Fjel nr. 0x80004005 :-o
Fra : Aggemam Manden

Dato : 14-08-03 21:45

Hej folkens

I dag vendte jeg (og "jeg" er en uerfaren ASP-koder) tilbage til et
"gammelt" ASP-lege-fifle-projekt (1 måned gammelt ca.), hvor jeg havde kodet
nogle ting, jeg kunne bruge i et nyt.

Det handler om at man fra en formular-side skal kunne indtaste en "nyhed"
til en nyhedsdatabase (Access). Indtil videre ligger det på min egen
maskine.

Min forbavselse er stor, da jeg pludselig får fjelen:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en
opdaterbar forespørgsel.
/AØ/admin_add_nyhed.asp, line 36

Og på linje 35-36 står der egentlig bare:

insertSQL = "insert into tblNews(Newsdate, Header, Summary, TheNewsText)
values('" & datoen & "', '" & request.form("overskrift") & "', '" &
request.form("resume") & "', '" & request.form("thetext")& "')"
connect.execute(insertSQL)

(uden linjeskift naturligvis)

Det har virket før uden fejl, men nu virker det ikke!??? Og jeg fatter ikke
lige meningen med "Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel"...Der
kunne ligesågodt stå "Peter Pedal gik tur med Erling Bundgaard i
Vridsløsemagle Blomsterpark" :-/

I løbet af den nævnte måneds tid har jeg formateret min C-partition og kørt
noget Windaz Update som jeg ikke havde før... Men burde det ku' ha' nogen
betydning?

Er der nogen der har en forklaring, og evt. en løsning på problemet?

Mvh.
Aggemam

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-08-03 22:04

"Aggemam Manden" <aggemam2000@hotmail.com> wrote in message

> [...]

kørt
> noget Windaz Update som jeg ikke havde før... Men burde det ku' ha' nogen

Du kører med win2k eller winXP og du har ikke givet IIS lov til at skrive
til filsystemet hvor din Access database er placeret

Der en lidt mere menneskelig (end jeg kan give) hos asp-faq
http://www.asp-faq.dk/article/?id=4

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Aggemam Manden

Dato : 15-08-03 10:25

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til filsystemet hvor din Access database er placeret
>
> Der en lidt mere menneskelig (end jeg kan give) hos asp-faq

Det hjalp ikke umiddelbart. Stadig samme meddelelse.
Hvis jeg altså har forstået det ret, nemlig at jeg bare lige skulle ind i
IIS og markere "Skriveadgang".. ?

Mvh.
Aggemam

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 15-08-03 12:29

"Aggemam Manden" <aggemam2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det hjalp ikke umiddelbart. Stadig samme meddelelse.
> Hvis jeg altså har forstået det ret, nemlig at jeg bare lige skulle ind i

Nej. Du klikker dig frem til mappen med databasen i Stifinder og
højreklikker på den for at få åbnet for dens egenskaber. På fanen
"Sikkerhed" skal du give "Internetgæstekonto" både læse- og skriveadgang.

Arbejder du i Windows XP, skal du dog først lige ind i Kontrolpanelet og slå
"Simpel fildeling fra".

C@rsten