Checkboxe(hvis noget er valgt)
Fra : Gregor

Dato : 15-08-03 10:09

Hej Alle

Jeg sidder lige her og arbejder med et projekt(en masse spørgsmål der skal
svares på...!!)

Jeg har en række checkboxe med samme navn, med med forskellige
værdier,,,(sådan er det jo med checkboxe)

Pr. default er en checkbox med værdien(ikke oplyst) valgt(checked). Ideen er
så at når jeg vælger nogle af de andre checkboxe med samme navn, skal
default checked være unchecked, og omvendt.

Håber i kan hjælpe mig her....

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-08-03 10:24

"Gregor" <triner@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg har en række checkboxe med samme navn, med med forskellige
> værdier,,,(sådan er det jo med checkboxe)

Nej, sådan er det med radioknapper. Checkboxes bør have forskellige navne.

> Pr. default er en checkbox med værdien(ikke oplyst) valgt(checked). Ideen er
> så at når jeg vælger nogle af de andre checkboxe med samme navn, skal
> default checked være unchecked, og omvendt.

Hvorfor? Hvis man ikke har sat nogen checkmarks, så kan man sagtens se
at der ikke er opgivet nogen information. Den ekstra checkbox er
unødvendig for brugeren. Hvis du har brug for den som programmør, så
bør du alligevel ikke belemre brugeren med den.

Det bliver sværere at løse hvis checkboxene har samme navn, så jeg
giver dem forskellige:
---
<script type="text/javascript">
var checkedBoxes=0;
function checkBox(input) {
if (input.checked) {
if (checkedBoxes++ == 0) {
input.form.elements['CBdefault'].checked=false;
}
} else {
if (--checkedBoxes == 0) {
input.form.elements['CBdefault'].checked=true;
}
}
}
</script>
<form action="...">
<input type="checkbox" name="CBdefault" checked="checked">
<input type="checkbox" name="foo1" value="bar1" onclick="checkBox(this)">
<input type="checkbox" name="foo2" value="bar2" onclick="checkBox(this)">
<input type="checkbox" name="foo3" value="bar3" onclick="checkBox(this)">
</form>
---
/L

Fra : Gregor

Dato : 15-08-03 10:46

Hej Lasse

OK du har vist ret angående disse checkboxe , hvad angår navngivning..

Men nu er det sådan at der ligger en database bag, hvis jeg gav alle
checkboxe forskellige navn skulle jeg også poste dem til databasen enkelvis.
Med samme navn smider den bare den valgte værdi i basen ...forstår du....men
derfor vil der i tilfælde være default checked checkboxe, som skal være
unchecked, hvis andre valg bliver taget. Sådan er det, og sådan skal det
være.

Du kan nemlig samle alle checkboxe i et array på denne måde :

<input name="dk_home_area_wishes[]" type="checkbox" value="lille by på
landet" >
<input name="dk_home_area_wishes[]" type="checkbox" value="lejlighed" >
osv....

Og der vil i tilfælde være over 50 valgmuligheder....derfor..samme navn...