Ulve på fisketur
Fra : Peter Andersen

Dato : 14-08-03 00:47

Man har i årevis troet at ulven kun åd landdyr, som for eksempel hjorte. Men
ifølge den canadiske avis 'Vancouver Sun' har man midt på British Columbia's
kyst iagttaget ulve som holder til i regnskoven, i færd med at æde
forskellige slags muslinger, rankefødder og endda laks - "helt op til 20
stykker i timen."

I smug holder de øje med en fisk, og "pludselig, i et nu, går de til angreb
ved at hoppe i på alle fire". I fire ud af ti forsøg er der fangst.

Det undrer forskerne at ulven har for vane kun at æde laksens hoved. En
forsker ved navn Chris Darimont mener at hovedet muligvis indeholder
næringsstoffer som ulven har behov for, eller at der kan være skadelige
parasitter i laksens krop.

"Ulvene overrasker os hele tiden. Jeg gad vide hvor mange hemmeligheder
regnskoven endnu gemmer på", siger Chris Darimont.

Fra : Karl-Christian Frølu~

Dato : 14-08-03 07:31

"Peter Andersen" <petan_007@hotmail.com> skrev i en meddelelse
(clip)
> "Ulvene overrasker os hele tiden. Jeg gad vide hvor mange hemmeligheder
> regnskoven endnu gemmer på", siger Chris Darimont.

Regnskov i British Columbia???
K-C

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 14-08-03 07:46

regnskov behøver ikke at være tropisk. Det vi normalt forbinder med
regnskove er tropisk regnskov, men der findes faktisk tempererede regnskove.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Karl-Christian Frølu~

Dato : 14-08-03 12:57

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> regnskov behøver ikke at være tropisk. Det vi normalt forbinder med
> regnskove er tropisk regnskov, men der findes faktisk tempererede
regnskove.

Det er nyt for mig. Vil det sige at det regner fast hver dag eller kræver
det en bestemt årlig nedbørsmængde for at man kan tale om regneskov?
K-C

Fra : Vagn Hansen

Dato : 14-08-03 19:11

Hej K-C,

Det er faktisk rigtigt at der er regnskov i BC, bla. en del af Vacouver
Island er regnskov.
Jeg kan evt tage nogle billeder af den til dig når jeg alligevel er der ovre
til Oktober og fange nogle STORE laks

Vagn

Fra : Karl-Christian Frølu~

Dato : 14-08-03 21:14

"Vagn Hansen" <vagn@vhdesign.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Island er regnskov.
> Jeg kan evt tage nogle billeder af den til dig når jeg alligevel er der

Og du er slet ikke ude på at gøre mig misundelig!
God tur til den tid Vagn, og lad os endelig se billeder, du lægger dem vel
ind på din udmærkede hjemmeside. Forhåbentlig er der bedre resultat end der
var i Gaula.
K-C

Fra : Karl-Christian Frølu~

Dato : 15-08-03 10:11

> [...]
> Island er regnskov.
> Jeg kan evt tage nogle billeder af den til dig når jeg alligevel er der

Kære Vagn
Da du nu skal til British Columbia. vil jeg ikke undlade at nævne en bog som
jeg selv har nydt adskillige gange, du kender den måske i forvejen, men
skidt pyt, jeg anbefaler den gerne til alle da det er en klassiker for os
lystfiskere. Desværre kan den nu kun fås antikvarisk (eller på biblioteket),
men det er jo så nemt på www.antikvar.dk . Det drejer sig om Negley Farsons
novellesamling: "På fisketur i fire verdensdele" hvor en del af bogen
handler om to år i forfatterens liv hvor han boede på en husbåd i en ubeboet
egn af Vancouverøen og hovedsageligt levede af hvad han kunne fange med sine
fiskestænger. Dette er i øvrigt kun een af talrige prægtige historier.
M.v.h
K-C

Fra : Vagn Hansen

Dato : 20-08-03 19:44

K-C,
Den bog kender jeg ikke men den er gammel kan jeg se. Nå nu fik jeg bestilt
den også, så kan jeg jo tage den med der over og læse den
jeg skal nok lægge billederne ud på min hjemmeside så du kan få glæde af dem
også.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 14-08-03 23:38

> [...]
> >

> Det er nyt for mig. Vil det sige at det regner fast hver dag eller kræver
> det en bestemt årlig nedbørsmængde for at man kan tale om regneskov?

Well kid. Hvis du tror det ikke regner i den norske regnskogen, så vær
velkommen!

Akkurat i dag er det katastrofe-oversvømmelser i vår umiddelbare nærhet!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Erik Prestmo

Dato : 14-08-03 23:37

Karl-Christian Frølunde <k-cf@FJERNsol.dk> skrev i

> [...]

Verdens største regnskog er taigaen, som begynner et sted borte ved
Mongolia, og som ender ved vestkysten av Norge.........

Faktisk er taigaen viktigere for verden oksygen-balanse og mangfoldet i
verdens dyreliv, enn feks amasonas.

men amasonas er antakelig mere sexy!

Og det felles 10 000 hvert eneste år i den omtalte taigaen, som har en
felles uløvestamme.....

Amazing facts!

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 24-08-03 12:19

Jeg tror grunde til at ulven kun spiser hoved på fisker er, at det er
der hvor der er mest nærig - i form af hjerne og andet guf. Fænomenet er
også set når bjørne fisker. Det forudsætter naturligvis, at dr er fisk
nok, da det er en luksus dyrene tillader sig. Hvis ikke der er fisk nok,
så spiser ihvertfald bjørnene hele fisken.

Fra : Torben F@rum

Dato : 14-08-03 08:28

Står der noget i dette indlæg du ikke fik med da du postede d. 12 august ?

Torben Farum