Badesæson for hunde
Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 12:47

Tyson (lab/schæfer) er blevet meget glad for at bade i Damhussøen denne sommer.
Hvor længe skal jeg regne med at det er forsvarligt temperatursmæssigt at lade ham blive ved.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 16-08-03 14:15

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> Tyson (lab/schæfer) er blevet meget glad for at bade i Damhussøen denne
sommer.
> Hvor længe skal jeg regne med at det er forsvarligt temperatursmæssigt at
lade ham blive ved.

Min labweiler hopper glad i en sø i december måned med is på overfladen. Det
har jeg set masser af hunde gøre uden problemer, bortset fra, jeg ville være
bekymret for, om den tynde is ville skære dem.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 15:19

Pia J wrote:
> [...]
> overfladen. Det har jeg set masser af hunde gøre uden problemer,
> bortset fra, jeg ville være bekymret for, om den tynde is ville skære

Jo, men hvad så når den kommer op, kan man tillade sig at gå en tur
i frostvejr med en våd hund. Jeg vil nødig berøve Tyson den fornøjelse
uden der er grund til det, men han skal jo heller ikke blive syg af det.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 16-08-03 16:48

> Jo, men hvad så når den kommer op, kan man tillade sig at gå en tur
> i frostvejr med en våd hund. Jeg vil nødig berøve Tyson den fornøjelse
> uden der er grund til det, men han skal jo heller ikke blive syg af det.

Han har aldrig været syg af det. Heller ikke selvom badning er foregået i en
skovsø og altså midt på gåturen. Dog får han ofte godt gang i tarmsystemet
bagefter - men det samme gælder, når han har badet om sommeren. Aner ikke
hvorfor - måske bare al den motion, for han bliver skrupkulret, når han er
våd, og løber adskillige æresrunder i fuld fart inden han springer i igen.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 16-08-03 16:52

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]

Jeg glemte at spørge, om han har underuld. Det har vores schæffador nemlig
ikke, kun en slags pels. Max har både tyk underuld og dækpels, og det er
underulden der holder dem varme, de er simpelthen bygget til at hente ting i
vandet også om vinteren.

Molly har ikke prøvet at bade om vinteren, så jeg ved ikke, om hun ville
fryse.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 18:21

Pia J wrote:

> Jeg glemte at spørge, om han har underuld.

Næ, det tror jeg ikke han har. Hans pels er nærmest som
en alm Lab, måske en smule længere.
Jeg har også bemærket fænomenet med at han er trængende
hvergang han har badet, jeg troede at det måske var fordi det
forholdsvise kolde vand trak lidt sammen i alle tarmene.
Ganske praktisk forøvrigt, man kan næsten stille uret efter hvornår der er gevinst ;)

/Jens

Fra : René Kofoed

Dato : 17-08-03 20:00

Hejsa PWH og Pia.
Begge mine hunde, skal også af med både det ene og det andet, efter
badeturen.
Det er jo det samme med os. Det er jo fysisk udfoldelse, og det skulle jo
være godt for både kredsløb, og diverse andre kropsfunktioner.
MVH Susanne.

Fra : NEWS

Dato : 17-08-03 07:25

Hvis du prøver at undersøge pelsen efter hunden har været i vandet, vil du
opdage at den er tør under dæklaget. vandet i pelsen kan sagtens været
frosset på ydersiden men den er helt tør under og tager ingen skade af
dette.
Gælder selvfølgelig ikke korthårshunde.
Poul

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-08-03 16:00

Hej Jens,

> [...]

> sommer. Hvor længe skal jeg regne med at det er forsvarligt
> temperatursmæssigt at lade ham blive ved.

Tjaeh - vi har et par søer lige bagved huset. Vores lab/bordercollie
blanding er utrolig glad for at svømme - hopper gerne derud og svømmer langs
breden i stedet for at løbe når vi er dernede. Hun bader gerne også selv om
det er koldt (omkring frysepunktet) og har ikke problemer med at hun fryser,
men hun har også en meget tyk og kraftig pels om vinteren. Når det så har
været frost noget tid er der jo is på - så vader hun ud på det og undrer sig
såre over hvordan det kan være man pludselig kan GÅ på vandet

Du vil nok kunne se på ham, hvis han fryser efter et have været i vandet til
efteråret og så er det jo bare at stoppe.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-03 07:59

> [...]
sommer.
> Hvor længe skal jeg regne med at det er forsvarligt temperatursmæssigt at

Til hundetræning siger vi at så længe hunde går med ned i temperature, altså
bader jævnligt efteråret i gennem kan man vel fortsætte til en gange i
december. Det er opstarten der er vigtig så hunden ikke får et kuldechok til
foråret.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pwh

Dato : 19-08-03 18:43

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> fortsætte til en gange i december. Det er opstarten der er vigtig så
> hunden ikke får et kuldechok til foråret.

Det lyder som en god ide, det er vel samme princip vinterbadere bruger.

/Jens (som ikke vinterbader)

Fra : BN

Dato : 18-08-03 18:49

Vores hund, Sandra (Engelsk Springer Spaniel), bader hele året. Om vinteren
bliver hun stoppet midt på vandet af isen. Man skal blot passe på, at de
ikke kommer ind under isen. Sandra er meget aktiv før og efter badeturen..
Især efter er det vigtigt at holde gang i hunden indtil den kommer hjem og
bliver tørret grundigt.

Hilsen BN

Fra : Kurt Becher

Dato : 18-08-03 23:02

> [...]
sommer.
> Hvor længe skal jeg regne med at det er forsvarligt temperatursmæssigt at

Hejsa

Min Tervueren bader hele året og hun æææææææælsker det!

Så længe hunden går i selv skal du bare lade den gøre det!!

Det vigtigste er at den ikke ligger stille f.eks. i en kold bil bagefter
(også til alle jægere, der undrer sig over at deres hunde får gigt!!!!)

MVH

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 19-08-03 06:46

On Tue, 19 Aug 2003 00:02:22 +0200, "Kurt Becher"
<kurtbecher@pedal.dk> wrote:

Hej Kurt,

>Det vigtigste er at den ikke ligger stille f.eks. i en kold bil bagefter
>(også til alle jægere, der undrer sig over at deres hunde får gigt!!!!)

Er det med sikkerhed at vinterbadning for hunde ikke fremmer gigt når
bare de ikke ligger stille bagefter?

Mvh
Søren