Resultat af teknikerbesøg
Fra : Claus Olesen

Dato : 15-08-03 16:06

Hej,
Det kunne være, at der var nogen der var interesserede i at høre hvordan
mine nervøse forventninger/spørgsmål omkring teknikerbesøget nu
udfoldede sig.
Kort fortalt:
Jeg snakkede lidt frem og tilbage med teknikeren og han var ikke helt så
sikker på, at de sammenkoblede kabler var en god ide (det *kunne* vist
lade sig gøre, men...). Så det endte med, at der blev trukket et helt
nyt kabel fra hovedboksen og op til kontoret hvor KAP stikket så blev
installeret. Her blev der også opsat en stikdåse.
Dette gør selvfølgelig denne dåse til NTP stikket og de stik vi ellers
vil have koblet på, skal så kobles på her (eller i hvert fald i
forlængelse af dette stik).
Kablet der blev trukket var TDCs eget af flere grunde. Teknikeren var
ikke så "imponeret" over det telefonkabel der i forvejen var trukket (og
som vi har nok af ekstra), han kaldte det vist for et "elektriker kabel"
- noget med at det var tykkere og kun havde 6 tråde, hvor TDCs eget
kabel har 8 tråde (kan man kalde nogen for kabelsnobber? ).
Men det er vist godt nok til at forbinde de resterende stik i huset.
Derudover yder TDC så også fejlservice helt frem til KAP stikket og ikke
"kun" til hovedboksen.

Jeg er dog lidt spændt på, at få en regning ind af døren. Han tilkaldte
en ekstra mand (jeg ved ikke hvorfor, dog kunne det have noget at gøre
med, at min far gerne ville have sænket hovedboksen ned til soklen (den
sad midt på muren før) og at den anden tekniker var elektriker (han
havde i hvert fald arbejdstøj på (med TDC logo), hvilket den første
tekniker ikke havde), så jeg ved ikke hvor meget ekstra vi skal betale
for...

Nu venter jeg så også bare på at jeg får fat i et netværkskabel så jeg
kan få afprøvet skidtet

Men endnu engang tak for de svar folk har givet... nu er det hele så
overstået (well, jeg skal så lige have lavet et netværk engang efter
onsdag i næste uge )

Claus Olesen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-08-03 16:35

"Claus Olesen" <goatee@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> nyt kabel fra hovedboksen og op til kontoret hvor KAP stikket så blev
> installeret. Her blev der også opsat en stikdåse.

Hvad sagde jeg.. Ikke alt det med mærkelige løsninger... Det andet er også
meget bedre.. Men fik han så trukket udvendigt på huset, eller hvad?

> [...]
> - noget med at det var tykkere og kun havde 6 tråde, hvor TDCs eget
> kabel har 8 tråde (kan man kalde nogen for kabelsnobber? ).

De er vist begyndt at bruge Awaya netværkskabel istedet.

> Nu venter jeg så også bare på at jeg får fat i et netværkskabel så jeg
> kan få afprøvet skidtet

Bare til oplysning. Så kan jeg se Aldi har et yderst fornuftigt til
hjemmesmederen af netværkskabling...

http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

Fra : Claus Olesen

Dato : 15-08-03 19:05

Bjarke Hansen wrote:

> "Claus Olesen" <goatee@worldonline.dk> wrote in message

> Hvad sagde jeg.. Ikke alt det med mærkelige løsninger... Det andet er også
> meget bedre.. Men fik han så trukket udvendigt på huset, eller hvad?

Næh nej, vi fastgjorde det kabel, som min far originalt havde tiltænkt
skulle tilsluttes hovedboksen med det kabel teknikerne ville installere
og kunne på den måde hive det nye kabel ned gennem muren. Derefter løb
vi det gennem skunken og under gulvet over til kontoret (vi har gang i
en større renovation, så næsten hele 1. sal er bar - der er ikke engang
kommet isolering under taget endnu (hvilket også gjorde at jeg ikke var
så led ved at sende den ene tekniker ud i den færdiglavede skunk lige i
dag... der kan godt blive en smule varmt når den står på 30 grader og
højt solskin udenfor), så det er jo lettest at installere alverdens ting
nu inden det hele bliver lukket af). Så det hele er indendørs.

