Intelligente spørgsmål, FAQ
Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-08-03 14:28

Hej NG,

Jeg synes efterhånden signal/støj forholdet i gruppen er ved at være
lidt for lavt. Hvis jeg er den eneste der har det på denne måde, kan i
se bort fra resten af dette.

Det virker på mig som om halvdelen af indlæggene i gruppen handler om,
at få enten en funktion til at virke eller hjælp til debugging af
noget kode, der giver en eller anden form for fejl.

Yderligere sker det ganske ofte, at spørgeren enten smider 100 liniers
kode eller henviser til et website, hvor man så selv kan se problemet
i effekt. Og når det er rigtig slemt, bliver der heller ikke skrevet,
hvad problemet egentlig er, det kan man så selv gætte sig til.

En løsning til dette problem kunne være at have et sted, at henvise
dem, der spørger på denne måde, til.

Eric Raymond har skrevet en guide til, hvordan man stiller
intelligente spørgsmål i den forbindelse. Guiden kan findes her:
<http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html>

Den er desværre ret omfangsrig og ydermere er den på engelsk. Hvis
nogen har kendskab til en kortere udgave på dansk ville det muligvis
kunne gøre det.

Dette dokument ville IMHO ydermere være en god tilføjelse til FAQ'en.

Kommentarer udbedes. Og såfremt andre har alternative forslag til at
forøge signal/støj forholdet vil jeg også gerne høre disse.

- Jacob Atzen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-08-03 14:33

Jacob Atzen wrote:
> Jeg synes efterhånden signal/støj forholdet i gruppen er ved at være
> lidt for lavt. Hvis jeg er den eneste der har det på denne måde, kan i
> se bort fra resten af dette.

:)

> [...]
>
> Den er desværre ret omfangsrig og ydermere er den på engelsk. Hvis
> nogen har kendskab til en kortere udgave på dansk ville det muligvis

Jeg kan da godt sætte mig til at oversætte den... i hvert fald lidt i
bider ;) Hvis der er stemning for det?

mvh
Johan

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-08-03 14:44

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> writes:

> Jeg kan da godt sætte mig til at oversætte den... i hvert fald lidt i
> bider ;) Hvis der er stemning for det?

Jeg har netop opdaget, at en lille del af den allerede er oversat:
<http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html>

Desværre mangler bl.a. den del, der omhandler hvordan man stiller gode
spørgsmål.

- Jacob Atzen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-08-03 14:47

Jacob Atzen wrote:

> [...]
> <http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html>
>
> Desværre mangler bl.a. den del, der omhandler hvordan man stiller gode

Jeg kigger på det når jeg kommer hjem :)

mvh
Johan

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 13-08-03 15:04

Johan Holst Nielsen skrev:

> Jeg kigger på det når jeg kommer hjem :)

Kanon! jeg havde også selv tænkt lidt på at der manglede et faq undlæg
vedrørende god spørgeteknik, men havde ik lige selv taget mig sammen

Og Jacob... bare meld dig til som skribent på faq'en hvis du har nogle ting
du synes skal tilføjes, jo flere vi er der skriver jo bedre :D
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-08-03 15:48

Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> writes:

> Og Jacob... bare meld dig til som skribent på faq'en hvis du har nogle ting
> du synes skal tilføjes, jo flere vi er der skriver jo bedre :D

Jeg har oprettet følgende "Gode spørgsmål":
<http://www.php-faq.dk/index.php?faq=23>

Kommentarer og forslag til forbedringer modtages med kyshånd. Aktuelt
mangler jeg eksempler på gode/dårlige emnelinier.

- Jacob Atzen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-08-03 16:25

Jacob Atzen wrote:

> [...]
> Aktuelt mangler jeg eksempler på gode/dårlige emnelinier.

| Du kan læse mere om at stille gode spørgsmål på usetnet.dk og
^^^^^^^^^^
Lige en lille stavefejl i ovenstående.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-08-03 16:34

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> writes:

> [...]

