Burde jeg være bekymret
Fra : Kim Bengtsson

Dato : 14-08-03 00:16

Hej !

Jeg har et problem med min hun mis, hun har blod i afføringen. Første gang
jeg opdagede det ringede jeg til dyrelægen dagen efter. Vi blev enige om at
jeg skulle komme op med en afførings prøve. Det gjorde jeg så der var intet
at se. Begge katte fik ormekur i samme omgang.
To dage senere var det galt igen, denne gang havde jeg både kat og afføring
med. Afføringen viste ikke noget ??? da jeg fjernede den fra kattebakken
herhjemme var der blod i. Men som sidste gang var det fordampet på vej til
dyrelægen ? Undersøgelse af katten viste heller ikke noget. Hun virkede også
frisk og spiser nogenlunde som hun plejer. Så vi blev enige om at jeg måtte
ha set forkert med det blod. Nu for 5 min siden var jeg nede og tømme
kattebakken og der var blod i afføringen ( bliver snart sindsyg ). For at
være 100% sikker lagde jeg et stykke toilet papir ned oven i
efterladenskaberne. Det blev farvet rødt, så det må da våre blod eller er
jeg 500 % idiot ??
Mvh Kim

Fra : mus33

Dato : 14-08-03 05:21

Hej Kim

Jeg sidder med en fornemmelse af, at det slet ikke er afføringen men
derimod urinen blodet stammer fra. Har du prøvet at tjekke hvor meget
din kat drikker? hvor meget tisser hun, og er det i meget små
"portioner" hver gang. Det kunne måske tyde på en urinvejsinfektion,
eller nyre/blæresten.
Jeg oplevede samme med min gamle hunmis, som døde da hun var 16 år. Hun
havde blæresten i næsten hele sit liv. Jeg gjorde det (og gør det
iøvrigt stadig til mine 3 katte) at jeg koger deres drikkevand og
stiller det i en kande i køleskabet. Således kommer alt kalken ud af
vandet og kan ikke sætte sig til sten og give blødninger og i værste
fald tilstopning af blæren. Det hjalp min gamle mis, og jeg har ikke
oplevet at nogle af mine nye katte har samme problem.

Håber du kan bruge rådene, og vil tjekke igen. Og håber selvfølgelig at
din kat får det godt igen.

Mange hilsner
Mus

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Bengtsson

Dato : 14-08-03 08:15

Hej Mus

De tog en urin prøve oppe hos dyrelægen og der var ikke noget af se. De
mente også det kom fra urinen, men det er i afføringen. Men det med at koge
vandet lyder som en god ide, den vil jeg følge
Mvh Kim

Fra : maz

Dato : 14-08-03 08:55

Kim Bengtsson wrote:
> [...]
Har du spurgt dyrlægen om det måske kan være hæmorider ? En bristet hæmoride
(rimelig ufarlig for det meste, men generende) kan give blod på
afføringen....
Mener at kunne huske at katte også kan få hæmorider....hvis jeg tager fejl,
må en eller anden lige rette mig ...

/Maria

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 11:29

In article <3f3b0f14$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, mus33
<mus33.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> stiller det i en kande i køleskabet. Således kommer alt kalken ud af
> vandet og kan ikke sætte sig til sten og give blødninger og i værste

Jam - så vidt jeg ved kommer blæresten da i høj grad af overskud af
magnesium i maden. Ikke fra det kalk der er i vandet?? *klør sig i
håret og er forvirret*

Fra : Denise

Dato : 14-08-03 11:52

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote in message
> [...]

> Jam - så vidt jeg ved kommer blæresten da i høj grad af overskud af
> magnesium i maden. Ikke fra det kalk der er i vandet?? *klør sig i

Ja, også min mening. Og at koge vandet er i mine øjne fuldstændigt
vanvittigt, hvad end grunden måtte være.
Det var noget man kunne finde på i gamle dage, da man vel ikke kunne regne
med vandkvaliteten.
Så jeg klør mig også lettere forvirret i håret.
Hilsen Denise

Fra : maz

Dato : 14-08-03 14:46

Ann Rudbeck wrote:
> Jam - så vidt jeg ved kommer blæresten da i høj grad af overskud af
> magnesium i maden. Ikke fra det kalk der er i vandet?? *klør sig i
> håret og er forvirret*

Snippet fra www.dyrlaegevagten.dk :
"Blæresten og/eller urinvejssten
Blæresten et resultat af krystallisering af visse mineraler, især fosfor og
magnesium (struvitsten) i urinen. Årsagen til denne krystallisering skyldes
et forhøjt indhold af fosfor- og magnisium i foderet. Man ved også, at der
lettere sker krystallisering i urin, som ikke er tilstrækkelig sur."

