Vende et foster eller ej
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 15-08-03 23:10

Hej,

Min kone har termin om 7 dage, d. 23 august.
(det er vores andet barn, den første fødsel var normal, dog meget lang &
hård)

Jordemoderen konstaterede idag at barnet "ligger forkert", og på hospitalet
planlægger de at vende barnet på søndag.

Vi kan selvfølgelig sige nej tak, og få et planlagt kejsersnit.

Jeg vil bare lige høre, - er der nogen herinde der har erfaringer
desangående ?

Jan Selchau-Hansen

Fra : Anja Rosgaard Lyngga~

Dato : 16-08-03 06:44

Har ikke personlig erfaring, men har hørt det er lidt besværligt.

Jeg ville dog gøre hvad jeg kunne for at få lov til at føde normalt.

Anja

--
www.anjarosgaard.dk

Fra : Tulletine

Dato : 16-08-03 08:40

Hej Jan

Jeg har ikke selv prøvet det men kender flere som har og også en del der
har sagt nej tak. Iflg. det jeg har hørt fra dem der har prøvet, er det
smertefuldt og i flere af tilfældene har barnet vendt sig tilbage igen.
Var det en jordemoder jeg var tryg ved, dvs. kendte og vidste hun havde
erfarring så ville jeg lade hende få 1 forsøg.
Der er selvfølgelig komplikationer ved et kejsersnit men man er hurtigt
på benene og hvis du eller andre er der til at hjælpe din kone med
praktiske ting de første par uger så skal i nok klare det.

Held og lykke.

Kh.
TulleTine

http://www.kandu.dk/

Fra : Marianne

Dato : 16-08-03 11:10

"Jan Selchau-Hansen" <jan@*selchau-hansen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi kan selvfølgelig sige nej tak, og få et planlagt kejsersnit.
>
> Jeg vil bare lige høre, - er der nogen herinde der har erfaringer

Hej

Ikke personlige erfaringer, men jeg lå på ventestue, da jeg selv skulle
føde, med en kvinde, der skulle have vendt sit foster. Hun kom om morgenen
og fik en eller anden medicin med noget, der skulle få musklerne til at
slappe af. Hun lå med drop. Lægen spurgte hende, om hun havde fået kvalme,
da medicinen åbenbart havde denne mulige bivirkning. Det havde hun nu ikke.
På et tidspunkt kom der en fødselslæge og trykkede rundt på hendes mave i
velsagtens 5-10 minutter, hvorved han fik vendt barnet. Hendes kommentar
var: 'var det ikke andet?'. Og det var det ikke, så det gik let i hendes
tilfælde.

Det var på Hvidovre. Jeg ved naturligvis ikke, om fosteret vente sig igen.

mvh
Marianne

Fra : Iben Holst

Dato : 16-08-03 11:07

Hej Jan!

Jeg har så til gengæld selv erfaring med at få vendt barnet...

Knap 14 dage før termin ved min førstfødte blev det konstateret at han ikke
havde lagt sig til rette og stadig havde hovedet den forkerte vej og jeg
sagde ja tak til at få ham vendt, for jeg kunne på ingen måde forlige mig
med at få en sædefødsel og da slet ikke et kejsersnit (men det er jo
individuelle følelser).

Han blev altså vendt - det tog ikke særlig lang tid - det blev gjort stille
og roligt og kun da lægen var halvvejs færdig, mærkede jeg en smule ubehag
og så holdte hun bare pause til jeg havde det godt igen efter få minutter...
Bagefter kunne jeg godt mærke at der var sket noget i maven, på den måde at
det kunne føles en smule som ømheden efter plukveer, men værre var det altså
ikke og han blev på plads efter vendingen.

Så efter egne erfaringer kan jeg kun abefale det, men hvis I føler jer mere
sikre på kejsersnit og er klar over hvad det betyder de 6 første uger efter
indgrebet, så er dét med at vende barnet nok ikke lige det I skal tænke
meget mere over!

