Skal jeg lade hende få killingerne ?
Fra : Dina Rasch

Dato : 13-08-03 21:56

Hej NG

Jeg er kommet i noget af en kedelig situation...

Jjeg har en dejlig Hellig Birma pige på 3 år. Hun har haft et kuld killinger
for ca. et år siden, inden jeg fik hende.

Hun har været i løbetid for godt en uge siden, og er nu gået i løbetid igen.
Vi går og venter på, at den hankat hun skal parres med - også en Hellig
Birma med tavle, bliver klar (han er kun 10 md. og ved ikke helt hvad han
skal stille op med en dame i løbetid endnu). Nu er der bare sket det
forfærdelige, at hun snød mig i dag.

Jeg var ved at lufte ud på badeværelset efter et bad, og vinduet stod derfor
på klem. Døren var lukket da jeg gik derfra, men da jeg kommer ned igen
efter ca. 5 min. stod døren på klem og potteplanten i vinduet var væltet
ned - Hvor er Molly ??

Jeg skyndte mig hen til vinduet - kiggede fra side til side, men nej. JO -
hun sad lige neden for vinduet - med Sylvester på ryggen !

Jeg løber ud - Sylvester løber væk, jeg tager hende op og tager hende ind.
Drøner op og griber røret til dyrlægen. kan jeg give hende en ordentlig
dosis P-piller( 4 nu, og 4 til aften) ligesom man kan gøre som mennesker i
en nødsituation ? "nej" var svaret, det giver ingen abort, kun problemer ved
fødslen... Men, man kan give hunde en abort sprøjte, det er ikke sikkert at
den virker på katte 50/50, og der er risiko for at hun bliver steril..., men
vi kan godt gøre det hvis du vil det...

Hvad gør jeg ?

Jeg har tid hos dyrlægen på tirsdag, da det skal foretages på 6. dagen, men
skal jeg gøre det ?

Måske er jeg så heldig, at hun slet ikke er gravid, men så uheldig at hun
bliver steril....

Hjææælp... Jeg er ude af mig selv, hvad gør jeg ?

mange hilsner fra Dina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-08-03 22:11

Dina Rasch wrote:
> [...]
> ved ikke helt hvad han skal stille op med en dame i løbetid endnu).
> Nu er der bare sket det forfærdelige, at hun snød mig i dag.

de er snu de små ;)

> [...]
>
> Jeg skyndte mig hen til vinduet - kiggede fra side til side, men nej.
> JO - hun sad lige neden for vinduet - med Sylvester på ryggen !

øhhh det ville måske hjælpe at få at vide hvad og hvem sylvester er*G*?

> [...]
> sprøjte, det er ikke sikkert at den virker på katte 50/50, og der er
> risiko for at hun bliver steril..., men vi kan godt gøre det hvis du

jeg ville lade hende få de eventuelle killinger der kan komme ud af det
korte visit....

> Jeg har tid hos dyrlægen på tirsdag, da det skal foretages på 6.
> dagen, men skal jeg gøre det ?

punkt 1. er du 100% sikker på at parringen var helt gennemført??
punkt 2. der går jo lidt tid før den planlagte hankat kan, så et kuld ville
give hende lidt ro og trække tiden lidt ud for jer......
punkt 3. er den pågældende hankat sygdomsfri??? altså vaccineret og deslige,
så han ikke kan have smittet missemor??
punkt 4. hvis i indtil nu kun har et kuld planlagt, burde det ikke betyde
noget rent avlsmæssigt hvis hun fik to kuld med forholdsvis kort melemrum
( igen ud fra hvor længe der evt går før hankatten er klar......

> Måske er jeg så heldig, at hun slet ikke er gravid, men så uheldig at
> hun bliver steril....

hvis hun får lov at få de _eventuelle_ killinger der kan komme ud af
foreningen, hvad gør det så??
ok, du får et ups kuld, endda et blandingskuld..... men hvad er problemet i
det?? er killingerne ikke lige dejlige af den grund??
tror du ikke de er mulige at afsætte??

> Hjææælp... Jeg er ude af mig selv, hvad gør jeg ?

det kan godt være nogle af mine argumenter ikke holder, og at mine spørgsmål
er dumme... men bær over med mig ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Simon Rasch

Dato : 13-08-03 22:20

Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:APx_a.50141$Kb2.2237365@news010.worldonline.dk...

> [...]
> tror du ikke de er mulige at afsætte??

