Hævede patter
Fra : Marlene

Dato : 14-08-03 14:01

Hej!

Min fjordhests ene pat er hævet og føles meget hårdt, og det er, somom at
hun har en lille knude/cyste imellem patterne. Jeg har prøvet at trykke på
den, men hun reagerer ikke, så det må ikke gøre ondt. Jeg vil under alle
omstændigheder have dyrlæge til hende, men har I nogen ide om, hvad det kan
være?

Mvh. Marlene.

Fra : Kenneth

Dato : 14-08-03 22:40

Umm, min første tanke er at hun er med føl, men det ville du vel vide hvis
hun var, og det burde være dem begge to ...

Fra : Marlene

Dato : 15-08-03 20:41

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Umm, min første tanke er at hun er med føl, men det ville du vel vide hvis
> hun var, og det burde være dem begge to ...

Hej Kenneth,

Nej, det er hun ikke - hun er ca. 32 år og går ikke ved hingst.......

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 15-08-03 15:18

> [...]
> den, men hun reagerer ikke, så det må ikke gøre ondt. Jeg vil under alle
> omstændigheder have dyrlæge til hende, men har I nogen ide om, hvad det

Det kan være et insektstik af en art. Prøv at kigge godt efter og lade din
hånd røre om der er sår eller noget. Især i den sidste månedstid har jeg set
på min islænderhoppe at insekterne gerne vil bide hende rundt omkring og
imellem patterne.

Det kan også være et lille blodkar under huden som er sprunget og har givet
den hårde hævelse. Det vil som regel fortage sig efter et par dages tid.

Hvordan hvis du masserer det lidt. Svinder det i størrelsen? Hvad med når
hesten har været ude at traske en lille tur ved siden af dig? Falder det så
i størrelse. Det er tit når der kommer lidt bevægelse til så og
blodcirkulationen kommer i gang at hævelser mindskes stille og roligt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 15-08-03 20:44

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
set
> på min islænderhoppe at insekterne gerne vil bide hende rundt omkring og

Ja, det tænkte jeg også på først. Nu har jeg ikke været hjemme hele dagen,
og det er hævet endnu mere, og "knuden" er blevet større. Hun kom løbende
til mig i fuld fart og var glad og spiste sine lækkerier, og jeg prøvede at
trykke igen denne gang lidt hårdere, og hun reagerer ikke. Jeg har ikke
mærket noget sår, og jeg undersøger grundigt.

> Det kan også være et lille blodkar under huden som er sprunget og har
givet
> den hårde hævelse. Det vil som regel fortage sig efter et par dages tid.

Jeg håber, du har ret, men det er kun blevet værre (mere hævet og mere
hårdt) de sidste par uger - jeg troede som sagt også, at det var insektbid.

> [...]

> i størrelse. Det er tit når der kommer lidt bevægelse til så og
> blodcirkulationen kommer i gang at hævelser mindskes stille og roligt.

Jeg har ikke prøvet decideret at massere, fordi jeg har været bange for, at
det ville gøre ondt, men det kan være, at jeg skulle prøve det. Men under
alle omstændigheder må jeg få dyrlæge til hende.

Tak for dine gode forslag.

Vh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 16-08-03 18:11

> [...]
> trykke igen denne gang lidt hårdere, og hun reagerer ikke. Jeg har ikke
> mærket noget sår, og jeg undersøger grundigt.

Jeg tror faktisk, at du har ret i, at det _er_ et insektbid, for idag gik
der "hul på bylden", så der kom noget væske ud, og jeg har trykket på den
flere gange - det gør lidt ondt på hende nu, når jeg trykker, kan jeg se,
men heldigvis ser det ikke ud til, at det er noget alvorligt.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 19-08-03 07:03

> [...]
> den, men hun reagerer ikke, så det må ikke gøre ondt. Jeg vil under alle
> omstændigheder have dyrlæge til hende, men har I nogen ide om, hvad det

Jeg kan nu fortælle jer, at mysteriet er opklaret - til dels. Det var ikke
insektbid, men en byld af en art. Den anden dag vaskede jeg bylden og
patterne med vand blandet med tea tree oil, og dagen efter - igår - var der
"gået huld på bylden"; der kom noget tykt hvidt ud, og man kunne trykke på
den som en stor bums faktisk. Her til morgen er den helt væk, men hendes ene
pat er stadig noget hævet. Hvordan opstår sådan en byld?

