Ekkolod
Fra : Morten Jensen

Dato : 15-08-03 18:38

Hej !

Jeg har anskaffet en lille jolle, men kan stadig ikke finde fiskene

Nogen der har eller har prøvet et mobilt ekkolod ? virker det ?

I så fald..Hvad skal man købe?

Morten

Fra : 7C

Dato : 15-08-03 19:04

Et ekkolod er altid godt at have med. Jeg har tidligere haft en
"Fishingbuddy". Det var en håndholdt model og jeg har aldrig brugt den til
at finde fisk. Det jeg normalt bruger et ekkolod til er, at finde de steder
hvor fisk holder til. Dvs. Skrænter, huller stenbund, knolde osv.
Og her er den helt kanon.

Held og lykke.

Vh.

Søren
Silkeborg

Fra : Morten Jensen

Dato : 15-08-03 19:13

Hvad ligger sådan en på rent prismæssigt?

Man kan vel ikke se hvordan bunden er ?

Morten

Fra : 7C

Dato : 15-08-03 20:43

Nu kan jeg ikke helt huske hvor præcis min håndholdte var, men et normalt
ekkolod vil kunne vise om det er blød bund eller stenbund. Om der er tang på
bunden. De lidt dyre modeller kan også vise springlaget dvs. den dybte hvor
temperaturen skifter.

Rent prismæssigt skal du regne med mellem 500 og 5000 alt efter om du køber
brugt eller nyt og hvor godt det skal være. Den Blå Avis er et udemærket
sted at finde en brugt.

Godt råd: De første par gange du bruger dit lod vil din stemme gå i falset,
fordi du ser "fisk" over alt. Men det er som regel ikke fisk, men alt muligt
andet du ser på loddet. f.eks. vandmænd, tang, plastikposer osv.

Vh.
Søren

Fra : Morten Jensen

Dato : 15-08-03 21:40

Jeg takker...

Mange tak for hjælpen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 18-08-03 07:59

Et almindeligt ekkolod kan sagtens gøres transportabelt. Det kræver kun to
ting:

Et batteri. Et autobatteri kan bruges men er ret stort. Et mindre 12V
fritidsbatteri eller motorcykelbatteri er mere transportabelt. En metode til
at fastgøre svingeren.

På lystfisker-forum.dk har jeg set en artikel om en sådan smart ombygning i
en lille transportabel kasse. Eller var det fisketips.dk?

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse