Installering af ADSL - teknikerbesøg
Fra : Claus Olesen

Dato : 13-08-03 23:02

Hejsa,
Jeg ved ikke om dette er det rette forum at stille disse spørgsmål i.
Skullet dette være det forkerte sted, vil jeg være meget taknemmelig for
at blive henvist til det/de rette forum/fora.

Anyway, here goes:

Vi starter med lidt baggrund:
Jeg har bestilt en ADSL forbindelse, som skal sættes op her i mine
forældres hus. Der hvor vi gerne vil have sat forbindelsen op er på 1.
sal i den allerede færdigt renoverede afdeling af huset.
Umiddelbart var planen, at der skulle føres en telefonledning op til et
kontor, så der både var et telefonstik og så skillefiltret også kunne
sættes på her - det var faktisk planen, at jeg ville trække en ny
telefonledning i løbet af i morgen, torsdag.
MEN, efter at have gransket lidt i sagerne, så står der, at
skillefiltret vil blive sat op på "hoved-telefonstikket".
Uheldigvis sidder dette stik i den anden ende af huset (og i stueetagen
- jeg går i hvert fald ud fra, at det stik der sidder der er
hoved-telefonstikket).

Teknikeren kommer allerede på fredag (d. 15/8), så jeg har lidt travlt
med at få svarene

Her er så de spørgsmål jeg tumler lidt med:

1) Er det muligt at få koblet flere ledninger på i selve "hovedboksen"
(jeg ved ikke hvad den tekniske betegnelse er, hvis der er en sådan)?

2) I så fald... nu da det jo er en TDC tekniker der kommer (hvilket det
jo er uanset hvilken udbyder man har), er det så monstro muligt at få
ham til at koble disse ekstra ledninger til, nu han jo alligevel er her
(ja, måske en smule naivt, men man kan jo håbe)?

3) Hvis ja, så skulle det jo ikke være noget problem at sætte
skillefiltret op på kontoret på 1. sal... men hvis nej, sætter han så
bare modemet op i stuen (hvor det nuværende hoved-telefonstik er
lokaliseret) og så er det derefter op til os selv at trække en
netværksledning hele vejen gennem huset op på 1. sal?

4) Bare lige for at være på den sikre side... det er ulovligt selv at
koble flere telefonledninger (dog stadig til samme hus) på i
"hovedboksen", ikke?

Det er vist de vigtigste spørgsmål... ellers vender jeg tilbage.

Til sidst et tillægsspørgsmål, der sikket ikke hører til her, men det
kunne jo være der var en venlig sjæl med et godt forslag (eller en
henvisning til andre fora eller sider der kan hjælpe mig).
5) Når nu det hele er sat op, så skal jeg have lavet et lille netværk,
hvor både min mors og min egen computer (som står i hvert sit rum) skal
kobles sammen og forbindes med ADSL modem'et via en switch (switch i
stedet for en router, da økonomien er lidt stram og jeg alligevel rejser
ud af landet om et par måneder, hvorefter det ikke er nødvendigt at
netværket stadig er der).
Hvad har jeg brug for til dette?
Jeg har overvejet både at lave et udtag i væggen, men også at lave det
lidt "simplere" (men heller ikke nær så kønt) med bare at føre en
netværksledning gennem væggen og så gennem skunken på huset.

På forhånd tak

Claus Olesen
- som ellers lige havde håbet på, at det var så simpelt at få ADSL...

Fra : The Tulip

Dato : 13-08-03 23:31

> [...]
> Uheldigvis sidder dette stik i den anden ende af huset (og i stueetagen
> - jeg går i hvert fald ud fra, at det stik der sidder der er

der er jo ikke rigtig noget ivejen med at sætte skillefilteret ved
hovedstikket ., den skal ikke have strøm og ikke kobles til computeren ..
jeg mener at have læst et sted at der er 10 meter kabel med i oprettelsen
mellem skillefiler og modem .. hos tdc ..

du kunne jo selv trække et kabel (netværkskabel eller telefonledning med 2
par) fra NTP stikket og til det sted hvor computere / modem skal installeres
... så tror jeg da godt at teknikeren vil montere det for dig .. dvs sige
sætte skillefilter i stue etagen og modem på 1.sal ..

