Svar til Ciklide eller Cichlide
Fra : Cichliden

Dato : 16-08-03 12:37

Hej Igen

Kontaktede forresten Gyldendal, og de sendte mig videre til Dansk sprognævn.
Jeg ville have en opklaring på hvorfor ordet ikke var at finde i danske
ordbøger.
Jeg fik den forklaring at hvis ordet kom med, ville det næsten 100% blive
den nordiske stavemåde hvor ch bliver til k. Altså cicklide.
Hun ville ikke love mig at ordet kom med, men noterede begge ord i Deres
database, herefter sidder et såkaldt "ekspertpanel" og vurdere alle de ord
de har i databasen. Hvis ordet kommer med, er det at finde i den nye danske
ordbog, men jeg tvivler.
Problemet med ordet Cichlide eller Ciklide, er at de ikke er blevet
fordansket. Det er det fænomen vi ser i det danske sprog, at vi ændre en
endelse og smider lidt e´er, r´er eller f.eks. ændre ch til k, men noget
dansk ord bliver det aldrig. Det ville svare til at man skulle tage det
latinske ord for hund, på latin Canis, sætte en endelse på og så optage det
i den danske ordbog. Vi skulle altså have fordansket ordet meget tidligere,
for jeg tror det er svært at ændre nu.

Med venlig hilsen
Morten