cpu belastning - beregne?
Fra : Pia J

Dato : 14-08-03 07:52

Jeg er ved at lave nogen små tegnefilm til undervisningsbrug, de ligger på
mellem 200 og 400 kB med lyd (tale), og det er fint nok, da de bliver
downloadet inden afspilning. Mit problem forekommer også når de afspilles
lokalt.

Da det handler om dyr, fx fisk, og disse skal bevæge sig, involverer det en
del shapetweening. Eller også meget hurtige sekvenser af et græshoppeben fx
som skal synkroniseres til lyden af benet.

Hvis man kører filerne på en 700 MHz eller derunder, så hakker animationen -
typisk på de keyframes hvor fx fiskekroppen skifter form, der kan jeg se en
spike i bandwidth profileren. Men den måler jo egentlig kun download rate,
hvilket i dette tilfælde er lettere uinteressant - vi har avi film på sitet
som er 1 MB, og det bliver folk gjort opmærksomme på.

Er der nogen som helst måde jeg kan beregne mig til, hvor meget der må ske
pr. frame, hvis man sætter en overgrænse på cpu? Bruger jeg ren motiontween,
fx rotere bendele som består af symboler, så kan jeg bevæge en masse ting
samtidig - det er shapetweening som går galt. Men selvom jeg fjerner lyd OG
diffuse mudderskyer, så kan fisken altså ikke svømme "rent".

Er det fuldstændig håbløst, hvis man snakker om PC'er omkring 500-700 MHz?
(jeg arbejder på en 1800+ AMD) Der er allerede investeret 2½ måned i
projektet før problemet blev opdaget - da lyden og fiskene først er
tilkommet nu.

Jeg går ud fra, at eksport til QT giver monsterfiler og evt. ikke engang
afhjælper problemet? (Jeg køber ikke QT Pro bare for at teste)

Alle gode fif til, hvordan jeg kan holde øje med timingen i mine film MENS
jeg laver dem og ikke når de er 90% færdige, modtages med kyshånd. Vi har
forsøgt så vidt muligt at gøre det så flydende som muligt, altså ikke bevæge
ting i ryk, som man ofte ser i fx walk cycles - ben frem - ben tilbage -
ingen mellembevægelser. Er det der vi skal hen? Eller må vi skippe de
graduerede baggrunde med sten, siv osv? Eksperimentere kan jeg jo, men det
ville være rart, hvis man kunne regne sig frem til noget.

:Pia

Fra : Bjerrum

Dato : 14-08-03 11:51

Hej Pia

Jeg kan ikke lige komme med nogen formel, men her et par hurtige
tommelfinger regler.

- Streamet lyd kan få grafik til at hakke, da lyden jo bliver gjort
vigtigst.
- Jo mere på skærmen der ændre sig, jo mere kraft skal der til.
- Ting som er gennemsigtig sluger kraft.

- for løkker i koden sætter alt i stå. Dermed hakker grafikken.

En ting der har overrasket mig er hvor meget kode der egenlig kan køres før
det ses, men det er selvfølgelig det computer er gode til.

Måske andre kan supplere

Søren

Fra : spunken

Dato : 15-08-03 02:14

Der er jo selvfølgelig som Søren siger nogle regler du kan følge for ikke at
belaste cpu'en for meget, derudover er dimensionerne på dit dokument oxo ret
afgørende, 100%x100% på en skærm der kører 1600x1200 vil f.eks. være ret
krævende, prøv at hold dine dokumenter fixed på 550x400 eller mindre.

Well, når du skal teste dine film på en hurtig computer skal du bruge nogle
programmer til at sløve din cpu ned så du kan se hvordan det vil se ud hos
andre, f.eks. kan du bruge Mo'Slo 4BIZ: http://www.hpaa.com/moslo/4biz.asp
til at sløve den ned - derudover kan du så sætte et benchmark script ind i
din film hvis du vil være helt sikker på at de holder den ønskede frame
rate..

Sæt det her i den første frame af din film, eller i et movieClip:

startTime = getTimer();

...og sæt så det her for enden af filmen/movieClip'ed:

totalTime = getTimer() - startTime;
//her skal du lige skrive hvor mange frames filmen/movieClip'ed er på i alt,
f.eks. 30
totalFrames = 30;
fps = totalFrames/(totalTime/1000);
benchmark = Math.round(fps) + " fps";
trace(benchmark);

Så kan du se om frame raten stemmer overens med den du har i 'dokument
properties'.

En anden ting der lige bør siges er, at afspilning af .swf er hurtigst i
standalone playeren udenfor flash, så kommer afspilning inde i programmet på
en anden plads, og tilsidst kommer afspilning i en browser haltende på en
sidste plads.. Du bør altså teste i en browser for at se det realistiske
resultat medmindre du laver projector(.exe) filer.

/spunken @ www.pixcells.dk

Fra : Pia J

Dato : 15-08-03 06:48

"spunken" <nomail@please.nu> wrote in message news:3f3c33cb$0$32524

> [...]
> din film hvis du vil være helt sikker på at de holder den ønskede frame

Ok, det var en mulighed... Filmene skal køres i browser, så...

Tak for begge jeres input, jeg har allerede fundet et par ting som skal
ændres. Sjovt nok ikke selve den tweenede fisk, men den faste baggrund
bagved. Den skal åbenbart beregnes ikke når den loades, men når den kommer
til syne fx ved at fisken dækker/afdækker når den svømmer forbi. Og ja,
baggrunden er kunstfærdigt udstyret med halvgennemsigtige lag af det ene og
det andet....

:Pia

Fra : Danny Andreasen

Dato : 16-08-03 01:25

> [...]
> til syne fx ved at fisken dækker/afdækker når den svømmer forbi. Og ja,
> baggrunden er kunstfærdigt udstyret med halvgennemsigtige lag af det ene

et andet problem med baggrunden kan være gradienterne.. hvad med at lave
baggrund som bitmap?