Flere risici ved rygning
Fra : Peter Andersen

Dato : 14-08-03 00:21

"Kvinder der ryger mindst tre cigaretter om dagen, kan udsætte sig for en
dobbelt så stor risiko for at dø tidligt eller blive ramt af hjertesygdom",
skriver London-avisen 'The Daily Telegraph'.

En undersøgelse af 12.000 danske mænds og kvinders rygevaner i en periode på
20 år har for første gang påvist at rygning er farligt selv om man blot
ryger nogle få cigaretter om dagen. Selv de rygere der ikke inhalerede,
udsatte sig for en øget helbredsrisiko.

Amanda Sandford, talskvinde for antirygerforeningen 'Action on Smoking and
Health', siger at rygere i betragtning af de kendsgerninger denne
undersøgelse afslører, "bør stræbe efter at holde helt op med at ryge."

London-avisen 'The Times' har skrevet om en anden undersøgelse der er
foretaget af læger ved det lægevidenskabelige fakultet på Athens
universitet. Undersøgelsen viste at det at være udsat for tobaksrøg i blot
30 minutter om dagen, (hvilket svarer til at ryge en cigaret) kan øge
risikoen for hjertesygdomme med 47 procent for ikke-rygende mænd og 56
procent for ikke-rygende kvinder.

Fra : Ivar

Dato : 14-08-03 20:04

Peter Andersen skrev:
> kan udsætte sig for en dobbelt så stor risiko for at dø tidligt

Arhh !!!

Hvorfor skal man så ofte være vidne til at resultaterne fra
forskellige undersøgelser fremlægges som en gang nonsens.
I ovenstående, får man at vide at der er større risiko for at
dø tidligt. Det burde de have skrevet ligeud, i stedet for at
forsøge at sætte mængdeangivelse på. Det giver ingen mening
at skrive "dobbelt så stor risiko", når de ikke skriver hvad
definitionen er på at død tidligt. Hvad den normale risiko
er, burde også fremgå.

Jeg har et andet sted set en overskrift der lød cirka sådan:
"Der er tre gange større chance for at overleve lungekræft
i USA end i Danmark"
Det lyder som om alle der har lungekræft, burde tage til
USA. Men tallene for overlevelse er henholdsvis 15% og
5% (svjh), så forskellen er måske ikke så stor endda.
Overlevelses-procenten af en sygdom bliver udregnet som
forholdet mellem antal overleve efter et bestemt antal år,
og antal stillede diagnoser. Hvis diagnoserne bliver stillet
tidligere i USA end her, vil overlevelses-procenten være
højere i USA, selvom behandlingen ikke er mere virksom.

Pas på de pokkers journalister

Ivar

Fra : Lars Svane

Dato : 14-08-03 20:56

Det der med at ryge uden at indhalere har jeg aldrig forstået. Kender
ingen der laver den manøvre.

Måske er det kun amerikanske præsidenter der kan den kunst.

Mvh
Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 21:55

Lars Svane skrev:

>Det der med at ryge uden at indhalere har jeg aldrig forstået.

Det er nemt nok.

>Kender ingen der laver den manøvre.

Utroligt. Det er den almindelige måde at ryge pibe på, og der er
også en del cigarrygere der praktiserer den. Den består i at man
suger med mundhulen uden at trække vejret ind samtidig, og så
puster man ud inden man trækker vejret ind.

--
Bertel

Fra : Lars Svane

Dato : 15-08-03 10:22

On Thu, 14 Aug 2003 22:55:11 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>suger med mundhulen uden at trække vejret ind samtidig, og så
>puster man ud inden man trækker vejret ind.

Hmm, måske kommer jeg i de forkerte kredse. Her indhaller vi både
cigaretter, piber, cigarer og alt muligt andet.

Vi drikker heller ikke øl for at spytte det ud igen, ihvertfald for
det meste, nogen gange kommer det ud af sig selv.

Nå, egentlig en tåbelig diskussion, folk må gøre som de selv vil.

Mvh
Lars

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-03 14:32

"Lars Svane" <ccc30994@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> det meste, nogen gange kommer det ud af sig selv.
>
> Nå, egentlig en tåbelig diskussion, folk må gøre som de selv vil.

