Kopiering af billedfil
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 14-08-03 06:10

For at kopiere en billedfil har jeg oprettet et TImage og kopierer
billedfilen således:
TempImage1.Picture.LoadFromFile(OpenPictureDialog.FileName);
TempImage1.Picture.SaveToFile(EjendomBilledFilNavn);
Denne metode skal jo først gemme filen i TImage, hvilket må tage unødig lang
tid.
Det virker også ganske udemærket, men der må da være en hurtigere metode.

Jeg har prøvet at kikke på Assign, men ikke fundet en brugbar metode!

Mvh Kurt

Fra : Klaus Petersen

Dato : 14-08-03 09:30

> [...]
lang
> tid. Det virker også ganske udemærket, men der må da være en hurtigere

Ja men du behøver ikke at kopiere gennem en TImage komponent. Du kunne
f.eks. prøve denne funktion:

function FileCopy ( srcfile : string; destfile : string ) : boolean;
var
buf : array [0..65535] of byte;
srcfh, dstfh : file of byte;
br : longint;
ioerr : integer;
begin;
assignfile ( srcfh, srcfile );
assignfile ( dstfh, destfile );

{$i-}
reset (srcfh);

ioerr := ioresult;
if not (ioerr = 0) then begin; result := false; exit; end; // fejl ved
åbning af kilde

rewrite (dstfh);

ioerr := ioresult;
if not (ioerr = 0) then begin; result := false; exit; end; // fejl ved
åbning af dest

repeat;
blockread ( srcfh, buf, sizeof (buf), br );

ioerr := ioresult;
if not (ioerr = 0) then begin;
closefile (srcfh);
closefile (dstfh);
result := false;
exit;
end; // læsefejl

blockwrite ( dstfh, buf, br );

ioerr := ioresult;
if not (ioerr = 0) then begin;
closefile (srcfh);
closefile (dstfh);
result := false;
exit;
end; // skrivefejl

until ( br = 0 );

closefile (srcfh);
closefile (dstfh);

{$i+}
result := true; // alt ok
end;

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 14-08-03 12:30

Tak, Klaus, den vil jeg prøve. Den ser nu noget mere indviklet ud

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 14-08-03 19:00

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse
> lang
> metode.
>
> Ja men du behøver ikke at kopiere gennem en TImage komponent. Du kunne
> f.eks. prøve denne funktion:

Hvorfor ikke bare bruge copyfile funktionen. Se win32 DR for mere info.

Eks:
copyfile('frafilnavn','tilfilnavn',false);

<klip>

Mvh
HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 15-08-03 06:12

Hvor finder jeg den omtalte 'win32 DR' information?
Mvh Kurt

Fra : Thomas Munk

Dato : 15-08-03 12:05

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> wrote in message
> Hvor finder jeg den omtalte 'win32 DR' information?
> Mvh Kurt
>

> "Harald" <news@kroning.dk> wrote in message
> unødig

CopyFile er defineret i Windows.pas, så "uses Windows" (som er standard i en
applikation) skulle være nok. Skriv blot CopyFile i din source og tryk F1
for nærmere forklaring.