Grand danois info søges
Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 12:57

Jeg overvejer at få en makker/makkerinde til Tyson (lab/schæfer) til næste sommer.
Da jeg synes at en Grand Danois er en af de flotteste hunde der findes og den skulle
have et temperement der passer fint til mig, prøver jeg at blive lidt klogere på denne race.
Jeg har hørt fra et par stykker at de skulle værer plaget noget af diverse skavanker.

Det følgende har jeg frækt kopieret fra en kennels hjemmeside. Er der hold i det de skriver
eller er den ikke helt så sart som de giver udtryk for.

>kopieret fra hjemmeside start<
MOTION

I det første år af en hvalps liv, er det vigtig ikke at motionere den for meget. En daglig gåtur på en 15 minutters tid er nok. Lad
den bare løbe sig nogle ture ud over en mark på denne gåtur, men lad ikke din hvalp have fri adgang til leg med andre hvalpe/hunde i
det frie. Dette vil overbelaste knoglerne og den kan få varige skader. Husk på hvor hurtigt en GD hvalp vokser. Ca.2- 3 kg og det
samme i cm hver uger til den er 8-9 mdr.) Hvalpen skal dog af med sin energi ellers vil den gå til andre metoder for at få brugt
den, såsom ødelæggelser i hjemmet.
Lad ikke hvalpen gå på trapper det første år. Med det mener vi, fra etage til etage flere gange dagligt.
Det kan være med til at fremprovokere en HD http://www.hunde-info.dk/hd.html .
Lær ikke din hvalp at hoppe op efter en pind eller bold. Dette er ikke godt for anatomien.

>kopieret fra hjemmeside slut<

/Jens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-08-03 15:57

Hej Jens,

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> næste sommer. Da jeg synes at en Grand Danois er en af de flotteste
> hunde der findes og den skulle have et temperement der passer fint til

Ja - de er dejlige. Vi har en gul tæve på 2½ år sammen med vores
labrador/border collie blanding (også en tæve) på 4½. Hun (GD'en) er meget
rolig, elsker at nusse og er i det hele taget en rigtig hyggehund. Men hun
er nu samtidig stadig meget legesyg og kan tage nogen ordentlige tumleture
på græsset med den lille. Hun er meget vagtsom og opmærksom på hvad man
foretager sig. I øvrit sjovt, specielt hvis en af os er alene hjemme er det
som om hun passer ekstra på ved lyde udenfor.

Er ellers utrolig godmodig, og meget nysgerrig/imødekommende overfor
fremmede, det kan være et problem hvis folk er lidt nervøse fordi hun er så
stor. Og så er der vi andre der syntes størrelsen er rigtig god, man kan
virkelig klappe/nusse igennem uden at være nervøs for at hunden vælter

> [...]
> Det følgende har jeg frækt kopieret fra en kennels hjemmeside. Er der
> hold i det de skriver eller er den ikke helt så sart som de giver

Det med trapper er vel generelt, at hunde ikke bør gå på trapper mens de
vokser. Og da GD'en jo vokser meget hurtigt er det nok endnu vigtigere. Vi
har ingen problemer af den art haft med vores. Der har dog i det første års
tid været tendens til at hun ødelagde ting, når de var alene hjemme.
Problemet er dog løst nu, hvilket er rigtig dejligt så man bare kan være
glad for sine hunde når man kommer hjem.

Det er nok vigtigt at sørge for at de får rigtig mad (largebreed foder),
specielt i voksealderen. Uden at skulle reklamere har vi fodret med
Eukanuba, hvilket har fungeret rigtig godt for os. Vi forsøgte her for et
par måneder siden med noget andet fra en lokal, der umiddelbart var noget
billigere. Men specielt GD'en fik dårlig mave, ikke bare til at starte med -
men også gentagne gange i løbet af den måned vi prøvede det, plus at der
mængdemæssigt skulle en del mere til, så det var ikke specielt meget
billigere, når det kom til stykket.

Ellers kan jeg kun anbefale en grand danois, hvis du altså har pladsen!