> det kan godt være nogle af mine argumenter ikke holder, og at mine

Hej Sabina

Sylvester er skovkat/perser, han er vores egen kat og jeg ved derfor, at
vacc, ormekur m.m. er i orden Du kan se ham på min hjemmeside
www.katteriandi.vestrupgaard.dk
Jeg ved ikke om parringen blev 100% gennemført, og derfor er jeg også det
mere i tvivl. Vi kan kun blive enige om, at de små uldtotter der vil komme
ud at det bliver dejlige - lige så dejlige som de ægte Det er kun fordi,
jeg har bestemt mig for at lave rene katte med stamtavler, og det er jo lige
som ikke muligt med det her kuld...

Jeg har kun planer om at hun skal have et kuld Birma killinger i år, så det
kan hun jo sagtens få alligevel, men hvad gør jeg, når jeg nu har fået et
godkendt stamnavn hos Jyrak, og derfor kun skal lave Stamtavle killinger fra
nu af ?

mange tak for dit svar, rart at der er respons så hurtigt

Fra : maz

Dato : 13-08-03 22:50

Simon Rasch wrote:
> Sylvester er skovkat/perser, han er vores egen kat og jeg ved derfor,
> at vacc, ormekur m.m. er i orden Du kan se ham på min hjemmeside
> www.katteriandi.vestrupgaard.dk
Hvorfor er han fertil ? Du skal vel næppe bruge ham i avl?? Skal han ikke
kastreres ?? Hvis han er fertil skal han da ikke løbe ude?

> [...]
> så det kan hun jo sagtens få alligevel, men hvad gør jeg, når jeg nu
> har fået et godkendt stamnavn hos Jyrak, og derfor kun skal lave
Ring og spørg Jyrak, hvordan de forholder sig... Og så tag til dyrlæge og
få en abort sprøjte. Der er ikke nogen grund til at sætte endnu flere
blandingskatte i verden....

Fra : Simon Rasch

Dato : 13-08-03 22:55

maz <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f3ab277$0$21630$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvorfor er han fertil ? Du skal vel næppe bruge ham i avl?? Skal han ikke
> kastreres ?? Hvis han er fertil skal han da ikke løbe ude?

Forklaring har været her tidligere i denne NG....
Jo, tiden til kast. er bestilt - som det står på min hjemmeside...

> Ring og spørg Jyrak, hvordan de forholder sig... Og så tag til dyrlæge og
> få en abort sprøjte. Der er ikke nogen grund til at sætte endnu flere
> blandingskatte i verden....

Har du erfaring med denne abortsprøjte ?
Min dyrlæge fraråder det...og giver ingen garanti da den er beregnet til
hunde...
Selvom hun får sprøjten er der jo ingen garanti for at hun abortere, men
risikoen for at hun bliver steril er der... og jeg ved ikke engang om hun er
med killinger, men risikoen er der...

Killinger bliver solgt på bet. af sterilisation...
Ja, jeg ringer til Jyrak i morgen..

Dina
-som stadig ikke ved hvad hun skla gøre...

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-08-03 22:58

> [...]
> nu af ?
>
> mange tak for dit svar, rart at der er respons så hurtigt

Hej Dina!

Allerførst, så tror jeg, at flere racekatte-opdrættere har været udsat
for et enkelt "ups-kuld". Af og til så snyder de os, de små banditter!
Mine bimser var
pludselig også løse i haven i dag, så du kan tro, at jeg fik travlt med
at kalde og lokke, og HELDIGVIS kom de alle tre med det samme, og den
eneste skade, der var sket, var alle de forbistrede præstelus (burrer),
der sad fast i deres pels, og som tog laaaang tid at pille ud igen!

Hvis jeg var dig, så ville jeg blot lade din birmamis føde sit
"ups-kuld" og tage det som en oplevelse. Der skal helt sikkert nok blive
nogle søde små totter ud af "romancen", og jeg tror heller ikke, at du
vil få de store problemer med at sælge dem, når den tid kommer. De små
bimser med stamtavle, dem kan du jo altid lade hende få bagefter - det
varer jo trods alt lidt tid inden, hendes birma-romeo er klar til at
udføre sin pligt som avlshan!