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-08-03 11:18

> [...]
ene
> pat er stadig noget hævet. Hvordan opstår sådan en byld?

Tit opstår sådan en byldagtig ting som et insektstik og så arbejder det
ligesom lidt under huden. Hvis man så masserer det lidt eller får hesten i
bevægelse så kan bylden ligesom modnes. Det er nok det du har gjort ved at
vaske på det og så går der hul og alt dårligdommen kommer ud.

En byld kan også opstå af at en hudporre stoppes til. Hvis det sker så vil
huden prøve at afstøde eller indkapsle det som irriterer.

hilsen

Annette

---

Fra : Marlene

Dato : 19-08-03 12:32

Snip

> [...]
>
> En byld kan også opstå af at en hudporre stoppes til. Hvis det sker så vil
> huden prøve at afstøde eller indkapsle det som irriterer.

Hej Annette.

Tak for dit uddybende svar.

Så har det måske været et insektstik alligevel. Jeg tror også, at det var
det tea tree olie, der gjorde, at der kom hul - det er samme måde, hvis
mennesker har uren hud, sår eller lignende; det er lige før, at man kan
tælle de få timer, det tager, før "bumsen" (sorry) eller såret modnes/heles.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 20-08-03 11:29

> [...]
> mennesker har uren hud, sår eller lignende; det er lige før, at man kan
> tælle de få timer, det tager, før "bumsen" (sorry) eller såret

(klip)

Du har jo gjort noget som er fint fordi at tree olie jo gør det samme som at
massere, gå med hesten for at få blodomløbet i gang. Tree olie varmer og
sætter gang i blodomløbet og det kan godt "modne" en bumsagtig ting som du
har set det. Hold godt øje med det så du er sikker på, at det ikke bliver
værre men tværimod skal det falde. Ellers ville jeg få dyrlægen til at kigge
på det. Det skulle jo nødig blive varrigt. Og der kan godt sidde en knude
oppe under som bare "hvæser" ved at lave en bums. Sådan en knude kan være
enten god eller ondartet. Mit råd følg hævelsen nøje og falder det ikke så
få dyrlægen til at kigge på det for en sikkerhedsskyld.

Noget helt andet er de mange gode naturprodukter som der finder vej frem i
lyset efterhånden. Jeg bruger selv aloe vera til mine hestes sår og skrammer
og det virker rigtig godt og har en rigtig god lægende effekt.

hilsen

Annette

Fra : Marlene

Dato : 20-08-03 14:36

> [...]

> enten god eller ondartet. Mit råd følg hævelsen nøje og falder det ikke så
> få dyrlægen til at kigge på det for en sikkerhedsskyld.

Hævelsen havde lagt sig næsten med det samme, og jeg checker flere gange om
dagen. Idag vil jeg vaske dem igen med tea tree olie - hun er heller ikke
mopset mere, men sit gode dejlige jeg; hun var lidt halvsur på Laura
(shetlænderen), mens det stod på. Det havde nok gjort lidt ondt. Men jeg vil
holde øje med det - tak fordi du nævner det.

> [...]
skrammer
> og det virker rigtig godt og har en rigtig god lægende effekt.

Ja, aloe vera er virkelig godt - både til mennesker og dyr, og nu når du
nævner det, så tror jeg faktisk ikke, at jeg har brugt det til skrammer på
min hest (hun har nogengange gnubbet sig, så der er gået hul - det er dog
sjældent efterhånden) - jeg har så brugt vaseline i stedet, og det plejer at
hjælpe med det samme.

Vh. Marlene.