SAMBA/PRINTERE OG ANDET!
Fra : Preben

Dato : 15-08-03 22:17

Hej

Hvordan sætter jeg en printer op i samba?

Hvordan skal denne sættes op i CUPS og hvordan skal jeg sætte den op i
Samba?

Skal jeg lave en RAW-printer og hvad er stien til printeren?

Btw. jeg forstår ikke rigtig de permissions i Samba!
browseable - man må se den og kigge i den
writeable - man må skrive til den
printable - man må udskrive til den

Ovenstående tre parametre - hvordan hænger det sammen med
create mask = 0700

Hvem må så browse, skrive og/eller printe til share'd?
Hvad hvis jeg sætter create-mask til 0750 - hvem er så gruppen. Ser
samba så på *NIX-brugeren og ejer-rettighederne på filen?
Dvs. hvis ejer = preben, gruppe = user. Dvs. så må preben gøre alt, og
gruppe-medlemmer læse!
Men hvad så med browseable, writeable og/eller printable - hvad gør de
hvis samba ser på *NIX-rettighederne!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-08-03 11:54

Preben wrote:
> Hej
>
> Hvordan sætter jeg en printer op i samba?

Hvis "load printers = yes" er sat i smb.conf,
loader samba selv alle printere.

> Hvordan skal denne sættes op i CUPS og hvordan skal jeg sætte den op i
> Samba?

Det bedste er at lave en raw printer, så cups ikke gør
noget ved printerdata.

> Skal jeg lave en RAW-printer og hvad er stien til printeren?

stien?

> [...]
> writeable - man må skrive til den
> printable - man må udskrive til den
>
> Ovenstående tre parametre - hvordan hænger det sammen med

Det mest smarte er måske at du skriver hvad du
gerne vil opnå...

Eller også kan du prøve dig frem og se, hvad
forskellen er.

Man kan i øvrigt utroligt mange ting mht. samba og printere,
bl.a. kan man lægge alle w2k/w9x drivere ind i sambaserveren,
så de installeres automatisk på Windows klienterne, når man klikker
på printeren på sambaserveren i network neighborhood.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas More

Dato : 16-08-03 11:57

> [...]
> så de installeres automatisk på Windows klienterne, når man klikker
> på printeren på sambaserveren i network neighborhood.

Hvordan gør man det? Det har jeg nemlig ledt lidt efter uden at kunne finde
det

Fra : Alex Holst

Dato : 16-08-03 12:58

Thomas More <thomasmore25@hotmail.com> wrote:

> Hvordan gør man det? Det har jeg nemlig ledt lidt efter uden at kunne finde
> det

/usr/local/share/swat/using_samba/ch07_01.html -- afsnit 7.2.3.5 og
7.2.3.6

Fra : Preben

Dato : 16-08-03 18:33

Mogens Kjaer wrote:

> Hvis "load printers = yes" er sat i smb.conf,
> loader samba selv alle printere.

Ja, men jeg kan ikke få adgang til dem via Windows - hvorfor? Jeg har
kun redigeret i smb.conf, men det virker åbenbart ikke rigtig.

> stien?

Ja, altså - hvordan ved Samba hvilken printer jeg prøver at dele?

> Det mest smarte er måske at du skriver hvad du
> gerne vil opnå...

Et par eksempler:
- dele en mappe som er skrivbar for MIG - bruger = preben
og læsbar for alle i min brugergruppe (altså en *NIX-brugergruppe)

- dele en mappe som er skrivbar for MIG, læsbar for ALLE

Hvis jeg skriver "create mask = 0640" bør første deling være iorden, og
"create mask = 0644" for anden deling. Men hvad gør "browseable,
writeable osv. så? Hvad er forskellen? Eller fungerer det på en anden måde?

> Eller også kan du prøve dig frem og se, hvad
> forskellen er.

Hmm.. ja, men der er mange muligheder og dem jeg indtil nu har prøvet
giver ikke ligefrem helt så meget logik!

> [...]
> så de installeres automatisk på Windows klienterne, når man klikker
> på printeren på sambaserveren i network neighborhood.

Ja, det har jeg godt nok læst, men det må jeg prøve når jeg får det op
at køre :)

Mvh / Preben

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-08-03 10:56

Preben wrote:
> Ja, men jeg kan ikke få adgang til dem via Windows - hvorfor? Jeg har
> kun redigeret i smb.conf, men det virker åbenbart ikke rigtig.

Dukker samba serveren op i network neighborhood? Gør printerne?

> Ja, altså - hvordan ved Samba hvilken printer jeg prøver at dele?

Hvis du skriver "load printers = yes" deler den dem alle sammen.

> [...]
> "create mask = 0644" for anden deling. Men hvad gør "browseable,
> writeable osv. så? Hvad er forskellen? Eller fungerer det på en anden måde?

Der er to problemer i dette:

For det første skal authentication være i orden, altså
samba skal vide hvilken Unix bruger, der svarer til den
Windows bruger, der mapper sharet.

For det andet skal man så sætte Unix privilegierne op,
så man har de rette rettigheder, når man har fået adgang
til sharet.