Min egen lille birma-prinsesse er endnu kun en killing, så det varer et
års tid endnu, inden hun er gammel nok til sit første kuld, men skulle
jeg en dag blive udsat for, at uheldet er ude, og en "ukorrant" hankat
erobrer hendes hjerte, ja så ville jeg da helt klart vælge samme
løsning! For selvfølgelig er det da lækkert at lave fine racetypiske
killinger, som kan bidrage positivt til det videre opdræt af vores
skønne race, men under alle omstændigheder er killinger en glæde, uanset
om de har fine stamtavler eller ej, og jeg ville personligt ikke turde
udsætte min vidunderlige Niqui for en abort og dermed risikere, at hun
blev steril! Men det er selvfølgelig blot min mening om sagen!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 01:16

Simon Rasch wrote:
> Hej Sabina
>
> Sylvester er skovkat/perser, han er vores egen kat og jeg ved derfor,
> at vacc, ormekur m.m. er i orden Du kan se ham på min hjemmeside
> www.katteriandi.vestrupgaard.dk

ahhh ok.... se så fanger jeg panikken ;) men dejlig er han nu ;)

> Jeg ved ikke om parringen blev 100% gennemført, og derfor er jeg også
> det mere i tvivl. Vi kan kun blive enige om, at de små uldtotter der
> vil komme ud at det bliver dejlige - lige så dejlige som de ægte

godtså ;)

> Det er kun fordi, jeg har bestemt mig for at lave rene katte med
> stamtavler, og det er jo lige som ikke muligt med det her kuld...

altså, uheld sker, selv for de bedste....... jeg er sikker på at du ikke er
den første opdrætter der har oplevet dette ;) og du er utvivlsomt heller
ikke den sidste......
jeg synes det er beundringsværdigt at du har taget beslutningen om at nu er
det slut med tavleløse mivere, men indimellem må vi mennesker acceptere at
de elskede kræ har andre planer, og så forholde os til konsekvenserne......
jeg er 100% sikker på at mange opdrættere herinde vil anerkende at det ikke
er alt vi kan kontrollere, og ikke klandre dig noget, hvis du hellere vil
bevare din pige sund og så måske lade hende få et kuld krydsere, frem for at
stå med risikoen for at hun er steril......

> [...]
> så det kan hun jo sagtens få alligevel, men hvad gør jeg, når jeg nu
> har fået et godkendt stamnavn hos Jyrak, og derfor kun skal lave

jeg ved ikke hvordan det foregår i praksis, kun at en hunkat vist max må få
3 kuld på 24 mdr.... du kan læse mere om reglerne her:
http://www.google.dk/search?q=cache:m0bX_6AJ59AJ:www.felisdanica.dk/doc/FD-k
ompendium.pdf+fife&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8
så vidt jeg ved og kan gennemskue står der ikke noget om hvorvidt disse
killinger alle skal stambogføres, blot antallet er begrænset...... og at der
holdes optegnelser med helbred og avl....
men prøv at ringe til Jyrak og spørg hvordan du skal forholde dig.... fortæl
om dine betænkeligheder omkring risikoen for at hun bliver steril og sådan,
og at dette er helt uden for dine planer ;)

> mange tak for dit svar, rart at der er respons så hurtigt

no problem ;)
jeg kan jo kun sige hvad jeg selv ville gøre.......
jeg har jo selv planer om et kuld perserkillinger (linda willing) men skulle
min pige ved et uheld slippe ud og møde en dejlig fyr på vejen...... så
bliver det ikke med stamtavle, men miverne bliver absolut behandlet og
tjekket præcist som havde de været med stamtavle.......

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-08-03 22:55

"Dina Rasch" <dinas@get2net.dk> skrev...
> Hej NG
SNIP

> [...]
at
> den virker på katte 50/50, og der er risiko for at hun bliver steril...,

En større dosis p-piller umiddelbart efter parring kan GODT forhindre
drægtighed hos katte!!
Det gælder nemlig om at forhindre ægløsningen i at finde sted og/eller
æggene i at sætte sig i livmoderen, og den skulle kunne bremses med
østrogen.
Dosis er 1 pille med det samme og 1 pille morgen og aften dagen efter + evt.
en ekstra - altså 3-4 piller i alt.

Det er imidlertid korrekt at p-piller ikke kan bruges til at fremprovokere
abort - det kan det heller ikke på mennesker - derfor skal
fortrydelsespillen også tages inden et vist tidsrum, så man kan nå at
forhindre at det evt. befrugtede æg sætter sig fast i livmoderen...

Hvis du ikke ved hvordan kattenes reproduktion foregår, så jeg vil - helt
ublu - anbefale min egen artikel om emnet på www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Jeg ville i øvrigt IKKE forsøge mig med abortsprøjte - så hellere et kuld
ups-killinger...

Mvh. Camilla

Fra : Simon Rasch

Dato : 13-08-03 23:12

Hmmm...så er det vel for sent nu at give piller...
Og dyrlægen sagde at det ofte kunne give fødselsproblemer hvis ikke de
virkede - som hun sagde at det ikke gør...

Dina

Camilla Scharff <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Lsy_a.257$vG3.129@news.get2net.dk...

