Hvad hedder com1 porten på en linux maskin~
Fra : Kasper Nordal lund

Dato : 11-08-03 12:36

Hej ng.

Som subj. siger, hvad hedder det som windows maskiner kalder com1 porten
på en linux maskine. Er der forresten ikke en oversigt et sted, der er
lidt mere overskuelig end at prøve sig frem i /dev
Jeg skal have kontakt til en cisco router gennem console stikket, og på
windows bryger man bare hyperterminal, men hvad gør jeg på linux?

/Kasper

Fra : Jimmy

Dato : 11-08-03 12:37

"Kasper Nordal lund" <nospam@forme.dk> wrote in message
> Hej ng.
>
> Som subj. siger, hvad hedder det som windows maskiner kalder com1 porten
> på en linux maskine.

Hos mig på RH 9.0 hedder den /dev/ttyS0

> Jeg skal have kontakt til en cisco router gennem console stikket, og på
> windows bryger man bare hyperterminal, men hvad gør jeg på linux?

Jeg anvender Minicom, som er et fint alternativ.

Mvh
Jimmy

Fra : Kasper Nordal lund

Dato : 11-08-03 12:56

On Mon, 11 Aug 2003 13:36:41 +0200, Jimmy wrote:

> "Kasper Nordal lund" <nospam@forme.dk> wrote in message

> Hos mig på RH 9.0 hedder den /dev/ttyS0

> Jeg anvender Minicom, som er et fint alternativ.

Hej Jimmy, og tak for det hurtige svar.

Jeg har lige prøvet lidt med minicom, men det ser lidt uoverskueligt ud,
kan du fortælle mig hvordan jeg connecter til et device på com1 porten,
det må jo så være /dev/ttyS0 med minicom.
Jeg kører mandrake, og går ud fra at /dev/ttyS0 er det samme.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-08-03 13:03

"Kasper Nordal lund" <nospam@forme.dk> writes:

> [...]
> det må jo så være /dev/ttyS0 med minicom.
> Jeg kører mandrake, og går ud fra at /dev/ttyS0 er det samme.

Vær opmærksom på, at porten kan hedde noget andet, hvis du bruger
devfs.

Mit setup ser således ud:

moffe@carlsberg# cat /etc/minicom/minirc.router
pr port /dev/ttyS0
pu baudrate 9600
pu bits 8
pu parity N
pu minit
pu mreset
pu rtscts No
moffe@carlsberg# minicom router

Det er til en cisco 677, men det virker også problemfrit med en
Zyxel-ADSL router og en Linux-kasse med serielkonsol (sidstnævnte er
dog sat op til 38400 baud).

/Rasmus

Tell them we are not Gods but SysAdmins,
which is the next best thing.