> Teknikeren kommer allerede på fredag (d. 15/8), så jeg har lidt travlt
> med at få svarene

ja ., det er jo det .. du kunne jo også vælge at be teknikeren om at flytte
NTP stikket op på første sal ..

> Her er så de spørgsmål jeg tumler lidt med:
>
> 1) Er det muligt at få koblet flere ledninger på i selve "hovedboksen"
> (jeg ved ikke hvad den tekniske betegnelse er, hvis der er en sådan)?

det hedder i dagens danmark en NTP (Net Terminerings Punkt) hvis du ellers
snakker om det første telefonstik i huset, der er normalt et TDC el.
teledanmark logo på .. ja ., det er muligt at koble flere ledninger på her
... og det må du gøre selv ..

hvis 'hovedboksen' er den kasse der normalt sidder uden på huset .. så
hedder den en 2pars fordeler hos TDC og ja ., det kan nemt lade sig gøre at
koble flere ledninger på i den, men det er kun TDC der må !

> [...]
> ham til at koble disse ekstra ledninger til, nu han jo alligevel er her
> (ja, måske en smule naivt, men man kan jo håbe)?

Hvis han skal ud og rode i 2pars fordeleren .. og det skal han nok hvis han
skal lave en tilkobling af eksisterende telefoner .. så kan du sikkert godt
få ham til det .. hvis det er en elektriker der kommer (lejet arbejdskraft)
så kan du helt sikkert nemt få ham til det ..

> [...]
> lokaliseret) og så er det derefter op til os selv at trække en
> netværksledning hele vejen gennem huset op på 1. sal?

nej ., det ville ikke være noget problem ... men så skal TDC jo have penge
for at sætte et extra telefonstik op .. det koster vist 375 kr ..

> 4) Bare lige for at være på den sikre side... det er ulovligt selv at
> koble flere telefonledninger (dog stadig til samme hus) på i
> "hovedboksen", ikke?

hvis det er 2pars fordeleren ., der er hovedboksen ., så JA .. det er nemlig
TDC's ejendom .. indtil NTP stikket ( som i gamle dage hed et MSP Monopol
Skille Punkt)

> [...]
> kobles sammen og forbindes med ADSL modem'et via en switch (switch i
> stedet for en router, > Hvad har jeg brug for til dette?
En lille switch måske ? .. lidt kabler ? .. hvis du skal ud og 'købe' en hub
eller switch .. hvorfor så ikke bare købe en router med indbygget switch ?
... en D-link 604 til 350 kr ., med en indbygget 4 ports 100 mbit switch ?
det kunne jo også være at du kendte en der havde en gammel 10 Mbit hub til
at ligge ., hvis hubben /switchen kun skal bruges til at komme på internet
.., er det mere end rigeligt ... og hvis at du ikke kræver meget af din
netværksforbindelse ., så vil en 10 Mbit hub også nemt klare det .. 10 Mbit
= 1.2 Mb/sec ., 100Mbit = 12Mb/sec .,teoretisk ...

> Jeg har overvejet både at lave et udtag i væggen, men også at lave det
> lidt "simplere" (men heller ikke nær så kønt) med bare at føre en
> netværksledning gennem væggen og så gennem skunken på huset.

Hvis du vil spare penge og tid .. så køb et færdigt kabel med stik ., og kør
det i skunken .. inden du overhovedet er kommet i gang med netværkskabel på
rulle ., samt stik og dåser . så er du blevet lettet for 300 kr .. og du
skal jo så købe kabler alligevel ., for at få forbindelse i netstikket i
væggen .. så spar du bare de pange ..

> - som ellers lige havde håbet på, at det var så simpelt at få ADSL...

Det burde det jo også være . hvis du har bestilt en total installation .. så
laver teknikeren jo det hele .. og sender bare en regning på det extra kabel
han har brugt ..

