Valg/køb af mobo!!!
Fra : aragorn

Dato : 13-08-03 11:15

_Nu kan min AMD XP2000 skiftes ud, jeg må indrømme, mine kammeraters nye P4
maskiner sparker RØV!!!

Så nu skal jeg ha en P4 maskine med 800fsb og hele molivitten!

Er der nogen der kan anbefale mig et godt/stabilt bundkort...
Jeg har igennem tiderne kun kørt med forskællige ASUS og MSI bundkort, dem
har jeg aldrig haft problemmer med, men der er jo mange forskællige
producenter!

Hvad kan i anbefale?
Krav:
P4, 800MHz fsb, max pris 2000,-

Ligeglad med ALT onbord og raid!

Det der HyperTread, er det noget værd? vi kan ikke mærke forskæl, hmm!

Fra : JK

Dato : 13-08-03 11:44

On Wed, 13 Aug 2003 12:15:06 +0200, "aragorn" <aragorn24@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har igennem tiderne kun kørt med forskællige ASUS og MSI bundkort, dem
>har jeg aldrig haft problemmer med, men der er jo mange forskællige

Så ville jeg vælge asus P4P800 til 957,- eller MSI 865pe Neo2-L til
ca. det samme.

Jeg har lige anvendt MSI'en selv til et familiemedlem. Ingen
problemer. Dog skal siges at min P4 fsb533 2.4GHz blev rigeligt varm,
ca. 56C idle.

Så jeg ville nok vælge asus'en.

Den kan også enable PAT med nyeste bios på. Herved kommer 865 chipset
fuldt op på niveau med 875, - hvis ikke bedre.

>Hvad kan i anbefale?
>Krav:
>P4, 800MHz fsb, max pris 2000,-

En P4C800 2.4 GHz er vel bedst buy.

Skal du overclocke ?

Du skal altså købe noget godt ram, pc3200 eller højere, og af et godt
mærke: kingston hyperx, twinmos, corsair

Læs lige tomshardware's nye artikel:
http://www20.tomshardware.com/motherboard/20030812/index.html

bare konklusionen.

>Ligeglad med ALT onbord og raid!

ja
>Det der HyperTread, er det noget værd? vi kan ikke mærke forskæl, hmm!

Det har C'erne jo vist fra 2.4GHz af.

Tja, det burde vel give lidt. Forudsat at du ikke bruger et
single-thread styresystem, som windows98 og Me.

hilsen

John

Fra : Allan / Kolding

Dato : 13-08-03 12:14

"JK" <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Den kan også enable PAT med nyeste bios på. Herved kommer 865 chipset
> fuldt op på niveau med 875, - hvis ikke bedre.

Hvordan gør du lige det ?
Jeg har et P4P800 og en 3,0 fsb800 cpu,
2 x 512 mb PQI PC3200 ram.

Jeg syntes jeg har prøvet alt.

Allan Kolding

KLIP

Fra : JK

Dato : 13-08-03 14:08

On Wed, 13 Aug 2003 13:14:27 +0200, "Allan / Kolding"
<allan.bruhn@_V_Æ_K_stofanet.dk> wrote:

>"JK" <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

>Hvordan gør du lige det ?
>Jeg har et P4P800 og en 3,0 fsb800 cpu,
>2 x 512 mb PQI PC3200 ram.
>
>Jeg syntes jeg har prøvet alt.

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p4p800_8.html

Man sætter i bios Memory Accelleration Mode til Enabled

Så er Turbo mode med PAT.

For P4P800

hilsen

John

Fra : JK

Dato : 13-08-03 14:11

On Wed, 13 Aug 2003 15:07:35 +0200, JK <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk>
wrote:

>http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p4p800_8.html
>
>Man sætter i bios Memory Accelleration Mode til Enabled
>
>Så er Turbo mode med PAT.
>
>For P4P800

Roundup for PAT her:
http://www.vr-zone.com/reviews/Intel/865PE/page14.htm

alle 865PE chipset

JK

Fra : Allan / Kolding

Dato : 13-08-03 15:07

> http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p4p800_8.html
>
> Man sætter i bios Memory Accelleration Mode til Enabled

> [...]