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-08-03 23:27

> Og dyrlægen sagde at det ofte kunne give fødselsproblemer hvis ikke de
> virkede - som hun sagde at det ikke gør...

Det kan det også! Jeg har i hvert fald hørt om killinger, der er
blevet født deforme, fordi missemor har fået p-piller under
graviditeten, og det skulle da heller ikke undre mig, om der kunne
tilstøde andre komplikationer i den forbindelse - det ved jeg dog ikke
nok om emnet til, at jeg vil udtale mig om med sikkerhed!

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-08-03 18:18

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev...
> [...]
> tilstøde andre komplikationer i den forbindelse - det ved jeg dog ikke
> nok om emnet til, at jeg vil udtale mig om med sikkerhed!

Bare til orientering - katte, som *aldrig* har fået p-piller kan også
sagtens føde deforme killinger.
Jeg tror ikke, at det har haft noget med pillerne at gøre - snarere
genetikken...

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-08-03 18:17

"Simon Rasch" <simon.hansen@get3net.dk> skrev...
> Hmmm...så er det vel for sent nu at give piller...
> Og dyrlægen sagde at det ofte kunne give fødselsproblemer hvis ikke de
> virkede - som hun sagde at det ikke gør...

Jo, det er for sent at give pillerne nu - og jeg kan også se i en anden post
at du har besluttet dig for at få killingerne, hvis der kommer nogle

Men lige tilbage til pillerne...
P-pillegivning under drægtigheden kan give problemer, men ikke hvis der kun
gives piller i fostrenes forstadie - det er piller givet senere i
drægtigheden, der kan give problemer.
Iflg. min dyrlæge, som er en *meget* dygtig kattedyrlæge, er det største
problem slet ikke misdannelser, hvilket jeg egentlig heller ikke tror øgede
mængder østrogen er særlig fremkaldende af (det er jo blot et
kønshormon...), men problemer med udsættelse af fødslen i mange dage, alt
efter hvor længe man har givet pillerne.
Problemerne opstår altså først og fremmest hos dem, som har fritgående katte
på p-piller, men som ikke opdager, at lillemissen har brækket sig/spyttet
den ud, og efterfølgende fortsætter med at give den nu drægtige kat piller
måske helt op til et par uger inden fødslen.

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 19:23

In article <zuP_a.7014$8C2.3992@news.get2net.dk>, Camilla Scharff
<camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote:

> [...]
> kønshormon...), men problemer med udsættelse af fødslen i mange dage, alt
> efter hvor længe man har givet pillerne.

Hvis jeg husker rigtigt så fik mine perlutex - så kort det varede - og
det er ikke østrogen, men rent gestagen. Jeg forestiller mig - uden at
vide det - at det har noget at gøre med at kattes cyklus er forskellig
fra vores - de har ingen automatisk ægløsning der skal forhindres.

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-08-03 19:42

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNESsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra vores - de har ingen automatisk ægløsning der skal forhindres.
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej
Min gravide kat begyndte at bløde ca. 5 uger inde i drægtigheden. Hun var
fløjet fra Finland som gravid og dyrlægen mener at det er stresset i den
forbindelse, der har skylden. Han ordinerede en p-pille(Perlutex), da det
hormon, der "holder fast" på killingerne i drægtigheden slipper op i
forbindelse med stress og det kunne så genskabes med en p-pille.
Det virkede også, blødningen stoppede og vi håber så nu at der er nogle af
killingerne, der har overlevet.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 20:04

In article <3f3bd8c7$0$7835$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
Battlefield´s <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> forbindelse med stress og det kunne så genskabes med en p-pille.
> Det virkede også, blødningen stoppede og vi håber så nu at der er nogle af

Hej Vibeke

Så lykkedes det at finde ud af papir- forviklingerne? Husker noget med
tvivl om, hvordan man gjorde
Slog lige Perlutex op på Netdoktor. Der står (til mennesker):
Lægemidlet benyttes til behandling af blødningsforstyrrelser, når disse
skyldes mangel på svangerskabshormon.
Så det er nok et af de steder hvor vi _ikke_ er så forskellige fra
katte

Vi krydser fingre og poter for at I får nogle søde sia-mini-mesere
alligevel

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-08-03 20:13

> [...]
> alligevel
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej og tak
Ja, vi fik at vide, at vi bare skulle have fået transfer og søgt dansk
stamtavle inden parringen, så at Jassi var vores på parringstidspunktet. Så
kan vi bruge vores opdrætsnavn til killingerne
Lidt heldigt for hun måtte ikke få flere børn i Finland før hun var blevet
udstillet (en underlig finsk national regel), og da hun har en øjenskade fra
et killingeslagsmål var udstilling udelukket. Så det passede jo fint med at
vi kunne få hende.
Nu håber vi så, at vi endelig får et kuld igen.
Ja, og det med p-pillerne lyder jo helt rigtigt!
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 20:27

In article <3f3bdfe9$0$19382$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Battlefield´s <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nu håber vi så, at vi endelig får et kuld igen.