~~Frank .,
som har prøvet det nogle gange ..og endte med at skrive en lang smøre som
svar til en lang smøre ..
--
Jeg startede med ingenting og jeg har stadig det meste tilbage...

Fra : Steen

Dato : 13-08-03 23:53

> [...]
> få ham til det .. hvis det er en elektriker der kommer (lejet
arbejdskraft)
> så kan du helt sikkert nemt få ham til det ..

Der er ikke mere lejet arbejdskraft i TDC, har du ikke set at der skal fyres
1650 ?

/Steen

Fra : Rasmus Haslund

Dato : 14-08-03 00:00

> Der er ikke mere lejet arbejdskraft i TDC, har du ikke set at der skal
fyres
> 1650 ?

Hvad har det med sagen at gøre?
Derfor kan de vel stadig sagtens have elektrikere gående når de ikke har nok
fastansatte?

Fra : Steen

Dato : 14-08-03 22:33

> Hvad har det med sagen at gøre?
> Derfor kan de vel stadig sagtens have elektrikere gående når de ikke har
nok
> fastansatte?

Det har det med sagen at gøre, at der efter hvad jeg har fået oplyst, ikke
er flere elektrikere ansat ved TDC.

/Steen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-08-03 23:19

"Steen" <steen.nissen@mail.tele.dk> wrote in message

> nok
>
> Det har det med sagen at gøre, at der efter hvad jeg har fået oplyst, ikke
> er flere elektrikere ansat ved TDC.

Har du hørt om, at man "køber" elektrikere fra underlevendørere.... og
derfor ikke har dem ansat. Sådan gøres der jo meget idag...

Fra : The Tulip

Dato : 15-08-03 14:49

> Det har det med sagen at gøre, at der efter hvad jeg har fået oplyst, ikke
> er flere elektrikere ansat ved TDC.

Elektrikerne har jo faktisk aldrig været ansat hos TDC .. de har været ansat
i deres normale firma ., og lejet ud til et selskab "TDC services" mener jeg
det hedder .. .. og derfra er de blevet videre udlejet (fremlejet?) til TDC
... om de har flere ., om de stadig lejer arbejdskraft .. det ved jeg ikke ..

Fra : Steen

Dato : 15-08-03 22:48

> [...]
TDC
> .. om de har flere ., om de stadig lejer arbejdskraft .. det ved jeg ikke

Korrekt og det er dem TDC installation og service ikke benytter mere.

/Steen

Fra : The Tulip

Dato : 14-08-03 16:19

> Der er ikke mere lejet arbejdskraft i TDC, har du ikke set at der skal
fyres
> 1650 ?

så er det nok derfor at de ansætter folk hos TDC ..og nogen strejker ..

http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=20249

~~Frank.,

Fra : Claus Olesen

Dato : 14-08-03 01:04

I første omgang vil jeg gerne takke for svarene, de har givet mig en del
mere information om hvordan tingene hænger sammen... men jeg har dog et
par spørgsmål mere
(jeg skal undskylde længden på disse indlæg... det er desværre en dårlig
vane jeg har ).

The Tulip wrote:

> [...]
> .. så tror jeg da godt at teknikeren vil montere det for dig .. dvs sige
> sætte skillefilter i stue etagen og modem på 1.sal ..

Telefonledning med 2 par???
Vil det sige, at jeg f.eks. kan smide en ekstra telefonledning
("rå/almindelig" telefonledning - vi har en 100 m rulle liggende) ned
til NTP stikket (som jo i sig selv er et "almindeligt" telefonstik, bare
det eneste stik der er forbundet direkte til 2par fordeleren (altså
"boxen" udenfor)) og så ellers føre det op til kontoret, hvor det bare
forbindes til et stik vi sætter i væggen?
Hvor skal/kan skillefiltret så sidde?
Og kan man i det hele taget sådan "videreføre" en ledning fra NTP
stikket (med andre ord, hvordan kobles det på der?)

