. Tallet
starter med 192.168.

Når nu en ven eller bekendt vil sende en fil over messenger, så vil routeren
modtage datastrømmen først. Den kigger så på porten og ser at den ligger
mellem de 6891 og 6900 som vi angav herover. Den sender så derfor
datastrømmen videre til den ip vi angav,
nemlig 192.168.0.2.

Det samme kan vi gentage med alle de porte som står i listen tidligere i
denne post.
Husk at angive om der er tale om TCP eller UDP. Kan du ikke vælge dette, er
det fordi
din router selv finder ud af det - heldige asen =)

Port Forwarding kan også bruges til at lade dig være vært for eksempelvis et
spil Counter-Strike, men det kræver at man ved hvilke porte det givne spil
bruger. Det står tit på spilproducentens hjemmeside, eller også kan det ofte
nemt findes via Google.

Jeg håber i kom lidt nærmere en løsning med denne post. Skriv endelig hvis
der er noget jeg er kommet for hurtigt omkring.

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-03 18:05

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> wrote:

>Problemet består i at routeren ikke ved hvor den skal sende enten filen,
>video- eller lydstrømmen hen, da der jo som bekendt kan være flere maskiner
>på nettet via en router.

Port forwarding skal naturligvis vaere i orden, men det er altsaa
kun det ene mulige problem ud af mindst to.

Det andet problem bestaar i, at nogle programmer som f.eks. MS
Netmeeting bruger nogle defekte protokoller (f.eks. H.323), hvor
ip-adresser skrives nede i pakkernes datadel i stedet for i
pakkernes ip-header og dermed ikke bliver oversat korrekt, naar
de ryger gennem en router med NAT.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-08-03 18:43

> Port forwarding skal naturligvis vaere i orden, men det er altsaa
> kun det ene mulige problem ud af mindst to.

Enig.

> [...]
> ip-adresser skrives nede i pakkernes datadel i stedet for i
> pakkernes ip-header og dermed ikke bliver oversat korrekt, naar

Men nu var emnet jo Messenger =) Er du sikker på at den nye netmeeting
stadig bruger H.323? Jeg er ret sikkert på at der var et skift for mere en
to main releases siden - har ud eventuelt et nyere link? Jeg har ikke kunnet
opstøve noget på http://support.msn.com.
Hos mig virker netmeeting fint gennem routeren.

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-03 20:49

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> wrote:

>Men nu var emnet jo Messenger =)

Netmeeting var et eksempel.

>Er du sikker på at den nye netmeeting
>stadig bruger H.323?

Overhovedet ikke. Jeg vil da haabe, at det ikke er tilfaeldet,
men jeg bruger den ikke. Jeg kender bare de problemer, den har
afstedkommet.

--
Allan Olesen, Lunderskov.