> Bare til oplysning. Så kan jeg se Aldi har et yderst fornuftigt til
> hjemmesmederen af netværkskabling...
>
> http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

I know, det er derfor jeg først kan få mit netværk sat op efter på onsdag

Jeg har set dette sæt andre steder, så jeg går ud fra, at det ikke er
noget juks... på trods af folks reservationer om at handle diverse
it-udstyr i ALDI
Men jeg har lige lånt et kabel jeg kan have liggende hen over gulvet og
gennem 2 døråbninger indtil da... så ikke mere dial-up forbindelse i den
her omgang! (Efter at have haft Stofanet i lidt over 3 år, så er det jo
næsten til at få grå hår i hovedet når man skal ned på en dial-up
forbindelse... bare fordi man flytter hjem til de gamle for en periode )

Fra : KsNa

Dato : 15-08-03 17:35

"Claus Olesen" <goatee@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - noget med at det var tykkere og kun havde 6 tråde, hvor TDCs eget
> kabel har 8 tråde (kan man kalde nogen for kabelsnobber? ).

Der er nu noget af det "elektrikkerkabel" hvor der er 6 tråde, men de er
ikke snoet som 3 par, og så duer det ikke.

mvh
Kim

Fra : Claus Olesen

Dato : 15-08-03 19:07

KsNa wrote:

> [...]
>>

> Der er nu noget af det "elektrikkerkabel" hvor der er 6 tråde, men de er
> ikke snoet som 3 par, og så duer det ikke.

Well, det kabel der allerede er blevet trukket skulle i hvert fald være
godt nok til at forbinde de stik vi nu vil have sat op efter NTP
stikket, ifølge teknikeren altså.

Claus Olesen

Fra : Ohan

Dato : 15-08-03 23:27

TDC bruger egne materialer og hermed også kabel, - for at kunne garantere
for sine produkter.
ADSL skal forbindes med parsnoede kabler som skal kunne tåle opsætning både
udendørs og inde.
TDC's kabler kan bruges både til telefoni, adsl, isdn og netværk mv.

TDC bruger ikke indlejede elektrikere mere, men har nogle få "egne" endnu, -
på Sjælland i hver fald.
Med "egne" menes, at de er ansat hos TDC Produktion i Odense.

Man skal normalt ikke betale for en extra mand i den sammenhæng som du
beskriver, men den installation som du beskriver, med ledningstræk gennem
skunk osv. er normalt betalbar. Det koster 400,- kr. i timen for en tekniker
som udfører installation.

Hvis der sidder et multistik som kan isættes et 4-polet RJ-stik og et alm.
3-pol telefonstik i samme dåse hedder det hos TDC et "Telekap stik"
Telefonstikket er det første stik i installationen og vil være målepunkt for
TDC fremover, da et sådant stik registreres.
Alle andre stik i huset skal sidde efter dette stik, ellers virker telefoner
og adsl ikke korrekt.

Efter monopolets ophævelse overgik alle installationer efter første stik til
kunderne. Deraf er TDC ikke ansvarlig for installation og fejlretning efter
første stik eller de nye Telekap stik.
Hvis kunderne ønsker at bruge ALDI, Silvan eller andet installationsmateriel
efter første stik, er dette deraf lovligt og efter eget ønske.

venlig hilsen
Ole H

--------------------------------------->>>snip

Fra : Claus Olesen

Dato : 16-08-03 00:07

Ohan wrote:

> [...]
> udendørs og inde.
> TDC's kabler kan bruges både til telefoni, adsl, isdn og netværk mv.

Både ja og nej... i hvert fald i følge det jeg fik at vide. Vi kunne som
sådan godt have brugt vores kabel, men som teknikeren sagde, så ville
TDC kun kunne garantere fejlsøgning osv. indtil hovedboksen og ikke, som
nu med TDCs eget kabel, indtil KAP stikket (eller rettere, Telekap stikket).

> [...]
> skunk osv. er normalt betalbar. Det koster 400,- kr. i timen for en tekniker

Nu får vi og se om der kommer en regning og i så fald hvor meget/hvad
den lyder på.

> [...]
> TDC fremover, da et sådant stik registreres.
> Alle andre stik i huset skal sidde efter dette stik, ellers virker telefoner

Jep, også hvad jeg fik at vide. Og også hvad vi retter os efter (da det
jo er et ubrudt kabel fra hovedboksen til Telekap stikket, så er det jo
også lidt svært at sætte noget på uden at kappe kablet ).

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : Sørensen

Dato : 16-08-03 08:50

"Ohan" <nn@mail.post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
både
> udendørs og inde.
> TDC's kabler kan bruges både til telefoni, adsl, isdn og netværk mv.

Det ses også tit at elektrikkere laver "splitpar" dvs. i et kabel hvor
sort/orange er et par og sort blå er par...bruger De blå orange og klipper
resten væk
Man skal jo aldrig klage over at tingene bliver lavet for godt.

vh.
Sørensen