Herligt

Hvo'n ser den lille pige ud? (Billeder, please! Jeg var lige inde
på jeres hjemmeside, men kan ikke finde hende?) Og hvordan venter I
børnene kommer til at se ud? (Farver, mener jeg

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-08-03 20:39

> [...]
> børnene kommer til at se ud? (Farver, mener jeg
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej Ann
Vi har lidt problemer med at opdatere vores hjemmeside, så billeder må
vente. Måske kan jeg lægge nogle ind i min profil.
Angående farver kan det næsten blive alt mellem himmel og jord )
Hun er bruntabbymasket og farmand er lillamasket (det er nemlig Midas´ far).
Jassi selv er den sødeste og kærligste siameser man kan tænke sig. Hun går
på vores badeværelse for ikke at blive mere stresses ved at skulle møde nye
misser, og hver gang vi kommer derud bliver vi næsten overfaldet af en
spindemaskine.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-08-03 20:49

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
nye
> misser, og hver gang vi kommer derud bliver vi næsten overfaldet af en

Hej
Jeg har prøvet at lægge et billede af Jassi ud i mit album, men det eneste
der sker er at jeg får en fejlmelding ????
Hvad mon jeg gør forkert?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 22:58

In article <3f3be85b$0$7800$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
> [...]

> Jeg har prøvet at lægge et billede af Jassi ud i mit album, men det eneste
> der sker er at jeg får en fejlmelding ????

Ved ikke - men jeg har ikke kunnet lægge billeder op i måneder... men
troede jeg var den eneste det var osse derfor "Alien-billedet" af
Ditte røg på min egen hjemmeside
Men jeg har set hende på binaer... hun ser dejlig ud
(Det værste ved binaer er for resten alle de platfodede kommentarer,
der altid dukker op...

Fra : Denise

Dato : 19-08-03 19:52

> [...]
> skyldes mangel på svangerskabshormon.
> Så det er nok et af de steder hvor vi _ikke_ er så forskellige fra

Hej Ann
Helt OT.
For info, Perlutex bruges ikke kun til blødningsforstyrrelse. Det bruges
også til mennesker som del af hormonbehandling i forbindelse med
overgangsalder. Når man bruger gel som hormoncreme, bruger man samtidig hver
2. måned Perlutex (2 stk. om dagen i 14 dage). Det afstedkommer en blødning,
altså udrensning af livmoderslimhinden, da gel'en er ren østrogen. Ren
østrogen forøger risikoen for livmoderkræft og kombi præparat forøger
risikoen for brystkræft -ja, tak skal i have
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-08-03 20:30

In article <bhtrko$cvg$1@sunsite.dk>, Denise <reindel*NOSPAM*@c.dk>
wrote:

> Det bruges
> også til mennesker som del af hormonbehandling i forbindelse med
> overgangsalder.

Hej Denise

Jeg havde hørt noget i den retning - men da det ikke stod opgivet sådan
helt præcist sprang jeg det over
Det bruges osse til endometriose (livmodervæv på steder hvor det ikke
har noget at gøre)

> Ren
> østrogen forøger risikoen for livmoderkræft og kombi præparat forøger
> risikoen for brystkræft -ja, tak skal i have

Ja det er sgi hyggeligt...

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-08-03 13:18

> [...]
> vide det - at det har noget at gøre med at kattes cyklus er forskellig
> fra vores - de har ingen automatisk ægløsning der skal forhindres.

Checkede lige med Raiku da jeg alligevel var nede hos hende - og få
kastreret et par hunkatte
Det er Progesteron der er i pillerne, og det hindrer netop ægløsning
og/eller at ægget sætter sig fast i livmoderen. Men det skal gives stort set
øjeblikkeligt og derefter over et par dage for at forhindre ægløsningen, da
hunkattens ægløsning kommer typisk 24-36 timer efter parring.