Du har fanme ret !!!!!

Nu skriver CPU-Z at Performence mode er ENABLED
Og CITAW skriver i dos : PAT mode : (1) FULLY ENABLED

1000 , 1000 tak John !
Det har jeg sq da bøvlet med længe !!!

Fra : Bo Nielsen

Dato : 13-08-03 12:29

> [...]
>
> Den kan også enable PAT med nyeste bios på. Herved kommer 865 chipset
> fuldt op på niveau med 875, - hvis ikke bedre.

Ifølge ASUS, så er det kun P4C800-E Deluxe der har Intel PAT (se de 4
modeller herunder)

http://usa.asus.com/products/mb/socket478/p4c800-e deluxe/overview.htm
http://usa.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-d/overview.htm
http://usa.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-vm/overview.htm
http://usa.asus.com/products/mb/socket478/p4p800/overview.htm

Bo

Fra : JK

Dato : 13-08-03 11:55

wrote:

>_Nu kan min AMD XP2000 skiftes ud, jeg må indrømme, mine kammeraters nye P4
>maskiner sparker RØV!!!
>
>Så nu skal jeg ha en P4 maskine med 800fsb og hele molivitten!

Kører du med et nforce2 bundkort ved fsb200 ?

Det modsvarer da et P4 800fsb system.

Bare min erfaring, måske lige undtaget krævende spil, som jeg ikke
dyrker.

hilsen

John

Fra : aragorn

Dato : 14-08-03 10:09

Systemmet skal ikke OC´

Hvad mere får jeg for 875 chipsæt, iforhold til 600 serien? jeg må indrømme
jeg helst vil par hundrede kr mere og få det bedste!

Er der så stort forskæl på AGP 4X og 8X?

Asus boardet har passiv køling! er det rigeligt? bliver den ikke ret varm?

Er det normalt P4C Cpuerne bliver lidt vareme end de gamle cpuer?

Hvad med en god køler, effektiv og lydløs, max 500,-

Hvad med grafikkort? Har kigget efter ATI kort, men har fået mig fortalt at
de skal tweakes, og
driver opdateres mm før de kører ordentligt hmmm.... De har ellers ok
specs!

Er FX5200 noget værd eller skal man stadig golde sig til Ti4200?

Fra : JK

Dato : 14-08-03 10:54

On Thu, 14 Aug 2003 11:08:49 +0200, "aragorn" <aragorn24@webspeed.dk>
wrote:

>Systemmet skal ikke OC´

Jeg skrev et nforce2 bundkort med fsb200 på ram. Man køber en fsb400
amd cpu, og så behøver man ikke OC. Det kører nominelt.

>Hvad mere får jeg for 875 chipsæt, iforhold til 600 serien? jeg må indrømme
>jeg helst vil par hundrede kr mere og få det bedste!

Ikke forstået. P4p800 er intel 865.

Mener du, at du hellere vil have et 875 de luxe.

Hvis du kan finde ud af at slå PAT til i bios på asus p4p800, så er
det fuldt på højde med deres p4c800.

>Er der så stort forskæl på AGP 4X og 8X?

nej

>Asus boardet har passiv køling! er det rigeligt? bliver den ikke ret varm?

passiv er bedst. Det larmer mindre. Hvis du ikke OC'er kan jeg slet
ikke se problemet.

>Er det normalt P4C Cpuerne bliver lidt vareme end de gamle cpuer?
>
>Hvad med en god køler, effektiv og lydløs, max 500,-

standard kølerne fra 'in-a-box' er udmærkede, men de larmer pænt.

En zalman 7000 køler kan anbefales. Den har en meget stille 92 mm
blæser.

>Hvad med grafikkort? Har kigget efter ATI kort, men har fået mig fortalt at
>de skal tweakes, og
>driver opdateres mm før de kører ordentligt hmmm.... De har ellers ok
>specs!

Jeg kan anbefale et budget kort: radeon 9200, f.eks. dette (det er med
passiv køling):
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43104&type=

Club 3D 9200LP til 629,-

Nu iklæder jeg mig asbestdragten !