> ja ., det er jo det .. du kunne jo også vælge at be teknikeren om at flytte
> NTP stikket op på første sal ..

Hvilket vel så bare kræver, at der er en ledning fra 2pars fordeleren og
op til 1. salen, ikke?
Men det medfører jo stadig, at der kun er ét stik i huset, nu sidder det
bare på kontoret på 1. salen og ikke i stuen.

> hvis 'hovedboksen' er den kasse der normalt sidder uden på huset .. så
> hedder den en 2pars fordeler hos TDC og ja ., det kan nemt lade sig gøre at
> koble flere ledninger på i den, men det er kun TDC der må !

Og her snakker vi så om, at TDC vil have penge for hvert enkelt kabel
man sætter på, eller? Altså hvis man så antager, at hvert kabel fører
til sit eget telefonstik (var det 375,- du sagde... er det pr. stik
eller samlet?)

Lad mig lige komme med lidt flere oplysninger/spekulationer:
Min far har allerede på nuværende tidspunkt trukket nogle telefonkabler
gennem huset (dog ikke til kontoret, hvilket jeg også udemærket selv kan
nå at gøre inden fredag). Disse kabler er dog ikke koblet på nogen
steder (hverken til et stik eller i boxen udenfor)...
Spørgsmålet er så, om det vil være muligt at få den tekniker, der
alligevel kommer, til at koble alle disse kabler til eller om han
eventuelt skal have mere for det (eller i værste tilfælde, at vi skal
lave en ny "officiel" tid med endnu en TDC tekniker)?
Hvis alle disse kabler blev sat til (det løber vist op i 4 ud over det
der allerede er koblet til), er de så alle NTP stik eller, som jeg
gætter på, skal vi så bare nominere ét af kablerne som det der går til
NTP stikket (og her er det jo så bare at vælge det der kommer til at gå
op til kontoret)?
Selve stikkene er jo ikke noget problem selv at sætte op, men jeg ved så
ikke, som jeg også skrev før, om der bliver opkrævet standard gebyret
for nye telefonstik (uanset hvem der nu sætter selve stikkene op)?

> [...]
> ., er det mere end rigeligt ... og hvis at du ikke kræver meget af din
> netværksforbindelse ., så vil en 10 Mbit hub også nemt klare det

Jeg (vi) skal kun bruge switchen i 2-3 måneder, så flytter jeg udenlands
og der er ikke brug for noget netværk derefter (ikke umiddelbart i hvert
fald)... derfor vil jeg hellere købe en switch til 200,- (f.eks. en eTen
EW-305K) og så bruge f.eks. de overskydende 150,- (hvis jeg havde købt
en D-link router) til de netværkskabler jeg under alle omstændigheder
skal købe
Tror desværre ikke lige at jeg kender så mange der har hverken en switch
eller gammel hub til at ligge (og efter hvad jeg har erfaret, så er en
switch vist også at foretrække frem for en hub).

> [...]
> rulle ., samt stik og dåser . så er du blevet lettet for 300 kr .. og du
> skal jo så købe kabler alligevel ., for at få forbindelse i netstikket i

Det er også det jeg hælder mest til, især da det jo som sådan ikke er
nødvendigt med et så "permanent" netværk, som væg-udtag jo gør det til.

Claus Olesen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-08-03 01:40

"Claus Olesen" <goatee@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> lokaliseret) og så er det derefter op til os selv at trække en
> netværksledning hele vejen gennem huset op på 1. sal?

Hvis det er sådan at du vil have modemmet installeret på 1. sal... Ja så
installere TDC teknikeren bare det hele på 1. sal.. Han begynder ikke at
sætte skillefilter i stuen, og modemmet på 1. sal, det giver bare mere
arbejde. Standart installationen, er at trække et kabel fra hovedboxsen uden
på huset. og så til det sted hvor modemmet skal være.. Det plejes jo så at
trækkes udvendigt på huset... og så er det ikke mere i det, ud over
Skillepunket, det første stik nu vil være på 1. sal. og resten af
installationen er koblet sammen.. Det gøres med 1 par ledninger op til 1.
sal, og et par ledningerne tilbage til samleboksen. hele hele sker i samme
kabel.

