Sortering på flere kolonner
Fra : amaersk@hotmail.dk

Dato : 14-08-03 14:17

Jeg har følgende tabel i MySQL og ønsker én liste udskrevet med de
seks navne i alfabetisk rækefølge (holdnr er uinteressant):

holdnr.       navn1      navn2
hold1 morten      tobias
hold2       jens      peter
hold3       hans      anders

Udskriften skulle gerne se sådan ud:

anders
hans
jens
morten
peter
tobias

Jeg kan sortere på én af kolonnerne, men hvordan kombinerer jeg begge?
--
Arvid M.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-08-03 15:47

amaersk@hotmail.dk wrote:
> [...]
> peter
> tobias
>
> Jeg kan sortere på én af kolonnerne, men hvordan kombinerer jeg begge?

Vil mene at din database struktur er helt forkert så...

Jeg ville gøre det således... hvis brugerne kune kan være på et hold..

TABEL: hold
id - int auto_increment
holdnavn - varchar(200) (eller hvor lange holdnavnene nu er)

TABEL: brugere
id - int auto_increment
navn - varchar(255)

TABEL: holddannelser
id - int auto_increment
bruger1 - int
bruger2 - int

Så kan flere brugere også være på flere hold... og du laver et mere
flexibelt system ;) Så er det også nemmere at sortere...

Hvis brugere under ALLE omstændigheder kun kan komme på et hold ville
jeg lave det således

[...]

holdid - int

Spørg hvis du er i tvivl... dog burde spørgsmålet være stillet i
dk.edb.database

mvh
Johan