APM og computer slukker ikke
Fra : Preben

Dato : 13-08-03 18:51

Hej

Jeg har opgraderet min kerne til en debian woody, men jeg kan ikke få
computeren til at slukke ordentligt!

Når jeg skriver:
# modprobe apm
# shutdown -h now

så sker der bare intet... Maskinen kører stadig videre som om intet var
hændt! Hvad er der galt?

Jeg har apm tilføjet til min kerne som modul, men hvad mangler jeg?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-08-03 19:58

Preben wrote:

> [...]
> hændt! Hvad er der galt?
>
> Jeg har apm tilføjet til min kerne som modul, men hvad mangler jeg?

Hvilken hardware har du? Er du sikker på at det ikke er ACPI du skal
have i stedet? Jeg kunne heller ikke få APM til at virke, men med ACPI
var alt som det skulle være. Det relevante modul er 'ospm_system'.

--
PeKaJe

Reporter, n.: A writer who guesses his way to the truth and dispels it
with a tempest of words. -- Ambrose Bierce, "The Devil's Dictionary"

Fra : Preben

Dato : 13-08-03 21:26

> Hvilken hardware har du? Er du sikker på at det ikke er ACPI du skal
> have i stedet? Jeg kunne heller ikke få APM til at virke, men med ACPI
> var alt som det skulle være. Det relevante modul er 'ospm_system'.

Når jeg kører modprobe på default 2.4.18 kernel virker det fint med APM.
Så slukker computeren rigtig nok. Hvad er det jeg glemmer?

Jeg har lige prøvet at køre kernen igennem med ACPI, men det hjælper ikke!!!

Kerne-opsætning er som følger:

[*] Power Management Support
[ ] ACPI Support
[M] Advanced Power Management Support
[ ] Ignore User Suspend
[*] Enable PM at boot time
[*] Make CPU idle calls when idle
[ ] Enable console blanking using APM
[ ] RTC stores time in GMT
[ ] Allow interrupts during APM BIOS Calls
[*] Use real mode APM BIOS call to power off

Hvad mangler jeg?

Mvh / Preben

Btw. det er SiS chipset der sidder i maskinen!

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-08-03 22:57

Preben wrote:

> Når jeg kører modprobe på default 2.4.18 kernel virker det fint med
> APM. Så slukker computeren rigtig nok. Hvad er det jeg glemmer?

Hvad har du ændret i den nye kernel?

> [...]
> [ ] RTC stores time in GMT
> [ ] Allow interrupts during APM BIOS Calls
> [*] Use real mode APM BIOS call to power off

Hmm ... Her er min opsætning. Egentligt er Button og Processor
unødvendige, men det var lige noget jeg ville pille lidt ved på et
tidspunkt.

[*] ACPI support
[ ] ACPI Debug Statements
<M> ACPI Bus Manager
<M> System
<M> Processor
<M> Button
< > AC Adapter
< > Embedded Controller
< > Advanced Power Management BIOS support

Var dette hvad du prøvede, og som ikke virkede? Havde du slået APM fra
samtidigt?

> Btw. det er SiS chipset der sidder i maskinen!

Det siger mig ikke så meget, så jeg vil antage at jeg ikke har sådan et
chipset. Det kan jo gøre hele forskellen ...

--
PeKaJe

BOFH Excuse #130:
new management