> 4) Bare lige for at være på den sikre side... det er ulovligt selv at
> koble flere telefonledninger (dog stadig til samme hus) på i
> "hovedboksen", ikke?

Man må ikke rode i skillepunket, eller den boks der sidder uden på huset..
Men når der alligevel kommer tekniker, er det jo ikke behov for det.

> [...]
> lidt "simplere" (men heller ikke nær så kønt) med bare at føre en
> netværksledning gennem væggen og så gennem skunken på huset.

Det kunne jo være hvis ham teknikere havde tid, at han gad lave det for dig.
Men så skal man jo nok fedte lidt, hvis man vil have det gratis

Fra : Claus Olesen

Dato : 14-08-03 08:35

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> sal, og et par ledningerne tilbage til samleboksen. hele hele sker i samme

Jeg har fået snakket med min far (som ikke har været hjemme i en uge og
derfor ikke har kunnet forklare hvilke ledninger han allerede har
trukket) og fundet ud af følgende (som også har relation til Bjarke's
svar ovenfor):

Der er trukket ét kabel (et 6 "tråds" kabel... hedder det det?) fra
hovedboxen uden på huset (er dog ikke sat til, kablet er bare trukket),
som går ind til køkkenet. Dette skal kobles på hovedboxen i stedet for
det nuværende kabel (3 "tråds" kabel...?) som går til stuen.
I stikket i køkkenet er der så trukket et kabel videre (er ikke
forbundet med det andet kabel endnu), som så skal ende i en
"fordelingsbox" som han kaldte det, altså en "box" hvor de kabler han nu
skulle få lyst til at trække sidenhen skal kobles på (f.eks. ned til
stuen igen).
Spørgsmålet er så om NTP stikket er det "nye" stik i køkkenet, siden det
jo nu bliver der hvor det direkte kabel til hovedboxen går til.
* Er det så her hvor skillefiltret skal sættes på?
* Eller kan det sættes på videre i kabelforløbet (altså, kan jeg nøjes
med at forbinde det nye stik i kontoret på 1. sal med den
"fordelingsbox" min far vil have liggende i skunken på 1. sal - som så
er forbundet med stikket i køkkenet hvor kablet fra hovedboksen ender)?
* Hvad er egentlig grunden til at skillefiltret skal sættes på ved
hovedstikket? (støj, forringet kvalitet, fordi det skal på før
eventuelle "forgreninger" på telefonledningen, eller...?)
* Som Bjarke skriver, så er "standard installationen" at trækket et nyt
kabel fra hovedboxen til der hvor modem'et skal sidde - nu foretrækker
jeg (og især min far) så at trække det indendøre (hvilket jeg vil gøre i
løbet af i dag hvis det er påkrævet) og hvis det bliver koblet på
hovedboxen, så skulle der jo i hvert fald ikke være nogen tvivl om, at
det nu er dette kabel/stik der er hovedstikket... bortset fra, at The
Tulip også sagde, at man kan koble flere kabler på hovedboxen... bliver
de så alle hoved-/NTP stik?

Håber ikke jeg har forvirret begreberne alt for meget
Det skal desuden lige nævnes, at alle kabler der er blevet trukket af os
(dvs. alle kabler i huset med undtagelse af det nuværende telefonkabel,
som jo også skal fjernes) er 6 "tråds" kabler (dvs. der er 6 mindre
ledninger i selve kablet)... hvis det gør nogen forskel?!?

Endnu engang tak for de foreløbige svar... håber jeg også kan få svar på
det ovenstående

Mvh
Claus Olesen

Fra : Cubus

Dato : 14-08-03 10:41

"Claus Olesen" <goatee@worldonline.dk> skrev

> [...]
> Spørgsmålet er så om NTP stikket er det "nye" stik i køkkenet, siden det
> jo nu bliver der hvor det direkte kabel til hovedboxen går til.

Ja, hvis der ikke skulle ADSL på linjen ville det være NTP-stikket.

