købe af katamaran
Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 14-08-03 16:18

Hej alle i NG

jeg kikker på en 28 fods katamaran, dog tænker jeg på ting som stabilet,
alle både kan jo kænter,men jeg vil måske sige at en katamaran måske kunne
have støre tendens til det, og en 28 fods båd er jo ikke lige at vende op
igen ....... eller er det ikke noget problem?

Er det evt, nogle ting man skal være opmærksom på med en katamaran, til
forskeld fra en enkelt skrog båd.

hvis nogel kunne komme med nogel pluser og minuser ved en katamaran, vil jeg
blive MEGET glad...

Med venlig hilsen
Nikolaj

Fra : Schöön Martin

Dato : 14-08-03 16:30

"Nikolaj Larsen" <nl@SELTa-d.dk> writes:

> [...]
> forskeld fra en enkelt skrog båd.
>
> hvis nogel kunne komme med nogel pluser og minuser ved en katamaran, vil jeg

Vad slags cat pratar du om?
28 ft säger inte mycket. Det kan vara allt från en 'husbåt' som väger
flera ton till en ren racer på ca. 1/2 ton.

Martin Schöön <Martin.Schoon@ericsson.com>

"Problems worthy of attack
prove their worth by hitting back"
Piet Hein

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 14-08-03 16:37

jeg har en trimaran tidligere havde jeg en katamaran

Igår var jeg ude på øresund kl 23 i en sejlbåd LM 22
for at sige det mildt jeg var rædselslagen vandet sprøjtede ind over båden
troede hvert øjeblik den ville kæntre den lå fuldstændig skrå, tag de
roligt sagde de andre det er en kølbåd. ja tak det gør jeg aldrig mere.

Så holder jeg mig til min trimaran der flyder som en prop oven på vandet og
ikke hælder så meget
det der kan være problem med tri og kat er de er mere besværlige at vende og
de driver mere en en kølbåd
tilgengæl kan de komme langt ind til land hvilket en kølbåd ikke kan
Desuden er kat og tri oftes under dimoniseret jeg ser ofte kølbåde der har
større master derved større sejlareal end min trimaran.
jeg har en trimare 46

Fra : Rix

Dato : 14-08-03 16:56

Jeg gad nok se dig kæntre vores Grinde.
mvh Johnny

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 14-08-03 17:28

ok men det bliver uden mig
på min kan man stille en kaffekop stort set overalt på den en ponton eller
spidsen uden at kaffen skvulper over

Fra : Jesper R

Dato : 15-08-03 14:29

....Det må også - til enhver tid - være sjovere at ligge plant på vandet - og
så sejle ca. dobbelt så hurtigt som en kølbåd i samme
vind.....................

Flerskrogsbåde skal bare være store og dermed dyrere - for at have den samme
indendørs comfort som en kølbåd - derfor starter vi nok med en kølbåd - men
det er kun en overgang )....

Jesper

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 15-08-03 16:04

ellers er min til salg for 90000

Fra : Jesper R

Dato : 16-08-03 10:07

HAr ikke helt styr på hvad det er for en model - har du billeder - eller et
link til nogle billeder af den, vil jeg da godt se den..
Brug evt. min mailadresse..

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-08-03 16:19

"Jesper R" <jero@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
samme
> indendørs comfort som en kølbåd - derfor starter vi nok med en kølbåd -

Efter at have læst anmeldelsen af den seneste Dragonfly (..9etellerandet
Extreme) er jeg blevet meget interesseret i at prøve at sejle sådan en
bådtype. Høj fart og dog mulighed for fornuftig komfort lyder som en
intereesant kombi. Prisen på ovenstående er dog en rund million

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Jesper R

Dato : 16-08-03 10:01

Hej igen

Den hedder 920 - har man guldet til den - er man en lykkelig mand..) ...
Har selv noget familie der har en lidt ældre Dragonfly 800, ikke sving
wing - men det er guld at sejle med.
Extreme'n har fået kanon anmeldelser og så er den Dansk!! - men du kan se
mere på Quornings egen hjemmeside www.dragonfly.dk/

Jesper

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-08-03 11:11

> [...]
> wing - men det er guld at sejle med.
> Extreme'n har fået kanon anmeldelser og så er den Dansk!! - men du kan se

Det var helt tydeligt, at Bådnyts anmelder havde det som en lille dreng i en
slikbutik Men det er der heller ikke noget at sige til, når de loggede
19 knob i mellemluft! G'dammit! So ein ding muss ich unbedingt probieren....

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-03 00:38

> [...]
> Så holder jeg mig til min trimaran der flyder som en prop oven på vandet og

En korrekt designet kølbåd er altid selvoprettende, selv om den kuldsejler. En
flerskrogsbåd, der kuldsejler kan *aldrig* komme på ret køl igen...

