PHP og XHTML
Fra : J. Nielsen

Dato : 13-08-03 11:58

Hej!

Jeg vil gerne lave min websider i XHTML sammen med PHP, men har problemer
med at komme igang. Jeg har fundet følgende lille eksempel, som virker fint,
når jeg kalder filen for test1.html: (se evt. www.jbro.dk/xhtml/test1.html)

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<head>
<title>Virtual Library</title>
</head>

Men hvis jeg omdøber filen til test1.php med henblik på at skrive php-kode i
filen, så får jeg følgende fejlmeddelelse, når jeg forsøger at se filen i en
browser (se evt. www.jbro.dk/xhtml/test1.php):

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
/customers/jbro.dk/jbro.dk/httpd.www/xhtml/test1.php on line 1

Jeg forstår det ikke! Er det ikke muligt at få php og XHTML til at arbejde
sammen?

Jeg ser frem til at høre fra jer!

Med venlig hilsen

Jakob Bro Nielsen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-08-03 12:10

J. Nielsen wrote:

> [...]
> når jeg kalder filen for test1.html: (se evt. www.jbro.dk/xhtml/test1.html)
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
^^^^^

I php.ini:

short_open_tag = Off

eller i en .htaccess fil:
php_value short_open_tag Off

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 13-08-03 12:13

> [...]
> når jeg kalder filen for test1.html: (se evt.
www.jbro.dk/xhtml/test1.html)

> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
[snip]
> [...]
> filen, så får jeg følgende fejlmeddelelse, når jeg forsøger at se filen i
Ret første linie til
echo "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"iso-8859-1\"?>\n";

PHP opfatter indholdet mellem <? og ?> som PHP-kode, hvilket det i dette
tilfælde ikke er..
Eventuelt kunne man sætte PHP op til kun at fortolke tekst mellem <?php og
?>

Martin

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 13-08-03 12:21

On Wed, 13 Aug 2003 12:57:47 +0200
"J. Nielsen" <mail@jbro.NOSPAMdk> wrote:
> [...]
> /customers/jbro.dk/jbro.dk/httpd.www/xhtml/test1.php on line 1
>
> Jeg forstår det ikke! Er det ikke muligt at få php og XHTML til at arbejde

http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/php/phpxml.html

Mvh.
   Madsen

--
* Anders K. Madsen * http://lillesvin.linux.dk *
* madsen@sjovedyr.dk * Linux, Ruby, PHP and SQL *

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 13-08-03 12:33

http://www.php-faq.dk/index.php?faq=16
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 13-08-03 13:33

On Wed, 13 Aug 2003 13:32:35 +0200, Peter Sepstrup
<peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote:

>http://www.php-faq.dk/index.php?faq=16

Det ser ud til at udtrykkene 'XML' og 'XHTML' bliver brugt i flæng,
men der er dog forskel på de to. Eller er der noget jeg har
misforstået?
MVH Martin S

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-08-03 13:49

Martin Sveegaard <sveegaard@tdcadslFJERNDETTE.dk> writes:

> Det ser ud til at udtrykkene 'XML' og 'XHTML' bliver brugt i flæng,
> men der er dog forskel på de to. Eller er der noget jeg har
> misforstået?

Stor forskel! XML er "Extended markup language", et generelt sprog der
kan bruges til en hel masse. XHTML er - populært sagt - HTML der
overholder kravene for at være gyldig XML. Som sådan kan du anskue
XHTML som værende en forsvindende lille delmængde af XML.

- Jacob Atzen

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 13-08-03 13:57

On 13 Aug 2003 14:48:48 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

> [...]
>overholder kravene for at være gyldig XML. Som sådan kan du anskue
>XHTML som værende en forsvindende lille delmængde af XML.

Er det så osse korrekt at denne linie ikke er en nødvendig del af
XHTML:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

For jeg mener da at den validerer fint med:

<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

MVH Martin S

Fra : J. Nielsen

Dato : 13-08-03 13:11

Tak for hjælpen!

/Jakob

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 13-08-03 13:44

On Wed, 13 Aug 2003 14:32:55 +0200
Martin Sveegaard <sveegaard@tdcadslFJERNDETTE.dk> wrote:

[SNIP]
> Det ser ud til at udtrykkene 'XML' og 'XHTML' bliver brugt i flæng,
> men der er dog forskel på de to. Eller er der noget jeg har
> misforstået?

Tjaeh, det kommer lidt an på hvordan du har forstået det fra første færd.
Men XHTML (eXtended HyperText Markup Language) er jo sådan set en ny version af
HTML implementeret i XML (eXtensible Markup Language).

Med hensyn til lige præcis det her problem med PHP der giver parse error p.g.a.
<?xml version="1.0"?>, så er det jo lige meget om det er XHTML eller XML, da
førnævnte linje skal bruges i begge tilfælde og løsningerne er jo de samme.

Mvh.
   Madsen

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 13-08-03 14:01

On Wed, 13 Aug 2003 14:44:03 +0200, "Anders K. Madsen"
<madsen@sjovedyr.dk> wrote:

> [...]
>førnævnte linje skal bruges i begge tilfælde og løsningerne er jo de samme.

Ok, tak. Der var så noget jeg havde misforstået. Jeg synes nemlig den
validerede fint uden: <?xml version="1.0"?>
Hvor jeg bare havde brugt nedenstående:

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-08-03 16:36

"J" == J Nielsen <mail@jbro.NOSPAMdk> writes:

> [...]

> /customers/jbro.dk/jbro.dk/httpd.www/xhtml/test1.php on line 1

> Jeg forstår det ikke! Er det ikke muligt at få php og XHTML til at arbejde

Sæt short_open_tag til Off, eller brug printf() til at skrive den
første linie ud. Du skal iøvrigt være opmærksom på at du sætter IE i
quirks-mode, hvis du starter med <?xml ...>. En langt bedre metode er
at sende en content-type og encoding i HTTP-headeren:

if ( stristr($_SERVER["HTTP_ACCEPT"],"application/xhtml+xml") ) {
header("Content-type: application/xhtml+xml; charset=ISO-8859-1", true);
} else {
header("Content-type: text/html; charset=ISO-8859-1", true);
}

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>