Renlighedstræning
Fra : Rap

Dato : 16-08-03 00:42

Hey

Vi har lige (i går) fået en lille ny hundehvalp i familien.
Hende vi har i forvejen, købte vi "brugt" fra et dødsbo, og hun var stueren
fra 1. dag.

Da vi aldrig har haft en hvalp, vil jeg høre om I har nogle go'e tips og
tricks, til træning i at blive stueren. Der hvor hun kommer fra, rettede hun
sin nødtørft hvor hun nu var, i den givende situation, men det skal hun jo
gerne vænnes af med.

Hun er 11 uger, og vi bor i en lejlighed på 2. sal.

Anyone???

Rap

Fra : Line

Dato : 16-08-03 03:54

Rap wrote:
[snip]
> [...]
> rettede hun sin nødtørft hvor hun nu var, i den givende situation,
> men det skal hun jo gerne vænnes af med.

Hejsa.

Jamen, det er såmænd ikke så svært endda: ud og ud og ud igen! Som
hovedregel skal hvalpe tisse, når de har spist, sovet og leget og hvis der
er gået mere end en time siden sidste tissetur, så I kommer til at få en hel
del motion op og ned af trapperne. Hvalpe skal i reglen tisse ca. ½
sekund efter de er vågnet (bare min egen erfaring *GG*), så med det samme
vapsen vågner, så er det bare med at få løftet hende op og båret hende ned i
en vis fart. Hvis (når!) I ikke når det i tide, og hvalpen er begyndt at
tisse inde, skal I alligevel tage hende med ud, så hun efterhånden forstår,
at den slags foregår udendørs.
I skal ikke begynde at sige nej eller skælde hende ud (eller den
"klassiske": tvære hendes stakkels næse ned i efterladenskaberne *suk*),
hvis/når hun gør fra sig inde, det vil hun alligevel ikke fatte en
centimeter af. Det er meget bedre at rose hende, når hun gør det rigtigt -
altså når hun tisser ude.
Jeg ved ikke, om det måske kommer til at tage lidt længere tid at få hende
renlig, når hun har været vant til at gøre fra sig indendørs, men der er
ikke andet at gøre end at smøre sig med tålmodighed. Nå jo: købe store
mængder køkkenrulle og rodalon!!
I øvrigt kan jeg fortælle, at vores hanhund blev renlig på et par uger, mens
vores tæve var 6-7 måneder, før hun var 100% renlig, så det er meget
forskelligt fra hund til hund.
Tillykke med det nye familiemedlem og held og lykke med renlighedsarbejdet.

--
Mvh. Line

Fra : Leyna

Dato : 16-08-03 09:38

On Sat, 16 Aug 2003 04:54:01 +0200, "Line" <nasse@jubiimail.dk> wrote:

>Rap wrote:
>[snip]
>>

>Jamen, det er såmænd ikke så svært endda: ud og ud og ud igen!

Som Line allerede har sagt (i alt det jeg lige har klippet fra), så
skal hvalpen ud ud ud, og roses, roses roses!
Rodalon og køkkenrulle er et absolut "must", men det vile også være en
go' ide at gemme gamle aviser, for sådan en køkkenrulle er altså
hurtigt brugt.
Det har været min erfaring at hunden ikke så gerne besørger lige dér
hvor den bor... forstået på den måde at den gerne har besørget i et
rum, som ikke lige var dér hvor man opholdt sig mest. Vores hvalp
besørgede i entreen eller i en stor stue, som vi på daværende
tidspunkt var ved at gøre i stand og derfor ikke opholdt os ret meget
i.
Du skla nok belave dig påat rende meget op og ned ad trapperne i den
første måneds tid, men så skulle det også gerne være ved at sidde der.
Dog er der stor forskel på hvor hurtigt hunde lærer, og selvom om
vores var hurtig til at fatte budskabet (efter tre uger) så er der
altså nogle der skal trænes i flere måneder.
Håber det bedste for jer og tillykke med jeres lille nye Vaps.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rap

Dato : 16-08-03 16:07

Hey Line og Leyna

1.000 tak for rådene - det er lige nøjagtig hvad vi gør, så vi må jo være på
rette vej

Rap

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-08-03 10:14

On Sat, 16 Aug 2003 04:54:01 +0200, "Line" <nasse@jubiimail.dk> wrote:

>I skal ikke begynde at sige nej eller skælde hende ud

Hej Line,

Hvorfor skal man ikke sige nej?

Mvh
Søren

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-08-03 10:36

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 16 Aug 2003 04:54:01 +0200, > Hvorfor skal man ikke sige nej?

Fordi hvalpen tror, man siger nej til, at den må tisse, med det resultat at
den holder sig så længe som muligt, og så går det med sikkerhed galt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-08-03 11:29

On Sat, 16 Aug 2003 11:35:57 +0200, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

>"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
>>

>Fordi hvalpen tror, man siger nej til, at den må tisse, med det resultat at
>den holder sig så længe som muligt, og så går det med sikkerhed galt.

Jeg sagde nej til Holly når hun tissede inde (når jeg greb hende i
det) og skyndte mig at tage hende ned, og sagde dygtig når hun tissede
ude. Hun lærte da relativt hurtigt at være 90 % renlig.

Mvh
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-03 08:04

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> Hej Line,
>
> Hvorfor skal man ikke sige nej?

Positiv motivation (ros) er 1000 gange bedre end skældud. Vil du ikke også
heller have ros end skideballe ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-08-03 16:05

Heysa,

"Rap" <rap@sol.dk> wrote in

> [...]
> det skal hun jo gerne vænnes af med.
> Hun er 11 uger, og vi bor i en lejlighed på 2. sal.

Oh.. Vi boede også i lejlighed engang, det giver et frygtelig trapperenderi
før I er færdige

Vi havde succes med først og fremmest at lære at det eneste sted man tisser
i lejligheden er på aviser, som så lå i badeværelset. Hvis hun satte sig og
gjorde an til at tisse andetsteds blev hun båret ud på aviserne.

Og så ellers lære at se når hunden sider tisse/skide trængende ud og tage
den med udenfor når det er. Altid efter leg, mad osv. Det kan i øvrigt også
godt give en tissetår i opgangen På et eller andet tidspunkt fjernede vi
så aviserne så der ikke var noget sted at tisse indendørs, og så var det
mere eller mindre det.

Eneste problem vi havde, var han hun fik en vane med at gå ind i stuen eller
køkkenet om nattet og lægge en lille gave dér på tæppet. Det løste vi ved at
lukke døren til soveværelset så hun kun kunne være derinde om natten, så var
det også overstået.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-03 08:03

"Rap" <rap@sol.dk> wrote in message
> [...]
> gerne vænnes af med.
>
> Hun er 11 uger, og vi bor i en lejlighed på 2. sal.

Det med 2. sal er lidt et problem i dette forslag: Sov i samme rum som
hunde, sæt æggeuret til 2 timer. Når det ringer så udenfor og gå lidt rundt
mens man siger "tis så". Tisser hunden så ROS ROS ROS ROS ROS så snart den
starter på det, hvis ikke så bare ind igen. 2 nye timer natten i gennem i
mindst en uge.

Vores flat var renlig fra 23-6.30 på 2 uger denne måde. Hårdt mens det står
på men godt bagefter.

--
mvh/rg. Christian