Ganske vist skal der en del til, at en flerskrogsbåd kuldsejler, men det sker
indimellem....

Claus

Fra : Spiff

Dato : 15-08-03 08:50

> [...]
> forskeld fra en enkelt skrog båd.
>
> hvis nogel kunne komme med nogel pluser og minuser ved en katamaran, vil

Jeg har ikke selv cat men har overvejet det en gang og derfor også
interesseret mig lidt for emnet.

Alle cat kan kæntre hvis man er groft uforsvarlig i hård vejr og ikke reber
sejl i tide eller konstant er klar ved skøderne. En let ræser cat
udelukkende til kapsejlads kan med den rigtige besætning og teknik vendes
ved en kæntring det kan en tung tur cat ikke.
Da en cat ikke krænger ret meget så skal martriellet tage alt presset fra
sejlne og derfor er der større risiko for skader på skrog end ved
enkeltskrogs både. De er selvfølgelig også bygget til det men der opstår
skader og overbelastninger med tiden. I år hørte jeg om (vist her i gruppen)
en cat eller trim som blev fuldstændig defragmenteret i hårdvejr.
Derfor skal du være meget omhyggelig med gennemgang af båden før køb. Køb
dig til ekspert hjælp/gennemsyn eller gennemgå båden omhygeligt med en lille
plastikhammer ved alle knudepunkter i båden og lyt efter dellaminering i
glasfiberen. Der må ikke være antydningen af revner eller "bløde" lyde i
glasfiberen. Alle beslag og bærende alu profiler skal selvfølgelig være i
perfekt stand uden buler, revner eller ire skader.
Det kan være meget dyrt at reperaere.

Jeg går udfra at vi taler om tur cat med centerkahyt mellerm skrogene ellers
forbered dig på at blive våd

De nyrere tur cat har et stort/fint fart potentiale fordi materialerne er
blevet lettere og stærkere med tiden, hvorimod de gamle fra 70erne kan være
nogle tunge klumedumper som i bedste fald kan sejle lige så hurtigt som en
tilsvarende enkeltskrogsbåd og så er de ofte ikke særlig kønne (min
personlige mening)
En cat vender dårligt og går ofte helt i stå i en vending for sejl og vil
drive en del i forhold til en enkeltskrogs båd.
Du kommer sikkert ofter til at ligge for svej i din ferie da det kan være
svært/umuligt at få mast en cat ind i en proppet feriehavn.
Kan du få en plads i din hjemhavn og hvad koster den ?

Der er sikkeret cat ejere der kan uddybe eller supplere ovenstående med egne
erfaringer.

MVH
Jesper

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 18-08-03 08:55

> [...]
gruppen)
> en cat eller trim som blev fuldstændig defragmenteret i hårdvejr.

Der er flere detaljer på forumet hos www.multihulls.dk.

Lidt yderligere: Tridenterne blev vist bygget sidst i 70erne, så de har
nogle år på bagen.

På den anden side var skipperen vist ret erfaren, men man skal under alle
omstændigheder være lidt mere opmærksom i en flerskrogsbåd - tingene sker
hurtigere når man sejler hurtigere.

Ovennævnte forum er alle tiders sted at stille spm, det er rigtigt
hjælpsomme folk.

Sikkerhed for kølbåde versus flerskrog er en uendelig diskussion:

- en flerskrogsbåds stabile position er flydende med masten nedad.
- en kølbåds stabile position er med kølen nederst, hvilende på bunden.

Jeg vil ikke forstsætte den streng, men er ikke i tvivl om at jeg vill have
en tri hvis jeg havde financerne.

God fornøjelse,

Martin

Fra : Jesper R

Dato : 15-08-03 14:24

En katamaran - eller en trimaran - er rigtig sejlads, men her er der lige
som alle andre steder, meget forskel på det enkelte 'skiv'.

Prov at kikke på danske flerskrogs sejleres hjemmeside
http://www.multihulls.dk/ - her er også et forum hvor du kan stille
spørgsmål

Jesper

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 18-08-03 22:09

Det første du bør tjekke er om du kan få en havneplads til "maskinen" hvis
den ikke skal på land mellem sejladserne. Ofte skal der anvendes to
bådpladser til en katemaran og priserne er derefter......

Fra : Martin Sørensen [284~

Dato : 18-08-03 22:25

In article <3f41407b$0$19391$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, "Alvin A.
Bang" <alvinbang@bigfoot.com> wrote:

> Det første du bør tjekke er om du kan få en havneplads til "maskinen" hvis
> den ikke skal på land mellem sejladserne. Ofte skal der anvendes to
> bådpladser til en katemaran og priserne er derefter......

Sandt - men der er også muligheden for at ligge for svaj, og der behøves
ikke så megen dybde i havn. Det lykkes for forbavsende mange.

Igen, spørg flerskrogssejlerne.

/Martin

--
Fjern ".ingenspam" fra email