links med specielle tegn i mysql
Fra : 2R

Dato : 15-08-03 20:25

håber i kan hjælpe mig med et problem... er ikke så stærk i mysql men hvis
jeg nu har en variabel som denne:

$link = "www.foo.com?foo=foo"

sendt fra en form og jeg har dette query:

$query_news = "INSERT INTO news (title, qoute, news, link, date)
VALUES('".$_POST['title']."','".$_POST['title']."' ## osv ## );

får jeg det problem at den kun indsætter stringen til første ? eller =
tegn.... altså bliver www.foo.com?foo=foo til www.foo.com hvilket jo ikke er
så hensigtsmæssigt hvis man gerne vil kunne bruge linksene :)

hvad glemmer jeg ?

på forhånd tak - Thor

--
*************
TKT Member

Fra : Lars Nielsen

Dato : 15-08-03 21:56

Hej Thor,

Jeg havde samme problem med nogle email-adresser. Jeg endte med at base64_encode dem før indlægning i databasen, men der er også
andre encode-muligheder i php, f.eks. utf8_encode og url_encode. Du kan evt. eksperimentere lidt med dem.

Mvh
Lars

--
Best regards/Med venlig hilsen
Lars V. Nielsen

Fra : Jimmy

Dato : 15-08-03 22:01

"Lars Nielsen" <lars.nielsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
base64_encode dem før indlægning i databasen, men der er også
> andre encode-muligheder i php, f.eks. utf8_encode og url_encode. Du kan

Måske jeg misforstår problemstillingen, men det forekommer mig at være
overkill at encode simple data.

Er det ikke blot et spørgsmål om ikke at sende rå, postede data direkte ind
i SQL-strengen?

-----
$foo = $_POST ['foo'];
$foo = addslashes ($foo);

$SQL = "INSERT INTO bar (foobar) VALUES ('". $foo ."')";

mysql_query ($SQL) or die (mysql_error() ."<br>". $SQL);
-----

Ovenstående er utestet, men ideen er der.

Jeg tager udgangspunkt i at magic_quotes_gpc og register_globals er slået
fra.

Mvh
Jimmy

Fra : 2R

Dato : 15-08-03 22:15

et forsøg værd.... er det bare mig eller er php.net nede ?

jeg er kommet frem til at mit problem ligger i at når en string indeholder &
bliver den "klippet" lige efter &-tegnet. sjovt nok kan den godt sendes i
via http (fx foo.com?dyr=ko&kylling (er ikke så kreativ med exempler
hvis jeg så benytter følgende kode:

$dyr = $_GET["dyr"];
echo "$dyr";

får jeg følgende output:
//ko

min viden om php syntaxen er vist desværre endnu ikke stor nok til at vide
om & er en form for "stoptegn" eller hvordan man omgår den...

Fra : 2R

Dato : 15-08-03 22:45

fik det til at virke... men på en alternativ måde... simpelt ved at replace
de kritiske tegn med koder og replace dem igen hvor de skal bruges...
rimelig fusket, men af en eller anden grund kan jeg ikke sende en variabel
med & via en form !!

den må vel regne den som flere variabler eller noget !?!? så problemet var
ikke ved mysql, men at få variablen til mysql...

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-08-03 22:45

2R wrote:
> [...]
>
> den må vel regne den som flere variabler eller noget !?!? så problemet var
> ikke ved mysql, men at få variablen til mysql...

Hmm... brug mehtod POST i stedet for GET - så er problemet der ikke.

mvh
Johan

Fra : Hans K. Pedersen

Dato : 16-08-03 22:44

Til Johan

Jeg har forsøgt at kontakte dig via mail. På 2 forskellige mailadresser, men
uden held. Og da du heller ikke reagerer på i den oprindelige tråd (hvilken
også er noget gammel snart) så har jeg valgt at forsøge at få kontakt til
dig her. Du skrev du måske var interessret i mit projekt og jeg skulle sende
dig en mail med detaljer. Det gjorde jeg d. 23/7, men har ik hørt fra dig.
Nu forsøgte jeg så igen at skrive til dig, men fik så retur at adressen ik
fandtes. Men jeg ville såmen bare vide om du evt. stadig var interesseret?
Min e-mail du kan skrive til er: hkp@tdcadsl.dk

MVH
Hans Pedersen