> * Er det så her hvor skillefiltret skal sættes på?

Nej, skillefilter og modem sættes samlet sammen med KAP-stikket.

> [...]
> "fordelingsbox" min far vil have liggende i skunken på 1. sal - som så
> er forbundet med stikket i køkkenet hvor kablet fra hovedboksen ender)?

Ja, det lyder som en god løsning. Forestil dig at man samler et til- og fra-trådpar
i alle samledåser, der ikke forbindes til noget før det når til KAP-stikket. Der er
nu et ubrudt trådpar fra parfordeler uden på væg til KAP-stik. Og så sender
man et andet trådpar tilbage igen med det filtrerede telefonsignal, der samles med
alle telefonstikkene.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Claus Olesen

Dato : 14-08-03 14:15

Cubus wrote:

> [...]
> man et andet trådpar tilbage igen med det filtrerede telefonsignal, der samles med

Hej Cubus,
jeg har været inde på din side et par gange gennem de sidste par dage og
med de svar jeg har fået her og hvad jeg kan læse der, så begynder det
at dæmre lidt

Men jeg skal lige have det på det rene... opsætter teknikeren et
KAP-stik efter skillefiltret (hvor modem'et så bliver tilkoblet)?
I så fald, så skal jeg (vi), efter hvad jeg kan tyde mig frem til, altså
bare sørge for, at der er ét ubrudt trådpar der går hele vejen fra
hovedboxen på ydermuren og op til kontoret og så er det ikke noget
problem at sætte skillefiltret på... eller skal der være 2 ubrudte
trådpar? (der er jo 6 tråde i de kabler der er trukket).
Hvis der skal være 2 ubrudte trådpar vordan påvirker det så resten af
telefonnettet (skal man ikke stadig bruge 3 tråde til et almindeligt
telefonstik?)?

Det vil i hvert fald lette mit arbejde meget, hvis jeg bare skal sørge
for, at der går et kabel fra "fordelingsboxen" og hen på kontoret (note:
"fordelingsboxen" er endnu ikke lavet, jeg ved ikke helt hvordan min far
har tænkt sig at gøre det, så i øjeblikket er der bare et enkelt løst
kabel (læs: det ender ikke i "noget", men er bare et overklippet kabel),
hvor det så er meningen, at han vil forbinde de resterende telefonstik
til - igen, HVORDAN ved jeg endnu ikke) - men jeg er heller ikke helt
klar over hvordan jeg i første omgang skal forbinde denne
"fordelingsbox" med kablet til kontoret... nogen forslag, som eventuelt
også kan bruges fremover når der nu skal tilsluttes flere stik?

Claus Olesen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-08-03 15:00

> Men jeg skal lige have det på det rene... opsætter teknikeren et
> KAP-stik efter skillefiltret (hvor modem'et så bliver tilkoblet)?

Ja, han opsætter et KAP stik... Men her tilsluttes filteret, hvor modemmet
så er tilkoblet... Ide´en med KAP stikket er så, at filter og modem kan
tages fra. Og så virker telefoninstallationen stadigt

> [...]
> problem at sætte skillefiltret på... eller skal der være 2 ubrudte
> trådpar? (der er jo 6 tråde i de kabler der er trukket).

Jeg forstår slet ikke, hvorfor du bruger så meget energi på det... Der skal
bruges 2 trådpar, 4 tråde. At få et teknikerbesøg, inkludere kabeltræk op
til 20meter. Så der er slet ikke noget i hverken skal rode med, eller trække
kabler til.. Ellers kunne man jo selv ligge og bøvle med det hele.

> Hvis der skal være 2 ubrudte trådpar vordan påvirker det så resten af
> telefonnettet (skal man ikke stadig bruge 3 tråde til et almindeligt
> telefonstik?)?

Det hele kører med 2 tråde. Det 3 ben bruges ikke.. ved ikke hvad det er
blevet brugt til tidligere.. Sikkert stelforbindelse.