** Lars

P.S. Hvis du lige er i tvivl - så kig her
http://www.danesonline.com/archives.htm - men pas på, man kan nemt få brændt
et par timer af med at sidde og kigge på billeder....

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 18:37

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> vagtsom og opmærksom på hvad man foretager sig. I øvrit sjovt,
> specielt hvis en af os er alene hjemme er det som om hun passer

Det er også det indtryk jeg har fået af racen, og det passer fint til mig og Tyson.

> Det med trapper er vel generelt, at hunde ikke bør gå på trapper mens
> de vokser. Og da GD'en jo vokser meget hurtigt er det nok endnu
> vigtigere.

Nu er sagen den at jeg har soveværelse i kælderen i mit hus,
Tyson flintrer da også op og ned af trappen flere gange i døgnet.
Så det vil faktisk værer en umulighed for en GD at undgå at komme på trapper i mit hus.

> Det er nok vigtigt at sørge for at de får rigtig mad (largebreed
> foder), specielt i voksealderen.

Det har jeg (og er) altid været meget omhyggelig med,
Tyson lever primært af largebreed foder fra Oliver's Petfood.
Han bestod da også det årlige check hos dyrelægen i går til UG,
og han har heller aldrig i sit 16 mdr lange liv fejlet noget.

> Ellers kan jeg kun anbefale en grand danois, hvis du altså har
> pladsen!

Hvor meget plads kræver det, jeg bor i et hus på 130 kvm + 600kvm have
sammen med Tyson og katten. Der er meget fine luftemuligheder i området.

/Jens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-08-03 20:06

Hejsa,

> Det er også det indtryk jeg har fået af racen, og det passer fint til
> mig og Tyson.

Ja, så er der jo ikke så meget at betænke sig på

> [...]
> Tyson flintrer da også op og ned af trappen flere gange i døgnet.
> Så det vil faktisk værer en umulighed for en GD at undgå at komme på

Ahja - vi bor i et ét-plans hus. Det første år af Simbas (GD'ens) liv gik
hun faktisk ikke på trapper (udover to-tre trin som havetrapper). Jeg skal
ikke kunne sige om det ikke kan holde til det, men det var ikke så aktuelt
her. Som voksen er den i øvrigt ganske robust - det eneste er at hun er
noget tyndpelset, får relativt nemt små sår og rifter. Men ikke noget
alvorligt. Og til gengæld er det meget sjældent at skovflåter sætter sig på
hende, i modsætning til den anden langpelsede vi har.

> Han bestod da også det årlige check hos dyrelægen i går til UG,
> og han har heller aldrig i sit 16 mdr lange liv fejlet noget.

Ja - samme her. Eneste var da vi lige var flyttet herned, der gik Simba
igennem en stor rude i udestuen fordi hun ville udenfor til kattene (!!!).
Det kostede en "mindre" regning fra dyrlægen, det var lørdag eftermiddag -
plus en hund med 5 syninger hist og pist... Heldigvis ikke værre end det. Og
nu har hun så lært at man ikke går igennem en rude!

> Hvor meget plads kræver det, jeg bor i et hus på 130 kvm + 600kvm have
> sammen med Tyson og katten. Der er meget fine luftemuligheder i
> området.

Ah - det burde ikke være noget problem. Vi har 170 kvm + 2500 kvm have,
vores kan godt li' at løbe rundt og lege i haven, men det er mest på et 50-
60 kvm indhegnet område de gør det. Men så bor vi lige ned til skoven, så
der lufter vi som regel.

Det er mere indendørs at de fylder meget, hvis man har nipsting og andet
halløj stående i halehøjde. Halen er lang og tynd på så'n en - og de logrer
altså af ingenting. Så det har da kostet en lysestage og lidt...

** Lars

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-08-03 18:30

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
http://www.hunde-info.dk/hd.html .
> Lær ikke din hvalp at hoppe op efter en pind eller bold. Dette er ikke

Hej Jens

Jo tag dem bare til troende, den er meget sårbar det første år, så jo mere
den kan motionere sig selv, jo bedre. Jo mere ro, og jo langsommere
opvækst, des bedre. Det kan måske for nogle virke, som man mister det
første år, men de skulle j gerne komme igen, bare i den anden ende. Så
hunden får en chance for at dø af alderdom.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 18:51

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> man mister det første år, men de skulle j gerne komme igen, bare i
> den anden ende. Så hunden får en chance for at dø af alderdom.