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-08-03 15:34

In article <Rhp%a.64$303.32@news.get2net.dk>, Camilla Scharff
<camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote:

> Det er Progesteron der er i pillerne

Yep - gestagen og progesteron er stort set det samme.
Citat (Lægemiddelkataloget): "Det i legemet naturligt forekommende
gestagen er progesteron, som dannes i corpus luteum samt umiddelbart
inden ovulationen i den modne follikel. Progesteron ændrer cervixslimen
og bringer endometriet i sekretionsfase... " - Hvilket vist er en lidt
mere besværlig måde at sige det samme som Raiku
Men der er lidt spøjst at det osse kan bruges til at holde på
killingerne senere hen - som i Vibekes Jassi's tilfælde.. hvad der
sådan foregår i en organisme er godt nok indviklet
Østrogenindholdet i vores p-piller må så ha' en anden funktion - måske
"bare" det, at vi stadig ser ud som kvinder selv om vores egne hormoner
bliver blokeret... ? Gestagen (progesteron) kan ændre kvinder i
maskulin retning hvis det gives alene...

For resten, Camilla, du har jo aby'er og er sikkert i stand til at
svare mig på noget der har gjort mig nysgerrig.
Hvad er RA når vi taler katte(sygdomme)? Det er noget der kan ramme
aby'er kan jeg forstå, men har ikke kunnet finde ud af hvad det er? Jeg
er nysgerrig fordi det er en diagnose jeg kender til hudløshed som
menneske. Her er RA = reumatiod artritis = leddegigt. Det er da
forhåbentlig ikke det der rammer aby'erne?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-08-03 16:28

Ann R skrev
<Her er RA = reumatiod artritis = leddegigt. Det er da forhåbentlig ikke det
der rammer aby'erne?>

RA'en hos aby'er og somalier er Renal
Amyloidosis, hvor katten får amyloide aflejringer
i organerne, især i nyrene.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-08-03 18:46

In article <3f3e4d85$0$97270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som1@mail.dk> wrote:

> RA'en hos aby'er og somalier er Renal
> Amyloidosis, hvor katten får amyloide aflejringer
> i organerne, især i nyrene.

Aha, okay, tak .-)
Jeg kunne ikke lige finde noget om det m.h.t. dyr; men ved at læse om
de tilsvarende menneskesygdomme gætter jeg på at det betyder at katten
kan udvikle nyresvigt?

(Faktisk står der at menneskeRA betyder, at man får såkaldt
AA-amyloidose... så en sammenhæng er der måske sært nok alligevel, selv
om det ingenting har med forkortelserne at gøre)

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-08-03 17:59

> [...]
> killingerne senere hen - som i Vibekes Jassi's tilfælde.. hvad der
> sådan foregår i en organisme er godt nok indviklet

Jep - men det passer udmærket med hvad jeg har fået forklaret som værende
den største risiko ved p-pillegivning under drægtighed - nemlig at man
risikerer at udsætte fødslen - hvorimod deciderede defekter på killinger
ikke er sandsynligt som følge af p-pillegivning.
Og ja, det *er* kompliceret!

> [...]
> menneske. Her er RA = reumatiod artritis = leddegigt. Det er da
> forhåbentlig ikke det der rammer aby'erne?

Nope - leddegigt er det ikke - men præcis som Marianne har skrevet: Renal
Amyloidosis, en nyresygdom.

Leddegigt er nu ikke helt ualmindeligt blandt katte - på FIFe's sidste
generalforsamling blev det bl.a. besluttet, at en kat som Scottish Fold ikke
skulle godkendes, fordi den kan have generelle problemer med
bruskdeformiteter (hvilket også giver den dens karakteristiske foldede
ører), og bl.a. udvikle leddegigt.

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-08-03 18:47

In article <2pt%a.101$5E4.73@news.get2net.dk>, Camilla Scharff
<camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote:

> Nope - leddegigt er det ikke - men præcis som Marianne har skrevet: Renal
> Amyloidosis, en nyresygdom.

Takker

> [...]
> skulle godkendes, fordi den kan have generelle problemer med
> bruskdeformiteter (hvilket også giver den dens karakteristiske foldede

Stakkels misser - det gør pokkers ondt
Bortset fra det synes jeg nu osse de ser lidt "forkerte" ud - de ser ud
som om de er vokset op i en (for) lille æske..
Jeg så også en kat for nylig - Munchkin, tror jeg, eller noget i den
retning - der havde små ben som en gravhund. Og spekulerede på, hvad
det mon kunne betyde for dens førlighed...

Fra : Simon Rasch

Dato : 13-08-03 23:10

Hej NG

Tuisind tak for svarene, jeg sidder oppe og venter utoldmodigt på hvad folk
har at sige - tankerne køre rundt i mit hoved, så jeg kan ikke sove.
Lige nu hælder jeg til at lade hende få de små missebørn - hvis altså der er
nogen.
Den eneste grund til at jeg har været i tvivl er, at jeg jo netop lige har
været igennem en lang tråd om racekatte kontra blandingskatte. Efter det,
tog jeg en stor beslutning, og valgte, fra nu af, kun at "lave" katte med
tavle. Så er det her jo ikke vejen frem - og hvad siger folk så... ? Ja mine
tanker har løber vilde rund...

