Ubegrænset antal karaterer i tekstfelt
Fra : HLH

Dato : 14-08-03 09:28

Hej

Jeg har et problem med en formular, hvor brugerne bl.a. udfylder navn og et
tekstfelt, som gemmes i en MySql-database.

Problemet er at formen ikke bliver processeret, hvis brugeren indtaster mere
end ca. 1800 karakterer i tekstfeltet. Jeg vil gerne tillade et ubegrænset
antal, da det ofte er nødvendigt.

I MySql-databasen er feltet oprettet som "text" uden nogen begrænsninger med
"Nej" i nulværdi (php-admin).

Formularen er skrevet i HTML med form action="form.php" method="get".

I form.php checker jeg først, som felterne er udfyldt, hvorefter jeg bruger:
$tekst = mysql_escape_string($_REQUEST[tekst]);
Herefter sendes en mail til administratoren, hvor jeg anvender: .
nl2br(stripslashes ($_REQUEST[tekst])).
Herefter gemmes med: insert into database (navn, tekst) values
('$navn','$tekst')

Bemærk, at alting virker perfekt, hvis der bare ikke indtastes for megen
tekst i tekst-feltet.

Hvordan kan jeg tillade et ubegrænset antal karaterer?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe!

Med venlig hilsen

Heini L. Hansen
http://www.netsundhedsplejerske.dk

Fra : Henrik Eghave

Dato : 14-08-03 10:35

[snip]
> [...]
> antal, da det ofte er nødvendigt.

[snip]
> Formularen er skrevet i HTML med form action="form.php" method="get".

En form med method="GET" begrænser den samlede størrelse af det du sender.
Begrænsningen er browser specifik. Opera kan håndtere en større mængde date,
mens IE begrænses til cirka halvdelen af hvad Opera kan tage.
Du kan derfor ændre din method til "POST" og dit problem skulle være løst.

hth

Fra : HLH

Dato : 14-08-03 13:24

> [...]
> mens IE begrænses til cirka halvdelen af hvad Opera kan tage.
> Du kan derfor ændre din method til "POST" og dit problem skulle være løst.

1000 tak det ser ud til at virke!

Der er noget med, at GET sender form-værdierne URL'en, mens POST sender
værdierne med som en separat del...eller noget i den stil.

Har denne forskel nogen betydning her? - F.eks. for de komandoer jeg skal
bruge, når jeg skal gemme indtastningerne i MySql og sende dem med email?
Det virker som sagt - bare nysgerrig...

/Heini

Fra : Henrik Eghave

Dato : 14-08-03 13:41

[snip]
> Har denne forskel nogen betydning her? - F.eks. for de komandoer jeg skal
> bruge, når jeg skal gemme indtastningerne i MySql og sende dem med email?
[snip]

Så vidt jeg husker bruger du $_REQUEST[] for at trække dine variabler ud.
Det vil så ikke reelt betyde noget. Hvis du dog ønsker (af sikkerhedsmæssige
grunde) at bruge de predefinerede variabler som passer til din method, så
skal du bare bruge den der passer til din method, dvs $_POST[] og $_GET[].
Ellers kan jeg ikke komme på andre ting der skulle influere med din
indsætning i databasen

hth

Fra : HLH

Dato : 14-08-03 14:02

> [...]
> skal du bare bruge den der passer til din method, dvs $_POST[] og $_GET[].
> Ellers kan jeg ikke komme på andre ting der skulle influere med din

- OK, tak

/HLH

Fra : JMo.

Dato : 14-08-03 16:35

"HLH" <hlh@jubiipostREMOVETHIS.dk> wrote in

> Har denne forskel nogen betydning her? - F.eks. for de komandoer jeg
> skal bruge, når jeg skal gemme indtastningerne i MySql og sende dem
> med email? Det virker som sagt - bare nysgerrig...

Prøv at kigge lidt på:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/forms/methods.html

PHP er i princippet ligeglad, men som du kan se i ovs. er der mange gode
grunde til at skelne mellem de to.