Mail ved boot af box
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-08-03 10:13

Jeg har luret lidt på at hvis min box af den ene eller anden årsag skulle
boote vil jeg gerne have en mail når den er startet op igen.
I den forbindelse havde jeg overvejet et shell script der blev lagt i rc.d
med det eneste formål at sende en mail om at 'date hostname' er booted.
Det er imelltiden det eneste information jeg behøver.

Men hvordan skal jeg gribe det an?
Nogen der har et eksempel herpå? (Det er en FreeBSD 4,7)

/Dennis

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-08-03 12:37

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> writes:

> [...]
>
> Men hvordan skal jeg gribe det an?
> Nogen der har et eksempel herpå? (Det er en FreeBSD 4,7)

Nu ka' jeg ikke lige huske, hvordan FreeBSD's bootscripts fungerer,
men noget i stil med:

mail -s "<host> booted" <din@adresse> << EOF
<host> bootet `date`
EOF

et passende sted i dine scripts.

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-08-03 14:20

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> Jeg har luret lidt på at hvis min box af den ene eller anden årsag skulle
> boote vil jeg gerne have en mail når den er startet op igen.

Et spørgsmål leder somregel til et andet ;)
Det skal siges med det samme at jeg har ikke brugt sendmail til en disse før
nu så jeg er ret på herrens mark.
Men det jeg ønsker er følgende:

Det primære formål med boksen er at den fungere som fw, med en postsever
stående bagved der er redirected via nat. Alt dette fungerer sådan set fint
nok.
Men i tilfælde af boksen skulle finde på at boote vil jeg gerne have en mail
herom når den er startet op igen.
Dertil kunne man jo passende starte sendmail, men hvis jeg aktiverer
sendmail i rc.conf svarer sendmail mig på port 25. Det er jo ikke så heldigt
når jeg vil redirecte forespørgsler på port 25 til en anden server på mit
lan.
Altså , jeg ønsker "bare" en mail når boksen starter op - er der en langt
smartere måde at gøre dette på? - hvis ikke hvordan får jeg sendmail til at
"tie stille" og stadigt aflevere mit mail (den skal ikke modtage, bare
afsende.)
Forslag er velkomne :)

/Dennis

Fra : Kristian Rask

Dato : 13-08-03 14:33

Hej

On Wed, 13 Aug 2003 15:19:56 +0200, "Dennis Pedersen"
> [...]

>nok.
>Men i tilfælde af boksen skulle finde på at boote vil jeg gerne have en mail

I den aller sidste rc fil der udføres.. noget i stil med

echo "Firewall : " `uname` ". Boot " `date ` "." |
sendmail -f a@b.dk you@somewhere-else.dk

Men hvis mailen ikke kan leveres på det tidspunkt har Du tabt...
Eksempelvis ved strømudfald hvor wan udstyret er længere om at komme i
sync. end Din maskine er om at boote.

Derfor skulle man nok lave noget script værk a'la:

sålænge
   dig somewhere-else.dk MX
   ikke returnere et validt svar så
   sov et minut eller fem og prøv igen.

mvh

Kristian

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 13-08-03 16:21

Kristian Rask wrote:
> [...]
>
> Men hvis mailen ikke kan leveres på det tidspunkt har Du tabt...
> Eksempelvis ved strømudfald hvor wan udstyret er længere om at komme i

Nemlig.

Med sendmail aeldre end 8.12 (fx 8.11.7) kan du starte sendmail som
daemon, men uden at binde til port 25. Dvs

/usr/lib/sendmail -q15m

i stedet for

/usr/lib/sendmail -bd -q15m

Da vil posten ikke gaa tabt hvis modtagerserveren ikke svarer
oejeblikkeligt, men i stedet ende i den lokale spool, for at blive
forsoegt afleveret igen senere.

Naar sendmail ikke lytter paa nogen port kan den naturligvis heller ikke
tage mod post.

Hvis du bruger en nyere sendmail (8.12.9) er det lidt anderledes. Udover
selve sendmail, som igen kun skal koere med -q15m (eksempelvis), er du
noedt til at koere en daemon til at tage sig af den saakaldte
clientmqueue:

bash-2.03$ ps -ef|grep sendmail
root 151 1 0 May 24 ? 0:10 /usr/lib/sendmail -L sm-mta -q15m
smmsp 153 1 0 May 24 ? 0:06 /usr/lib/sendmail -L sm-msp-queue -Ac -q30m
bash-2.03$

Derudover skal submit.mc saettes til at bruge din lokale smarthost, og
*ikke* sig selv, for at sende post ud (da den ikke selv koerer en daemon
paa port 25):

FEATURE(`msp', `smarthost')dnl

Men alt det er beskrevet i readme-filerne med sendmail.

Sig til hvis har mere specifikke spoergsmaal.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic