qmail hjælp
Fra : Jan Larsen

Dato : 14-08-03 08:09

Hej

Jeg har en qmail oppe og køre, men mail ankommer ikke tl server ??

Jeg har en tdc adsl forbindelse hvor port 25 er lukket, men mail går da
igennem en back-up server hos tdc....

Det hele har virket på en postfix...

Hvad kan mig problem være ??

/Jan

Fra : Alex Holst

Dato : 14-08-03 08:21

Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:
> Jeg har en qmail oppe og køre, men mail ankommer ikke tl server ??
>
> Jeg har en tdc adsl forbindelse hvor port 25 er lukket, men mail går da
> [...]

Du har klokket i det da du satte qmail op.

Fra : Jan Larsen

Dato : 14-08-03 19:15

> Du har klokket i det da du satte qmail op.

Jeg køre Debian og har derfor installeret qmail-src, ucspi-tcp-src og
vpopmail-bin med apt-get og lavet deb pakker med build-qmail-src,
build-ucspi-tcp-src for at installer dem. derefter har jeg skrevet
mit_domain.dk ind i /var/qmail/control/me. Og det køre tilsynladende. Men
hvordan konfigurér jeg så resten så brugerne bliver virtuel og ikke bruger
af systemet.?

Håber nogle kan/vil hjælpe..:-/

/Jan

Fra : Peter Andersen

Dato : 15-08-03 14:23

Jan Larsen wrote:

> [...]
> mit_domain.dk ind i /var/qmail/control/me. Og det køre tilsynladende.
> Men hvordan konfigurér jeg så resten så brugerne bliver virtuel og

Du bliver nød til at læse noget dokumentation!!!

Brugere oprettes: ./adduser bruger@navn.dk domnain oprettes: ./adddomain
navn.dk

Vær lige opmærksom på at Qmail er en SMTP server, vpoopmail er en POP 3
server.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jan Larsen

Dato : 15-08-03 18:33

Peter Andersen wrote:

> [...]
> navn.dk
>
> Vær lige opmærksom på at Qmail er en SMTP server, vpoopmail er en POP 3
Ja, jeg læser og læser men qmail lever ikke mail i de maildir jeg har lavet
med vadddomain og vadduser '/var/vpopmail/domain/xxx.xx/user ??

Men til en bruger af systemet bliver mail leveret i /var/mail/user.

/Jan

Fra : Claus Alboege

Dato : 14-08-03 19:42

Jan Larsen <jan@snubi.dk> writes:

> [...]
> hvordan konfigurér jeg så resten så brugerne bliver virtuel og ikke bruger

Det vil vi gerne, men det kraever at du selv bruger lidt tid paa at
saette dig ind i tingene.

I foerste omgang kan du foelge Step 1 paa:

http://www.qcc.ca/~charlesc/writings/12-steps-to-qmail-list-bliss.html#step1

Det kan virke som en stor mundfuld, men det kan klart betale sig i det
lange loeb.

Du har valgt at bruge vpopmail, har du laest dokumentationen til
vpopmail? (apt-get install vpopmail-doc) - hvad var uklart for, mht
oprettelse af virtuelle brugere?

/Claus A

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-08-03 15:26

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> Vær lige opmærksom på at Qmail er en SMTP server, vpoopmail er en POP 3
> server.

Nej, qmail (lille q) er mere end blot en SMTP server. Den indeholder
fx. ogsaa en pop3 server (qmail-popup/qmail-pop3d). Vpopmail derimod er
ikke en pop3 server, men i bund og grund en MDA, samt en bunke
vaerktoejer til at styre virtuelle brugere og domainer med.

/Claus A

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-08-03 18:51

> [...]

> med vadddomain og vadduser '/var/vpopmail/domain/xxx.xx/user ??
>
> Men til en bruger af systemet bliver mail leveret i /var/mail/user.

Det lyder meget mystisk - koerer qmail?

Proev at skrive: "echo to: user@xxx.xx | /var/qmail/bin/qmail-inject"

Hvad siger loggen, naar du goer det?

/Claus A

Fra : Jan Larsen

Dato : 15-08-03 23:01

Claus Alboege wrote:

> Det lyder meget mystisk - koerer qmail?
>
> Proev at skrive: "echo to: user@xxx.xx | /var/qmail/bin/qmail-inject"
>
> Hvad siger loggen, naar du goer det?

???? Nu virker det, jeg omdøbte min server "hostname".....
Må hostname og domainname ikke være ens ?

/Jan