Iben

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-08-03 12:36

On Sat, 16 Aug 2003 12:07:06 +0200, Iben Holst wrote:

> [...]
> indgrebet, så er dét med at vende barnet nok ikke lige det I skal tænke

Man kan nu få meget mere "sjov" ud af et kejsersnit end de 6 uger hvor man
ikke må løfte noget der er tungere end barnet. Fx kan kejsersnittet gå op
ved efterfølgende graviditeter - det har vi prøvet 2 gange nu. Er man
rigtigt "heldig", går kejsersnittet først op ved fødslen og så ligger
ungen og triller rundt i bughulen i stedet for livmoderen. Det er ikke
sundt for hverken mor eller barn.
Selve bedøvelsen (en rygmarvsblokade) er også en oplevelse for sig. Der
sidder man på operationsbordet og skal bøje sig god fremover for at lægen
kan ramme det rigtige sted. Problemet er bare at man gerne har en mave af
en betydelig størrelse lige før kejsersnittet, og den er en smule i vejen
når man skal bukke sig fremover. Når ungen så bliver hevet, er der
pludselig meget bedre plads til mavesækken. Det giver gerne en
ud-af-kroppen-oplevelse. At man ligger ned og ikke kan bevæge sig, giver
et helt nyt element til den oplevelse.

Noget andet er så at man kommer til at mangle de små-hyggelige ting ved en
normal fødsel, som fx at faren klipper navlestrengen over.

Det var så bare min male-fanden-på-væggen.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Tine Andersen

Dato : 16-08-03 13:38

> [...]
>
> Vi kan selvfølgelig sige nej tak, og få et planlagt kejsersnit.
>
> Jeg vil bare lige høre, - er der nogen herinde der har erfaringer

Jeg ved ikke noget om vendinger, men jeg har fået to kejsersnit i
rygmarvsbedøvelse. Det er ikke noget at regne, så det skal I ikke være bange
for. Det har jo også sine fordele, at man bagefter ikke må noget . Sidste
gang fik jeg at vide, at jeg skulle føle mig frem med hensyn til løfteriet -
hvis jeg fik ondt, havde jeg taget for hårdt fat. Det regulerer sig selv. De
sagde ikke længere noget med barnets vægt i seks uger.

Det er enormt dejligt at føde sit barn UDEN smerte. Man kan bare koncentrere
sig om at hygge sig og glæde sig, og personalet er også glade, for der er jo
ikke nogen sygdom. Min mand var med begge gange, og vi havde den aftale, at
han skulle fortælle mig, hvilket køn barnet havde. Jeg fik dem begge to lagt
til inden for en time, så det var ligesom ved vaginale fødsler.

Man har lidt ondt i maven bagefter (indrømmet), men man bestemmer selv
hvornår, nemlig når man bevæger sig. Altså kan man tage sig sammen og
sige:NU! til sig selv - til forskel fra veer, der bare kommer (dem havde jeg
nemlig i 32 timer først første gang, så jeg har prøvet).

Få en elektrisk seng, hvis det bliver til kejsersnit - jeg tror såmænd ikke,
man har så meget mere ondt end dem, der er syet. Og så er bækkenbunden jo i
meget bedre stand bagefter

Tine

Fra : Nette

Dato : 16-08-03 17:31

"Jan Selchau-Hansen" skrev i en meddelelse
> Jeg vil bare lige høre, - er der nogen herinde der har erfaringer
> desangående ?

Jeg så noget i tv for nogle uger siden, om et forsøg på Sjælland, hvor de
vendte fosteret ved at "heale" med noget røgelse eller sådan noget omkring
moderens lilletå....

Kan ske, der er nogle herinde, som har set det og som fuglte lidt bedre med
end jeg gjorde....???

Nette

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 16-08-03 18:10

Jeg har læst om det, bl.a. her :

http://www.b-a-b-y.dk/artikler/kortnyt/show.asp?ID=1430

Det ser dog ud til at det kun er på forsøgsstadiet, og kun på "Riget", så
det kan ikke komme på tale her.

Ellers mange tak for tipset.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-08-03 16:25

> [...]
>
> Vi kan selvfølgelig sige nej tak, og få et planlagt kejsersnit.
>
> Jeg vil bare lige høre, - er der nogen herinde der har erfaringer

Jeg har prøvet det - det mærkede jeg ingenting til,
lægen skubbede forsigtigt på maven udefra,
og i løbet af 5-10 min. var han på plads,
den dovne unge! Han lå simpelthen på tværs med hovedet
oppe under mine højre ribben, ryggen ned ad,
og benene opad under mine venstre ribben, som om
han lå i hængekøje. Han er i dag en stor og dejlig
dreng på 14 år, han har været al umagen værd,
men det med at få ham vendt - det er så nemt.

Mvh.Bodil.