Jo, men de skriver jo også at den ikke må have fri adgang til at lege
frit med andre hunde. Jeg kunne da forestille mig at Tyson gerne ville
drøne rundt sammen med sådan en hvalp, må de ikke det.
Mht motionering kan jeg da sagtens begrænse det det første år,
GD'en behøver jo ikke at komme med hvergang jeg går med Tyson.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 16-08-03 19:01

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jo, men de skriver jo også at den ikke må have fri adgang til at lege
> frit med andre hunde. Jeg kunne da forestille mig at Tyson gerne ville
> drøne rundt sammen med sådan en hvalp, må de ikke det.

Jeg kan fortælle, at Molly som er magen til Tyson og lige gammel, netop har
fået konstateret slidgigt i det ene knæ - formentlig pga af en legeskade med
en ældre hund for 1 år siden, som vores daværende dyrlæge ikke gjorde os
opmærksomme på, kunne være sket ("hun er jo en blanding, så hun får sikkert
HD" - ikke noget med knæundersøgelse). Glatte laminatgulve, masser af løb og
leg samt en trappe op til soveværelset. Selvfølgelig ved jeg ikke, om skaden
havde været mindre, hvis hun var blevet holdt i total ro (fed opvækst....)
Vi har ikke gået lange ture, hun har kun lavet det hun selv syntes indtil
hun var 1 år. Hvilket i øvrigt har involveret ræs, hurtige vendinger i
farten - man har ikke kunnet mærke det på hende før nu, fordi hun har
kompenseret ved at gøre ryggen skæv og bruge det andet bagben mere.

Endnu ved vi ikke, om det stabiliserer sig, for hun kan ikke køre på
smertestillende piller konstant. Hun skulle gerne få perioder, hvor hun kan
klare sig uden, ellers er det simpelthen synd. Vi skal starte på
bassintræning for at styrke de dårlige muskler i det ben, hun får artroflex
(fik hun også under sin opvækst - hjalp åbenbart ikke).

Så der er alvor bag snakken - og hun har IKKE vokset så hurtigt som fx Max
gjorde eller en GD.

Det skal lige siges, at alle hendes andre led er superflotte - blanding
eller ej.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 20:54

Pia J wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg kan fortælle, at Molly som er magen til Tyson og lige gammel,
> netop har fået konstateret slidgigt i det ene knæ -

Hvordan opdagede du at Molly havde fået slidgigt ???.
Tyson har vokset op på ca den samme måde som du beskriver
bortset fra at han ikke har haft en legekammerat hjemme.
Men jeg begyndte nu først at motionerer ham meget efter at han var fyldt et år.
Nu er det ikke usædvanligt at vi spaserer 2 timer af gangen, og han virker aldrig hæmmet eller træt.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 16-08-03 21:02

> Hvordan opdagede du at Molly havde fået slidgigt ???.

Hun har altid virket lidt stiv over lænden - men ikke virket generet, så jeg
har troet, hun bare gik sådan. Så blev hun lettere halt for en måned siden,
hun har heller aldrig villet strække hofterne bagud, og det så ud til at
sidde deroppe. Men hendes albuer og hofter fik jeg fotograferet i maj, og de
så fine ud. Så jeg fik anbefalet en meget dygtig og kendt hundekiropraktor,
som kunne vise mig, hvor skæv Molly var i ryggen. Og hvad forskellen var
efter korrektionen - jeg kunne også se, hvor blød hun blev i ryggen, og gik
mere frit. Fino, tænker jeg, kommer tilbage til kontrol ugen efter og
fortæller at hun stadig halter, men at det ser anderledes ud. Hun vil til
gengæld for første gang nogensinde, lade os strække og bøje i hofteleddet
uden at brokke sig.