Rettet. Tak

- Jacob Atzen

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 13-08-03 15:21

Jacob Atzen wrote:

> [...]
>
> Den er desværre ret omfangsrig og ydermere er den på engelsk. Hvis
> nogen har kendskab til en kortere udgave på dansk ville det muligvis

Selv samme side har da et "Translation" afsnit og lur mig om ikke "Danish"
er det suverænt første link i rækken af oversættelser, så lad mig iden
forbindelse henvise til
http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#before punkt 1

Men ellers er jeg helt enig.

Morten

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-08-03 16:57

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> [...]
>
> Den er desværre ret omfangsrig og ydermere er den på engelsk. Hvis
> nogen har kendskab til en kortere udgave på dansk ville det muligvis

Der findes en kortere dansk version på:
<http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html

> Kommentarer udbedes.

Jeg er i øvrigt helt enig med dig i at der ofte er folk her i gruppen
der ikke selv evner/gider at læse manualen, og det er generende for
gruppens øvrige deltagere.

--
Jacob - www.bunk.cc
When nothing can possibly go wrong, it will.

Fra : Martin

Dato : 13-08-03 17:56

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> wrote in message
> Hej NG,

> Eric Raymond har skrevet en guide til, hvordan man stiller
> intelligente spørgsmål i den forbindelse. Guiden kan findes her:
> <http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html>

Flg. bliver brugt hos #php.dk kanalen på Quakenet (IRC)
http://www.razor.dk/spm.php

MVH
Martin

Fra : Christian Joergensen

Dato : 13-08-03 19:24

On Wed, 13 Aug 2003 18:56:00 +0200, Martin wrote:

> Flg. bliver brugt hos #php.dk kanalen på Quakenet (IRC)
> http://www.razor.dk/spm.php

Og hjælper faktisk en del

--
Christian Jørgensen | If ignorance is bliss
http://www.razor.dk | - then knock the smile off my face ;)

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 13-08-03 19:25

Skal vi ik lige have www.php-faq.dk på lsiten over faq'er
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Christian Joergensen

Dato : 13-08-03 19:28

On Wed, 13 Aug 2003 20:25:10 +0200, Peter Sepstrup wrote:

>>> Flg. bliver brugt hos #php.dk kanalen på Quakenet (IRC)
>>> http://www.razor.dk/spm.php

> Skal vi ik lige have www.php-faq.dk på lsiten over faq'er

Done

--
Christian Jørgensen | Pity the poor egg: it only gets laid once.
http://www.razor.dk |

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-08-03 19:31

> Done

LOL - skulle lige til at skrive at den er der da :D

/Jesper Brunholm

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 13-08-03 19:33

Christian Joergensen skrev:

> Done

Kanon! thx :D
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-08-03 23:05

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> writes:

> Og hjælper faktisk en del

Det tror jeg gerne. De 2 første afsnit er også rigtig fornuftige. Dog
savner jeg i denne kontekst et link til Google groups udover bare til
Google. Mit indtryk er, at en del folk ikke er bekendt med denne del
af Google og ikke vil opdage det, med mindre der er et direkte link
til det.

Det 3. afsnit "Formuler dit spørgsmål" synes jeg har lidt mangler. På
mig virker det primært motiverende og måske knap så hjælpsomt.

De to eksempler er gode, men mangler måske lidt forklaring af, hvad
der gør dem gode. Det kunne således være godt med en mere eksplicit
beskrivelse af, hvad der er vigtigt i forbindelse med selve
spørgsmålet. Det kan jo være svært for en begynder at gætte sig til,
hvad der er relevant i forbindelse med formuleringen af et spørgsmål.

Ville det være en ide, at samle de to tekster på razor.dk og så linke
fra php-faq? I så fald vil jeg foreslå, at der laves IRC henholdsvis
Usenet specikke afsnit.

- Jacob Atzen