Hvem spiser bladene
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 16-08-03 16:45

I et nyindrettet akvarie med en del nye planter, er en del af planterne
begyndt at se lidt triste ud.
Bladene bliver ligesom gennemsigtige, speciel på en af planterne. Jeg har
mistanke til et par af fiskene, men har dog ikke taget nogen på fersk
gerning. Blandt de mistænkte er en stor ildhale (flammehale) og et par
nyindkøbte sugemaller. Gode råd modtages til hvad der kan gøres. Jeg er
villig til at fjerne ildhalen (kender ikke det latinske navn) og eller
sugemallerne.

Poul E. Kristensen
(direkte mail : fjern nospam)

Fra : Jesper Buch

Dato : 16-08-03 17:09

> [...]
> nyindkøbte sugemaller. Gode råd modtages til hvad der kan gøres. Jeg er
> villig til at fjerne ildhalen (kender ikke det latinske navn) og eller

Hvilke plater har du ?

Er det Ildhale Labeo ( Labeo bicolor ) du har. Den spiser vidst ikke
planter.

Hvilke suge maller er det ?
Ansistrus eller dværg sugemallen spiser f.eks ikke planter . . dog alger.

Det lyder mere, som om planterne ikke trives. Enten for lidt lys, forkerte
vandærdier eller for lidt Co2.

De bliver nemt krøllede når de ikke trives og gennemsigtige når de nedbrydes
af bakterier.

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 16-08-03 18:41

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilke plater har du ?

Så vidt jeg kan finde frem til er det en Echinodorus osiris, - jeg har lagt
et billede op dk.binaer (akvarieplante.jpg), der også viser bladene der er
gennemsigtige.

> Er det Ildhale Labeo ( Labeo bicolor ) du har. Den spiser vidst ikke
> planter.
Det er en Labeo jeg har, og i noget litteratur jeg har fundet om denne fisk,
står der under ernæring, at den godt kan lide salatblade og lign. , og en
osiris kan da godt minde om et salatblad.

> Hvilke suge maller er det ?
> Ansistrus eller dværg sugemallen spiser f.eks ikke planter . . dog alger.

De ligner meget Pterygoblichthys gibbiceps, der iflg. samme bog kræver megen
plantekost.

> Det lyder mere, som om planterne ikke trives. Enten for lidt lys,
forkerte
> vandærdier eller for lidt Co2.

Lys er der nok af, men vandværdierne har jeg ikke styr på.

> De bliver nemt krøllede når de ikke trives og gennemsigtige når de
nedbrydes
> af bakterier.

Som man også kan se på billedet, synes jeg ikke bladene krøller, og det er
ligesom kun et blad ad gangen der bliver "angrebet"

Poul E. Kristensen
(direkte mail : fjern nospam)

Fra : Brian Brandt

Dato : 16-08-03 19:41

"Poul E. Kristensen" <pekris@nospamcity.dk> wrote in message

> [...]
> >
> Som man også kan se på billedet, synes jeg ikke bladene krøller, og det er
> ligesom kun et blad ad gangen der bliver "angrebet"

Jeg har selv haft samme problem med mine sværdplanter da jeg havde ancistrus
gående.
Det er næsten 100% sikkert dine sugemaller som er skyld i det. De rasper
alger af, og hvis der ingen alger er går de igang med dine planter for at få
den grøntfoder de har brug for.. Du kan prøve at fodre med mallepiller,
skoldede salatblade, afpillede ærter, det skulle 'slukke' deres apetit for
dien blade. Men det er ikke sikkert det vil hjælpe, nogle gør det ved andre
ikke..

Mvh Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-08-03 08:16

"Brian Brandt" <Guruen@Geez.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> skoldede salatblade, afpillede ærter, det skulle 'slukke' deres apetit for
> dien blade. Men det er ikke sikkert det vil hjælpe, nogle gør det ved

Et gl. råd siger at man tager et angrebet blad og lægger kortvarigt mellem
to stk trækpapir.
Er bladet herefter ru som fint sandpapir, er det en malle der rasper.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 17-08-03 09:25

Hmm, ser ud til at der er mange muligheder, men jeg er nu næsten helt sikker
på, at fænomnet skyldes at bladene bliver spist fra bagsiden, da to af
bladene dækker hinanden, og det er kun den bagerste der er angrebet.
Prøver i første omgang at sætte foderdoseringen op, og derefter supplerer
med noget plantefoder.

Takker for indlæggene

Poul E. Kristensen
(direkte mail : fjern nospam)

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 23-08-03 12:00

Hej

Jeg har også haft dette problem med anchistrus sugemaller og diverse
sværdplanter. Jeg er simpelthen gået bort fra sværdplanter, og har nu
udelukkende diverse cryptocoryner, som mallerne ikke spiser.

Kjeld Olesen

Fra : johny møller

Dato : 16-08-03 09:04

hejsa
jeg har selv et problem med mine planter i det lille akvarium.
jeg har 8 black molly'er og de elsker planter.
jeg har købt noget foder , som skulle hjælpe imod at de spiser af bladene.

black molly'er og platy'er.
er slemme til at ødelægge de fine planter.
hilsen johny