Rækkefølge for visning af tekst, billede o~
Fra : Holger Nielsen

Dato : 14-08-03 12:03

Jeg har i Delphi 6 lavet et lille program, der fremviser feriebilleder i
jpg-format. Til hvert billede hører en ledsagende tekst gemt i en
txt-fil og til nogle billeder også lyd i wav-format.
Mit problem er, at elementerne ikke vises i den rækkefølge, som jeg
ønsker og som skulle fremgå af nedenstående programstump:

  Name:= ExtractFileName(FileName);          { FileName angiver
billedfilen }
  LabelDate.Caption:= Copy(Name,1,16);       { Filnavnet begynder med
tidspunkt for optagelse }

  InfoFile:= ChangeFileExt(FileName,'.txt'); { Info gemt i tekstfil med
samme "fornavn" }
  if FileExists(InfoFile) then
    begin
    MemoInfo.Lines.LoadFromFile(InfoFile);   { Info indlæses i memo-felt
}
    LabelTitle.Caption:= MemoInfo.Lines[0];  { Overskrift gemt i første
linie }
    MemoInfo.Lines.Delete(0);                { Slet overskrift fra
memo-feltet }
    end
  else
    begin
    LabelTitle.Caption:= '';
    MemoInfo.Clear;
    end;

  try
    Image.Picture.LoadFromFile(FileName);    { Vis billedet }
  except
    on EInvalidGraphic do
      Image.Picture.Graphic:= nil;
  end;

  SoundFile:= ChangeFileExt(FileName,'.wav');
  if FileExists(SoundFile) then              { Afspil lyd, hvis fil
findes }
    begin
    ToolButtonMusic.Enabled:= True;
    PlaySound(PChar(SoundFile), HInstance, SND_FILENAME);
    end
  else ToolButtonMusic.Enabled:= False;

I praksis vises elementerne imidlertid i følgende tækkefølge:
1) Memo-tekst
2) Lyd
3) Billede
4) Overskrift+tidsangivelse
skønt programrækkefølgen er 4), 1), 3), 2).

Det tager 1-2 sekunder på min maskine at loade et billede. Jeg har i et
billedbehandlingsprogram set, at et skilt med teksten "Loading..."
vises, medens billedet indlæses.
Hvordan gør man det, og hvordan får man elementerne vist i den ønskede
rækkefølge?
Det er specielt generende, at lyden kommer, medens det forrige billede
stadig er på skærmen!

Venlig hilsen
Holger Nielsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-08-03 06:04

Holger Nielsen wrote:

> Mit problem er, at elementerne ikke vises i den rækkefølge, som jeg
> ønsker og som skulle fremgå af nedenstående programstump:

Det er fordi du ikke giver Windows mulighed for at opdater undervejs.
Kig på Application.procesmessages samt evt Refresh metoden.

Stig Johansen

Fra : Holger Nielsen

Dato : 15-08-03 08:55

Stig Johansen wrote:

> Det er fordi du ikke giver Windows mulighed for at opdater undervejs.
> Kig på Application.procesmessages samt evt Refresh metoden.

> [...]

To kald af Refresh får det hele til at køre som ønsket! Mange tak!

Venlig hilsen
Holger