> [...]
> "fordelingsbox" med kablet til kontoret... nogen forslag, som eventuelt
> også kan bruges fremover når der nu skal tilsluttes flere stik?

Prøv nu lige at lade bekymringerne blive tilbage.... Det eneste der skal
gøres, er at der bliver tilsluttet 4 ledningere i dåsen, hvor
telefonforbindelsen kommer ind... Der hvor telefonforbindelsen er koblet til
telefonerne, tages de nu og bliver koblet til det ene par, op til KAP
stikket... Det der så går tilbage fra KAP stikket, bliver tilsluttet igen,
der hvor ledninger før sad til ledningerne fra centralen.... Der ændres ikke
som sådan på telefonforbindelsen.. Når der ikke sidder noget i KAP
stikket,forbindelse den de 2 trådpar sammen.. og så er der stadig forindelse
til resten af hytten.

Fra : Cubus

Dato : 14-08-03 16:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev

> Ja, han opsætter et KAP stik... Men her tilsluttes filteret, hvor modemmet
> så er tilkoblet... Ide´en med KAP stikket er så, at filter og modem kan
> tages fra. Og så virker telefoninstallationen stadigt

Det er også derfor filter og modem placeres samme sted: der skal forbindes
en ledning mellem de to enheder.

> [...]
> til 20meter. Så der er slet ikke noget i hverken skal rode med, eller trække
> kabler til.. Ellers kunne man jo selv ligge og bøvle med det hele.

En god grund til selv at forberede en kabelføring kunne være, hvis man vil
have lavet det på en bestemt måde, fx af hensyn til udseende. Teknikeren
kigger mere på hvordan opgaven nemmest kan løses, eftersom der jo ikke
er tale om timebetaling for det udførte arbejde. Og tit er det nemmeste at
føre et kabel på udvendig mur fra parfordeler til KAP-stikkets placering.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : KsNa

Dato : 14-08-03 17:55

> [...]
> bruges 2 trådpar, 4 tråde. At få et teknikerbesøg, inkludere kabeltræk op
> til 20meter. Så der er slet ikke noget i hverken skal rode med, eller

Op til 10m. kabel. Kabeltræk ud over 10m., udføres efter regning.

Mvh.
Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-08-03 18:56

"KsNa" <ksna@mail.dk> wrote in message

> Op til 10m. kabel. Kabeltræk ud over 10m., udføres efter regning.

Før hen har der stået at 20 meter kabel var "med i tilbudet" derudover efter
regning... 10 meter er desuden næppe nok til de fleste installationer.. Nu
står der bare:

Hvis kunden i øvrigt ønsker en placering af nettermineringspunktet
eller en ledningsføring, der
afviger fra, hvad der er økonomisk og teknisk
hensigtsmæssigt (f.eks. skjult fremføring, placering
af nettermineringspunktet i vådrum og lignende),
udfører TDC dette efter regning.

Fra : Steen

Dato : 14-08-03 22:22

> [...]
> hensigtsmæssigt (f.eks. skjult fremføring, placering
> af nettermineringspunktet i vådrum og lignende),

Som Kim skriver er det i dag kun 10 m kabeltræk på sømfast materiale.

/Steen

Fra : Ohan

Dato : 15-08-03 23:02

Jeg skal lige love for der bliver rodet noget rundt i suppen med forskellige
udtryk: NTP-MSP-KAP-Hovedbox- 2 parfordeler osv.
Dette vil jeg ikke kommentere, blot konstatere at der er meget sludder
iblandt.

Dog skal jeg lige præcisere for at der ikke skal være nogen tvivl:
Et teknikerbesøg inkluderer IKKE 20 meter kabeltræk.
Før i tiden hed det 25 meter, men nu er det 10 meter.
Udover dette faktureres kunden for tid og kabel hvis det er en TDC kunde
ellers sættes stikket til ADSL efter de 10 meter

Lad være med at gå ud fra at TDC's teknikere udfører gratisarbejde -
Supermarkedet rundt hjørnet forærer vel heller ikke sine varer væk.

Vh
Ole H