Iflg behandlingsforslag vedr. vædskedelen skal man bare sørge for friskt
vand hele tiden - det hjælper ikke at koge vandet
Maria

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 17:55

In article <3f3b92af$0$21594$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, maz
<mackMOVE@THISmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Iflg behandlingsforslag vedr. vædskedelen skal man bare sørge for friskt
> vand hele tiden - det hjælper ikke at koge vandet

Yep - det var nok det jeg mente

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-08-03 08:45

Hej Kim

Hvis katten har haft lidt hård mave, kan det have
lidt slimhinde/blod, lige som vi tobenede kan have.
Det kan også komme hvis katten har haft diarre,
det "slider" på slimhinderne i tarmen, så der kan
være lidt blod med.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Jernladyen

Dato : 14-08-03 11:55

> [...]
> være 100% sikker lagde jeg et stykke toilet papir ned oven i
> efterladenskaberne. Det blev farvet rødt, så det må da våre blod eller

Vi har nøjagtigt det samme problem med vores katte. Jeg tror, det er
noget de æder, der giver blødningen. Den fungere som et blinklys. Så er
den der, og så er den der ikke. Vi fik den ene undersøgt. Han var
indlagt i 3 døgn og fik lavet kikkertundersøgelse og i det hele taget
undersøgt fra a til z. Det viste sig, han havde en let
tyktarmsbetændelse, men problemet er, at alle 4 gør det på skift. Selv
de små på knap 5 mdr. Dyrlægen har givet op. Han synes ikke, vi skal
gøre mere, da ingen af kattene virker syge. De leger og opfører sig som
sædvanligt.
Jeg havde mistanke om, at det var glasuld fra skunken under taget, der
var den skyldige. De er slemme til at kradse i det, når de er inde og
fange mus. Men dyrlægen siger, at det ikke kan være det, med mindre de
æder hele totter. Han hælder mere til terorien om, at det er noget de
æder (ukrudt) ude fra løbegården. De er nemlig indekatte med løbegård.
Jeg kan nu ikke lade være med at bekymre mig lidt alligevel, men det er
vist naturligt nok. Man kan jo ikke lige sige, det er normalt med blod i
afføringen. Vi har haft katte ig boet samme sted i 12 år, men det er
først inden for det sidste års tid, de har haft blod i afføringen. Nogle
gange lidt, andre gange meget- synes jeg. Det var dog ikke dyrlægens
mening. Han syntes ikke, der var ret meget.
Jeg ved ikke, om det er nogen trøst eller oplysning for dig.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Bengtsson

Dato : 14-08-03 13:32

Hej Jette

Tak for svaret det er da en hjælp, så kan det jo ikke være mig der er tosset
)
Da jeg så det med glasuld kom jeg straks til at tænke på at katten er
begyndt at hoppe op på overskabene ude i hjørnerne er der isoleret med
glasuld. Spørgsmålet er om katte kan finde på at spise den slags. Men rpæcis
som i dit tilfælde er det ikke hvergang der var blod i. Mine katte er kun
inde katte og spiser "kun" fluer og edderkopper.
Mvh Kim

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 14:29

In article <3f3b812a$0$13163$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Kim
Bengtsson <kim.frydendahl@mail.dk> wrote:

> Spørgsmålet er om katte kan finde på at spise den slags. Men rpæcis
> som i dit tilfælde er det ikke hvergang der var blod i.

Jeg synes stadig godt det kunne lyde som tyktarmskatar. Blodet optrådte
med 2 - 3 dages mellemrum og sad udenpå afføringen - ikke indeni, fordi
det kom fra den "slidte" slimhinde på vej ud. Eller det dryppede ned
efter katten egt. var færdig. Hvis din prøve ikke har haft "det yderste
lag" med, kunne det sagtens være at der ikke var blod med i prøven.
Vi fik det som sagt helbredt med Aloe Vera (tak til Raiku Sarvå, min
gamle dyrlæge havde givet op og var klar til de helt store
undersøgelser.. )
Jeg griflede en hel del om det i sin tid. Har lige ledt et par af mine
gamle udgydelser frem

http://makeashorterlink.com/?W1C022795

http://makeashorterlink.com/?K25112795

Fra : Jernladyen

Dato : 14-08-03 15:20

"Ann Rudbeck" skrev d. 14-08-03 14:29 dette indlæg :

> [...]
fordi
> det kom fra den "slidte" slimhinde på vej ud. Eller det dryppede ned

Ja, det var også det dyrlægen nåede frem til med Pjuske. Men de gjorde
ikke noget ved det, fordi han holdt op igen i flere uger, da han kom
hjem fra dyrehospitalet.
Der er også en af vores, der "drypper". Jeg kan bare ikke finde ud af
hvem.
Og det er nøjagtig med de intervaller, vores har blod på afføringen. For
der Er på den og ikke i den.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 17:42

In article <3f3b9b55$0$48912$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jernladyen
<Jernladyen.news@kandu.dk> wrote:

> Der er også en af vores, der "drypper". Jeg kan bare ikke finde ud af
> hvem.
> Og det er nøjagtig med de intervaller, vores har blod på afføringen. For
> der Er på den og ikke i den.

Hvis du overvejede at prøve aloe vera behøver du ikke være nervøs for
at give det til de katte, der er raske - f. eks. ved at hælde det over
deres foder. Man kunne bare give det til hele banden Ifølge Raiku
Sarvå er det er værdifuldt kosttilskud osse til raske katte - det
styrker immunforsvaret.
Når jeg gav det med en engangs sprøjte var det fordi jeg vidste hvem
der var syg - og hun var ret medtaget, havde faktisk tydeligt ondt da
det var værst. Så jeg ville jo gerne være helt sikker på, at hun nu fik
hele den dosis hun skulle ha' - mine to stikker nemlig konsekvent
hovedet i samme madskål, så hvem der spiser hvor meget er ikke let at
afgøre...