Ja, det har flyttet sig nedaf, siger kiropraktoren. Hun har et termografisk
kamera, og vi kan se at den ene has er varmere end resten af benet. Jeg får
besked på at hvile det en uge og ellers gå til dyrlæge, for hun vil have
udelukket en skade.

Og 2 uger senere har vi røntgenbillederne, som ikke er særlig pæne. Ikke
noget i hasen, men knæet. Jeg kan også mærke forandringerne, nu jeg har fået
det vist af dyrlægen, og de kan desuden fortælle at skaden er gammel, for
musklerne i højre lår er meget underudviklede i forhold til venstre.

Hun har formentlig trukket til siden for at aflaste knæet, og da ryggen så
kom på plads, kunne hun ikke længere skåne knæet og blev mere halt. Men
eftersom hun allerede VAR halt, så var det jo kun et spørgsmål om tid,
kiropraktor eller ej. Nu burde hun i det mindste blive mindre øm i ryggen.

Men det er dælme ikke sjovt at se sin "baby" invalid i så ung en alder. :(

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 21:32

Pia J wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

>snip en lang trist historie<
>
> Men det er dælme ikke sjovt at se sin "baby" invalid i så ung en
> alder. :(

Nej det var da en trist historie, jeg har også selv været nervøs mht Tyson.
Han er trods alt en blanding af to racer der har problemer med hofter og led.
Du må have held og lykke med Molly i fremtiden.
Jeg spurget dyrelægen i går om det var en ide at få røngtenfotograferet Tyson,
det syntes hun ikke var en god ide så længe at han ikke havde nogle symptomer.

/Jens

Fra : Line

Dato : 16-08-03 23:36

Pia J wrote:
[snip]
> [...]
> halter, men at det ser anderledes ud. Hun vil til gengæld for første
> gang nogensinde, lade os strække og bøje i hofteleddet uden at brokke

Hejsa Pia.

Kan jeg mon vride navnet på kiropraktoren ud af dig? Så vidt jeg husker,
bor du på den........ehem...alternative side af Bæltet (også kendt som
Djævleøen ), men da vi begynder at blive lidt desperate på vores ældste
hunds vegne, kunne vi godt tænkes at trille en tur over broen, hvis der er
hjælp at hente derovre. (Så må jeg se, om vi kan finde vores pas )
Han fik lagt guld i hofterne for to måneder siden, og allerede efter 10
dage, var der store forbedringer - faktisk begyndte han at opføre sig som en
hvalp igen! Men - ak - nu halter han værre end nogensinde, så nu må vi til
at udprøve andre alternativer. Han skal til dyrlægen på mandag, og så må
vi se, hvad de finder ud af, men en tur til kiropraktor ville nok uanset
være en god idé.
Og hvis andre har erfaringer med kiropraktor, må I endelig sige til.

--
Mvh. Line

Fra : Pia J

Dato : 17-08-03 07:14

"Line" <nasse@jubiimail.dk> wrote in message

> Kan jeg mon vride navnet på kiropraktoren ud af dig? Så vidt jeg
husker,
> bor du på den........ehem...alternative side af Bæltet (også kendt som

Ja, hun hedder Marianna Bendixen og bor et stykke udenfor Kalundborg. Har
arbejdet med hunde og heste hele sit liv. Meget brugt på trav- og
galopbanen.

:Pia

Fra : Susanne

Dato : 17-08-03 11:08

"Line" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvis andre har erfaringer med kiropraktor, må I endelig sige til.
>
> --
> Mvh. Line

Hejsa

Jeg har også gode erfaringer med kiropraktor.
Da min hund blev et år, begyndte jeg at lade hende løbe på trapper - dog kun
opad for at skåne hundens skuldre(jeg på i lejlighed). Og det synes jeg
egentlig også gik helt fint, men efter et halvt år, ville jeg nu alligevel
gerne have checket, at min hund også havde det fint med det. Men det havde
min hund altså ikke
Der skulle kun en enkelt behandling til - og ikke flere trapper - og da jeg
kom til check en måned efter, var alle symptomer væk og kiropraktorens
rettelser var det stadig!