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg kan finde hjem til de små misser, det er jeg
absolut ikke bange for, og skulle der være nogle stykker som ikke får nyt
hjem, ja så er der jo ikke tale om at de så skal aflives eller gå for lud og
koldt vand. Jeg tager mig selvf. af dem. Jeg går iøvrigt ind for, at man
aldrig skal få flere killinger på sine katte, end man selv kan beholde dem
alle hvis ikke de bliver solgt - det her med at folk truer med aflivning
hvis ikke der er nogle som vil ha dem - hvad fan.. er det for noget...
Nå, det var et sidespring.

Jeg håber at div. avlere acceptere hvis jeg tager rådene herinde om, at lade
hende få killingerne - hvis der er nogle. Min fusrtration går jo også mest
på - hvad nu hvis hun bliver steril, det ville være en skam....

Mange missehilsner fra Dina

Dina Rasch <dinas@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f3aa77d$0$32483$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-08-03 23:32

> [...]
> hende få killingerne - hvis der er nogle. Min fusrtration går jo også mest
> på - hvad nu hvis hun bliver steril, det ville være en skam....

Jeg tror bestemt ikke, at der er opdrættere, som vil se negativt på en
beslutning om at lade din hunkat føde "ups-killingerne" - tværtimod tror
jeg, at de fleste opdrættere har samme holdning som du, nemlig at vil
man have killinger, så tager man også det fulde ansvar og får ikke flere
killinger, end man selv har plads/råd/mulighed for at beholde!

Så bare rolig - du har den helt rette indstilling til tingene, så jeg
tror ikke, at nogen vil pege fingre af dig!

Fra : Leyna

Dato : 14-08-03 05:01

On Thu, 14 Aug 2003 00:09:59 +0200, "Simon Rasch"
<simon.hansen@get3net.dk> wrote:

> [...]
>tavle. Så er det her jo ikke vejen frem - og hvad siger folk så... ? Ja mine

Hvad folk tænker, siger og føler synes jeg ærlig talt at du skal
springe op og falde ned på. Kattenes velbefindende må da komme i
første række, og at få en kat der er blevet steril, fordi hun
tilfældigvis har fundet en "forkert" partner, synes jeg er langt mere
foruroligende end om der kommer nogle blandingskillinger ud af
romancen.

>Jeg håber at div. avlere acceptere hvis jeg tager rådene herinde om, at lade
>hende få killingerne - hvis der er nogle. Min fusrtration går jo også mest
>på - hvad nu hvis hun bliver steril, det ville være en skam....

Nu er jeg jo ikke opdrætter, men jeg finder det betænkeligt, at du
sætter kattens helbred på spil, for at tækkes andre. Det er da din kat
det handler om, og når du ønsker at avle på hende, så kan det da ikke
være meningen at du løber en risiko for at hun bliver steril... Endnu
værre synes jeg det ville være at vælge en sprøjte der kunne gøre
eventuelle killinger deforme.

Der har jo også været en lang tråd omkring ansvar, og det er vel mest
dette som de fleste herinde er gået op i. At man tager ansvar for sine
katte, uanset hvad. I dit tilfælde ville jeg mene, at det ville være
ansvarsfuldt at tage vare på din kat, og så blæse på hvad andre mener.
Jeg går ud fra, at det du er bange for, er om nogen måske vil mene at
du er med til at "ødelægge" racen, fordi din kat har valgt sin partner
selv. Jeg tror altså at de fleste har oplevet, at kattene ikke lige
gjorde som man havde tænkt sig. Det kan jeg ikke se noget odiøst i -
andet end hvis du afhænder killingerne som racekatte... men det virker
ikke aom om det er derhen dine overvejelser går.
Jeg håber at din sunde fornuft får overtaget og at du ikke udsætter
din hunmis for unødig fare rent helbredsmæssigt. For mig er det nemlig
hende (missen) det handler om, og så vil jeg blæse på hvad folk
iøvrigt mener. Hvis din samvittighed ellers er ren, og du ved at du
gør det bedste for dine katte, så kan andre opdrættere da ikke hakke
på dig... I hvert fald vil det ikke være berettiget, og det VED du.
Uanset hvad du bestemmer dig for at gøre eller ikke gøre, så vil der
altid være nogen der er uenige med dig, så hvorfor gør du ikke bare
det du selv finder rigtigt?
Jeg håber at du vælger at gøre det du finder bedst for katten, også
selvom det måske er lidt akavet for dig, og på trods af at nogen måske
vil finde det forkert. Det er din kats helbred og velbefindende der må
komme i første række.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Dina Rasch