Vi ser ikke DVD for at efterlade os spor på DVD'en

Vinsmagere kan få en indholdrig dag ud af at smage og spytte ud.

Inhalering af nikotinholdig røg er for narkomaner o lign!

Fra : Lars Svane

Dato : 15-08-03 14:44

On Fri, 15 Aug 2003 15:32:22 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> [...]
>
>Vinsmagere kan få en indholdrig dag ud af at smage og spytte ud.
>
>Inhalering af nikotinholdig røg er for narkomaner o lign!

Jahe, nogle mennesker lever livet i så forsigtige og blide strøg at de
bare kredser omkring det gode liv. Af en eller anden grund tror de at
antydningens kunst er vejen frem.

Såe, jeg ryger så meget jeg kan nå og drikker tilpas, men jeg kører
langsomt og pænt i min bil, måske er det derfor at alle slipsene kører
som død og helvede.

Jowe, hver sin måde at lukke dampen ud på.

Tjaee, en lykkelig inhalator som ikke ejer en DVD og drikker vin for
virkningens skyld.

Najee, nu ender dette vist i en chat på videnskabens alter.

Slut
Lars

Fra : Bo Warming

Dato : 16-08-03 06:20

> [...]
> virkningens skyld.
>
> Najee, nu ender dette vist i en chat på videnskabens alter.

Mon net-betjentene godtager vort offer til alteret og til Niels Bohrs
"Journal of Jokular Science"?

Bulimi-piger pukler for at tjene til mad, som de kaster op i toilettet.

Mere ulækkert end min overvægt - jeg ville godt "eat the cake and have it"
altså nyde smag og ikke lægge mig ud. Mad er skønt, når man er genial kok
som mig

Da rygere ofte er motiveret af at skulle VÆRE SOM DE ANDRE , vil jeg kalde
det intelligent og klogt bedrag at ryge uden at inhalere.

Diogenes onanerede på Athens torv, for at illustrere en filosofisk pointe om
at man kan nyde uden ulemper.

Han sked også på torvet for at provokere - ved nogen hvad pointen var med
det?

Hilsen Bo - som ikke spytter god vin ud! (Tømmermænd skal undgås men
overvægt må man leve med, og rygning var jeg for nærig og fej til at behage
mine kammerater med i teenage-årene)

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-03 12:32

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hilsen Bo - som ikke spytter god vin ud! (Tømmermænd skal undgås men
> overvægt må man leve med, og rygning var jeg for nærig og fej til at
behage
> mine kammerater med i teenage-årene)

Man forledes næsten til at kunne håbe, du vil tage fejheden op igen .... her
tænker jeg på indtagelsen af vin, øl samt spiritus.

A´ tror det vil gavne.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-03 14:36

"Lars Svane" <ccc30994@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmm, måske kommer jeg i de forkerte kredse. Her indhaller vi både
> cigaretter, piber, cigarer og alt muligt andet.

Ditto.

PS: Du risikerer stadig at få cancer ved at undlade at inhalere, så det må
betegnes som hykleri at gøre det.

Hr. Bjørn

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-03 06:30

> [...]
> ingen der laver den manøvre.
>
> Måske er det kun amerikanske præsidenter der kan den kunst.

Jeg ku forestille mig, at mange ryger for at holde en facade, og derfor
ryger så overfladisk som Clinton siger han gjorde da han i studentertiden
skulle begå sig blandt medstuderende.

Er der ikke forskel på citaret og piberygeres grad af inhalering?

Er skadelighed af fri radikaler, nikotin, tjære og andet i røg ikke på hver
sin måde afhængig af personens gener og gradvise vaccinationsagtige
tilvænning til røgen, og en masse andet (fedme, luftforurening, stress).

Vi kan vist ikke udelukke at psykiske faktorer er 99% af sygdoms-kausalitet
, og de der lander på tobaksvanen er dem, der mobbedes til usikkerhed, og
derfor behøvede den respekt blandt jævnaldrene, som rygerstatus giver i
netop deres subkultur

Gør jeg det rigeligt multifaktorielt og kompliceret? Tag en "Enkelt" eller
en dobbelt "Enkelt"? Livet er komplext.