Og i dag er jeg selvsagt lykkelig for at have gået til kiropraktor før
skaden var sket - og måske uoprettelig. Kiropraktoren sagde forresten også
til mig at _ingen_ hund er bygget til at gå på trapper. Og så kan jeg
selvfølgelig kun være tilfreds med at min hund kun vejer 7-8 kilo når hun
skal bæres op og ned

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 20:59

Mari wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>

> Her er en af årsagerne (jeg har ikke checket for gengangere):

Tak skal du have, der er lidt læsestof til i morgen ;)
Men ifølge Netdyredoktor.dk skulle det da ikke have noget med leg at gører.

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 17-08-03 10:04

On Sat, 16 Aug 2003 13:56:43 +0200, Pwh wrote:

> [...]
> mig, prøver jeg at blive lidt klogere på denne race. Jeg har hørt fra et
> par stykker at de skulle værer plaget noget af diverse skavanker.

Jeg kan kun være enig med dig, det er en flot hund.

> [...]
> løbe sig nogle ture ud over en mark på denne gåtur, men lad ikke din
> hvalp have fri adgang til leg med andre hvalpe/hunde i det frie.

Det er jo lidt problematisk, da det jo også er utroligt vigtigt at
socialisere hunden med andre hunde mens den er helt lille.
Jeg har selv en Rhodesian Ridgeback hvalp på 4,5 måneder, og den race har
samme problem med albuer og hofter, selvom den jo ikke bliver helt så
stor
Jeg prøver at lade hende hilse på og lege med alle de hunde vi møder, da
det jo også er vigtigt at have en hund som kan med andre hunde. Jeg tror
det vigtigste er at man lader hunden styre det selv, dvs. du skal lade
den få fred når den bliver træt, og hjælpe den hvis den anden hund bliver
ved med at mase på når din ikke kan mere.

Michael.

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 20-08-03 20:54

Hej
Har selv en 2 årig tæve. Som har været meget syg de første måneder af hendes
liv. P.g.a. vokseværk, det kommer ca. omkring 3 mdr. alderen når de skal
have tænder. Min hun lå ned i 2 mdr., med voldsomme smerter, og var på
smerte stillende piller. En anden tæve jeg har haft, blev aflivet 6 mdr.
gammel, da hun voksede skævt i bækkenet. Hvor før hun blev aflivet havde
ligget og ikke kunnet gå i ca. 2 mdr. Dyrlægen sagde det nok skulle gå, med
hun fik det bare værre. Meget svært at få sin lille hvalp afliver 5 dage før
jul. Min seneste hund har lidt af livmoderbetændelse bare 16 mdr. gammel.
Jeg har måske været meget uheldig. Men det kan gå galt, hvis man ikke passer
meget på, det første år af deres levetid., Jeg gjorde det bedste jeg havde
lært, med mine men alligevel gik det galt. Min tæve har været rask, nu i 10
mdr., og grand danois er den mest hengivne hund du kan få. Så hvis du vil
have grand danois, så vær forberedt på at have en meget trofast ven men også
meget opmærksomheds krævende hund. Da grand danois har det bedst på skødet
af sin ejer. Mit råd er, find en kennel, som har den farve hund du ønsker.
Så kan de hjælpe dig med alle dine spørgsmål. Hvis du ikke kan finde nogle,
kontakt da mig da jeg har mange adresser på GD kenneler.
Håber du kan bruge min henvendelse.
Janni Pedersen

Fra : Pwh

Dato : 21-08-03 08:26

F Andersen & J Pedersen wrote:
> [...]
> alle dine spørgsmål. Hvis du ikke kan finde nogle, kontakt da mig da
> jeg har mange adresser på GD kenneler. Håber du kan bruge min

Jo tak, det var lige den slags indlæg med andres erfaringer jeg efterlyste.
Det var da trist at læse om alle de problemer du har haft mad dine GD'er.
Jeg hælder nok til at det sikkert bliver en for sårbar hund til mig,
den næste hund er jo primært tænkt som en makker til Tyson.
Så det er ikke nogen god ide at få en hvalp der ikke kan få lov
til at lege vildt sammen med ham. Det vil i mine øjne værer både
synd for både Tyson og hvalpen.

/Jens