Hvide bundsten .. hvordan for jeg dem hvid~
Fra : TLU

Dato : 13-08-03 17:56

Hej,

Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med hvordan jeg for mine hvide
bundsten til at blive hvide igen og ikke algefarvet.

Jeg har prøvet at koge dem .. men den grønne algefarve sidder stadigvæk på
dem..

Har i nogle tips ?

Mvh

Lunder

Fra : /

Dato : 13-08-03 18:22

Du klorer dem og skyller dem godt av over tid etterpå.

Tor

Fra : Per R. Pedersen

Dato : 13-08-03 19:20

Hejsa

En ordentlig gang klorin hjælper altid på ting man gerne vil have hvide.
Det eneste du skal huske er at du skal lade dem skylle rigtig godt og
grundigt i mindst en time da dine fisk eller hvad nu det er ellers meget
sikkert vil dø og det er der jo ikke meget sjov ved...
En god ide ville være at putte dem i en si og lade en bruser skylle over dem
på den måde er der ingen mulighed for at klorinen ville kunne blive ved
stenene...
Håber at du kan bruge mit svar
Hilsen Per

Fra : TLU

Dato : 13-08-03 20:25

Tusind tak for svarene

Jeg prøver ad..

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-03 17:18

Per R. Pedersen wrote:
> [...]
> godt og grundigt i mindst en time da dine fisk eller hvad nu det er
> ellers meget sikkert vil dø og det er der jo ikke meget sjov ved...

Efter -bogstavelig talt- at have bleget flere tons koraller, må jeg nok
tilstå, at jeg ikke kunne finde på at skylle så voldsomt (vi skal jo passe
på vores naturlige ressourcer, hvilket -bortset fra steder i de indre KBH
inkluderer vores normalt glimrende vand).
Lad stenene tørre. Så er ethvert spor af natriumhypoklorit (klorin)
forsvundet.

vh
Jan

Fra : Brian Egebjerg Peder~

Dato : 13-08-03 22:45

Du kan komme dem i spand med brintoverilte, og lade dem ligge der et par
dage, så dræber det algerne og de forsvinder af sig selv. Detefter kan du
hvis de skal være rigtig hvide blege dem med klorin

Brian Egebjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-03 17:19

Brian Egebjerg Pedersen wrote:
> Du kan komme dem i spand med brintoverilte, og lade dem ligge der et
> par dage, så dræber det algerne og de forsvinder af sig selv.
> Detefter kan du hvis de skal være rigtig hvide blege dem med klorin

Der er vel næppe meget ide i at behandle dem med brintoverilte, hvis man
alligevel efterfølgende bruger klorin?

vh
Jan

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-08-03 10:29

TLU (tlu@FJERNpost.tele.dk) skrev følgende:
> [...]
> hvide bundsten til at blive hvide igen og ikke algefarvet.
>
> Jeg har prøvet at koge dem .. men den grønne algefarve sidder

Læg dem ud i solen et par dage. Når de er fuldstændig tørre er algerne døde,
og burde forsvinde af sig selv.

- Martin

Fra : Jesper Buch

Dato : 16-08-03 10:58

> Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med hvordan jeg for mine hvide
> bundsten til at blive hvide igen og ikke algefarvet.

Hvorfor skal stenene være hvide ? . . . . Jeg ville da ummidelbart heller
bruge tid på at få dem algebegroet, hvilket virker langt mere naturligt.
hvertfald hvis det er et Malawi eller Tanganika akvarie du har ? men det
er jo smag og behag.