Østergade KBH
Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 17-08-03 10:27

Hej

Jeg søger oplysninger om Gl Østergade i KBH .! Jeg har en tegning af No 77 som vist senere blev No6 --men findes der tegninger der viser andre huse --især fra No 59 til og med No 77 ?
Håber nogen kan hjælpe !

Venlig hilsen
Jørn Dyrholm

Fra : modersvilje

Dato : 17-08-03 13:51

Kbh.’s Bymuseum har ufattelige mange tegninger og billeder fra byen se
evt. www.aok.dk/E/V/CPHDK/0002/73/29/cs1.html
Det kongelige bibliotek har et arkiv der er større end jeg har set andre
steder, www.kb.dk hvis disse to ikke har materiale ved de hvor du skal
søge.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 03-10-03 08:35

Hej igen

Nu har jeg så forsøgt at finde hvad jeg kunne disse steder --men jeg er stadig lidt usikker på hvordan tingene skal tolkes ??
Det drejer sig om hus 3( højre side) talt fra Kongens nytorv --indtil ca 1807 bliver dette hus benævnt No 59 --jeg har så fundet
en sag kaldet Østergade før og nu --fra 1877 hvor hver enkelt hus bliver gennemgået med fixpunkter i 1775/76--1802 og 1813/16 --der skrives i denne bog de daværende numre og omtalte hus er nu No 6 !
Beskrivelsen for dette hus siger at det oprindelig er udskilt fra et andet hus men at i 1775 boede købmand Uck der
i 1802 boede Hofurmager Jürgensen der ( ejede huset) --men i 1816 står der at huset tilhører Hosekræmmer Beckgård -og førstesalen beboes af Skrædder Børresen !
En almindelig opfattelse er at dette hus mellem ca 1807 -og 1860 er No 77 --og at det så igen i 1860 bliver No 6.
Jeg har set i folketællingen fra 1787 at familien Jürgensen bor i dette hus ( på den tid no 59) og at det er et to familiers hus ! Men efter ca 1807 viser det sig at familien nu bor i no 77 !!
Jeg fandt et billede i Illustreret tidene fra 1916 og der vises dette hus at have No 77 ???
Sagen er at hvis dette skal passe --skulle dette hus så først have været No 59 indtil 1807 --og herefter no77 -indtil
ca 1860 -hvorefter samme hus så skulle blive No 6 --og så igen senere No 77 hvilket er nummeret på huset i 1916
Hvad er der galt --alle siger at familien Jürgensen bliver i samme hus --hvorimod at Østergade før og nu fra 1877
siger at Jürgensen ikke bor i dette hus efter 1816 !
I folketællingen 1787 står der at No 59 er et tofamiliers hus --og den næste tælling jeg kan finde hvor de er nævnt i No77 er fra 1845 --men der står at samme hus nu skulle være et trefamilers hus !! )
Er der nogen der kan hjælpe her ??
Venlig hilsen
Jørn Dyrholm

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-10-03 19:38

"Jørn Dyrholm" <jdyrholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Hej igen

>Det drejer sig om hus 3( højre side) talt fra Kongens nytorv --indtil ca
1807 bliver dette hus benævnt No 59

Muligvis ikke den samme Jürgensen, men:

Jürgensen George Urban Frederik (Fritz) (1818 - 1863)
Urmager, tegner. Ironiske, skarpt satiriske tegninger.
1844 - 55: Østergade 6.
1856 - 57: Fredericiagade 14,
1858: Sølvgade 36,
1859 - 61: Schønbergsgade 3,
1862 - 63: Vesterbrogade 23.
-------
Kilde:
Diverse vejvisere som osse kan være fejlbehæftede . . . .
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 04-10-03 09:13

Hej

Jo du rammer noget der ?? Sagen er at familien er sammen indtil faderen dør i 1811 --og familien er
Hofurmager J Jürgensen og hans kone Anna Leth Bruun Jürgensen --og børnene Urban -Frederic og Jørgen Jørgensen --og efter faderens død --er enken Anna leth Bruun ejer af stedet hvor de boede --og længst bor sønnen Frederic ( Fritz ) Jürgensen i det samme hus .
Huset skulle være det 3 hus på højre fra Kongens nytorv --og da Faderen dør -bliver moderen i det samme hus -og da hun dør i 1828 --bliver Frederic ( Fritz) J¨rgensen boende i huset -Men sagen er at dette hus indtil omkring 1807 er husno 59 --og så mellem 1807 og 1860 er dette hus no77 --og efter 1860 --er dette hus så No6 --og i 1916 finder jeg et billede hvor der står No 77 på huset --men er dette hus no 59 --det samme hus som efter 1807
bliver benævnt No 77 ??? Når jeg ser hele gaden i 1860 er der fra Kongens Nytorv fra 1-61 --og på den anden side 2-66 --og det virker sært ! ?
Hvis man på et tidspunkt har vendt gaden --so numrene begyndte på Amagertorv --ville det med det samme antal huse have været 59 hvor det så senere blev No 6 --men jeg kan ikke greje hvordan der har kunnet være en No77
mellem 1807 -og 1860 --da der jo stadig på den tid kun var henholdsvis 61og 62 som de højeste numre i Østergade --så er No 77 --mellem 1807 og 1860 --dette 3 hus på højre hånd talt fra Kongens nytorv ???
I bogen fra 1877 Østergade før og nu --siges det at familien Jürgensen ikke længere er i dette hus i 1816 --hvor det skulle ejes af Hosekræmmer Bæchgaard --og førstesalen har skrædermester Børresen sit etablisament --så det virker mystisk !??
Den Jürgensen du nævner er en af Hofurmagerens børnebørn --ham med Gysebogen osv ! )
og tak for hjælpen --det er tiltrængt i denne situation !! )
Venlig hilsen
Jørn Dyrholm

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 06-10-03 22:09

Har du undersøgt Krakts Vejviser og Politiets Mandtalslister?

Mvh Hedvig