Dato : 14-08-03 07:22

Hej Gruppe

Tusind tak for Jeres støtte, jeg har taget den endelige beslutning - og den
jeg har holdt mest på fra starten...
Jeg tager ikke til dyrlægen, Jeg lader Molly få killingerne - hvis der er
nogen, nu får vi se
Og der skal ikke herske nogen tvivl om, at disse dejlige killinger vil få
det absolut lige så godt, og blive behandlet på nøgatig samme måde som hvis
det havde været rene birmaer. Det tror jeg også at jeg har gjort klart før i
denne NG Jeg har iøvrigt lige fået det kuld, som jeg troede skulle være
mit sidste uden stamtavler - de er rene NFO'er, moderene er Bella og Faderen
er Milo, han har tavle, men hun har ikke...
Missebørnene kan også ses på min hjemmeside under F-kuldet. De var iøvrigt
kæmpe store sort tortie pige vejede 135 g. der er to creme tabby m. hvid
hanner, og de vejede 145 g. og 150 g. ved fødslen - er det ikke temmeligt
stort ?

Jeg lader selvf. høre fra mig her i NG, når jeg ved om der kommer killinger
fra Molly

mange missehilsner fra Dina
www.katteriandi.vestrupgaard.dk

P.S. Jeg venter iøvrigt mit første kuld killinger i oktober som skal
stambogsføres Jeg er meget spændt, for det er min nye NFO Annabell, hun
er hvid og fik 5 hvide og en blå creme i hendes første kuld - så hvad mon
der kommer nu med Fjeltottens Milo som er blå hvid og giver Harlekin fra sig
??
Spændende....

Fra : Doris

Dato : 14-08-03 09:21

Hej Dina.
Jeg vil godt resevere en af killingerne, hvis det nu viser sig det har båret
frugt ;) men den skal ligne Sylvester :) De penge Sylvester koster er det
med kastration inkl. ? Hvordan har han det med store hunde ?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 11:06

Dina Rasch wrote:
> Hej Gruppe

hej Dina....

> Tusind tak for Jeres støtte, jeg har taget den endelige beslutning -
> og den jeg har holdt mest på fra starten...
> Jeg tager ikke til dyrlægen, Jeg lader Molly få killingerne - hvis
> der er nogen, nu får vi se

hvad skal vi så krydse fingre for??*G*

> [...]
> vil få det absolut lige så godt, og blive behandlet på nøgatig samme
> måde som hvis det havde været rene birmaer. Det tror jeg også at jeg

det vidste jeg jo godt ;) men jeg kan godt forstå dit dilemma, når du nu har
kæmpet sådan for at prøve at ændre en ting, så kommer Molly lige og
ødelægger det hele..... men er det ikke også noget af det vi elsker ved
vores små kræ??

> [...]
> iøvrigt kæmpe store sort tortie pige vejede 135 g. der er to creme
> tabby m. hvid hanner, og de vejede 145 g. og 150 g. ved fødslen - er

tillykke med babyerne ;) de lyder dejlige......

> Jeg lader selvf. høre fra mig her i NG, når jeg ved om der kommer
> killinger fra Molly

glæder jeg mig til.....

Fra : Michael Nielsen

Dato : 16-08-03 19:45

Hej Dina
Tillykke med de nye killinger. Men hvorfor delen er der ikke kommet billeder
af dem endnu . Jeg er da vildt nysgerrig. Skulle hilse fra Cheeta og sige
at hun har det rigtig godt. Og at hun har ødelagt min nye lampe i nat.
Rispapir er åbenbart et rigtig godt materiale at hænge i så nu er der to
store huller midt i skærmen. Men som jeg sagde til min kæreste, vi vender
den bare om, så er der ikke nogen der kan se det.
Iiiiih altså ham Sylvester er vist en værre en, men hvis der kommer
killinger er jeg sikker på at de bliver RIGTIG skønne og havde jeg
muligheden var jeg helt klart aftager af en af dem.

Knus Linda

Fra : Simon Rasch

Dato : 18-08-03 21:24

Ingen billeder...hmmmm ?? Det kan jeg ikke forstå...
De kom altså på samme aften som de blev født om dagen (ml. kl. 16.20 og
19.15)
Det er E-kuldet (Erann, Eros og Erica), måske har du set forkert. Nu er der
også kommet nye igen, så der er 2 af hver killing

Misseknus Dina

Michael Nielsen <michael.gn@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f3e7b93$0$24622$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...