Biologi: stikkende fluer
Fra : TDJ

Dato : 12-08-03 21:11

Jeg har netop tilbragt en weekend på en lille dansk ø, altså tæt på
havet.

Der var en del myg, naturligvis. Men så var der også nogle stærk
irriterende fluer, som bed ret kraftigt. Ca. 1 cm. lange, grå-sorte,
øjnene sidder svjh på siden af hovedet, altså ikke samlet foran som på
stuefluen.

Er lidt i tvivl om det er nogen på denne side:
   http://www.vestrehus.dk/Tovingede.htm

Har også oplevet dem på rømø.

Er der nogen kom "kender" denne flue, og ved hvad de officielt
hedder ? Sorry for den lidt "vage" forklaring.

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 12-08-03 21:34

TDJ wrote:
> Jeg har netop tilbragt en weekend på en lille dansk ø, altså tæt på
> havet.

Var det Anholt?

> [...]
> irriterende fluer, som bed ret kraftigt. Ca. 1 cm. lange, grå-sorte,
> øjnene sidder svjh på siden af hovedet, altså ikke samlet foran som på

Hvis det var Anholt, så er det hestebremser og klæger der er tale om.

Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-08-03 23:12

"TDJ" <myicq@gmx_fjernmig_.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> stuefluen.
>
> Er lidt i tvivl om det er nogen på denne side:

Det er sikkert ikke nogen af de viste eksempler.
Jeg er enig med Martin i, at det kunne være en klæg.
Regnklægen er meget almindelig.
I det tørre vejr er de meget aggressive.
Klægen angriber både mennesker og dyr.

Per A. Hansen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-08-03 07:29

Per A. Hansen :
> Regnklægen er meget almindelig

Ja - og den skulle være særlig talrig i år.
Jeg var selv udsat for horder af regnklæg, da jeg ved et uheld var strandet
på Tipperne i Ringkøbing Fjord en halv dag.
Man hører ikke, de kommer - og opdager dem først idet de bider (hvilket man
til gengæld NEMT kan mærkes).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : TDJ

Dato : 13-08-03 08:12

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in news:PCd_a.1840$gQ.668
@news.get2net.dk:

> Det er sikkert ikke nogen af de viste eksempler.
> Jeg er enig med Martin i, at det kunne være en klæg.
> Regnklægen er meget almindelig.
> I det tørre vejr er de meget aggressive.
> Klægen angriber både mennesker og dyr.

Tak for det ! Tror faktisk jeg har fundet "synderen" på din (?)
hjemmeside.
Denne ligner meget dem som bed mig.
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/regnklaeg.jpg

Synes dog ikke at den ligner denne, selv om andre
hjemmesider påstår at det latinske navn er
[Tabanus atratus]
http://www.sel.barc.usda.gov/selhome/gbu/tabanus.html

Per, ved du om de er identiske ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-08-03 08:50

"TDJ" <myicq@gmx_fjernmig_.net> skrev i en meddelelse news:Xns93D65D9B58E2Ctdjtdjtdj@212.54.64.135...

> [...]
> http://hjem.get2net.dk/per.hansen/regnklaeg.jpg
>
> Synes dog ikke at den ligner denne, selv om andre
> hjemmesider påstår at det latinske navn er

Ja, det de ikke. Se her:
http://www.bioimages.org.uk/HTML/P61325.HTM

Og de er fandens svære at slå ihjel. Man skal ikke lade sig
narre af at de spiller død.

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-08-03 09:18

> [...]
> http://hjem.get2net.dk/per.hansen/regnklaeg.jpg
>
> Synes dog ikke at den ligner denne, selv om andre
> hjemmesider påstår at det latinske navn er

Den mener jeg ikke optræder i DK.
Derimod er Tabanus bovinus almindelig.
Den hedder - som navnet antyder - Oksebremse.
Den angriber især kvæg, men også mennesker.
Den lægger æg i kvæg, der udvikler sig til store larver!

Regnklægen ( Chrysozona pluvialis) er mere slank. Den er især
ondartet når det er ved at trække op til tordenvejr.
Den er så almindelig her, at mange har haft nærkontakt
af 3. grad med denne blodsuger.

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-08-03 09:23

> [...]
> ondartet når det er ved at trække op til tordenvejr.
> Den er så almindelig her, at mange har haft nærkontakt

Ups.
Jeg glemte at nævne, at Oksebremsen også kalde for
Okseklæg.
En mulighed er desuden Blindbremsen ( Chrysops relictus), der
også er ret almindelig. Den har større pletter på vingerne
end regnklægen og er mere buttet. Det er hunnen, der suger
blod

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-08-03 10:21

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:AFH_a.193$zd7.135@news.get2net.dk...

> [...]
> Okseklæg.
> En mulighed er desuden Blindbremsen ( Chrysops relictus), der

Er det ikke lidt dumt at kalde en klæg for en bremse, ikke mindst når
oksebremse og okseklæg, Hypoderma bovis og Tabanus bovinus, er
forskellige og har temmelig forskellig levevis.
Blind*klæg* (Chrysops) kaldes også guldklæg.

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-08-03 11:44

> [...]
> oksebremse og okseklæg, Hypoderma bovis og Tabanus bovinus, er
> forskellige og har temmelig forskellig levevis.

Det synes jeg ikke, navnene bruges jo i flæng.
Tabanus bovinus kaldes i nogle værker for Okseklæg - i andre
for Oksebremse.

> Blind*klæg* (Chrysops) kaldes også guldklæg.

Chrysops caecutiens kaldes både for guldklæg og blindbremse.
Altså bruges klæg og bremse i flæng.

Jeg skal ikke afgøre om det er dumt, men blot gengive
de navne, der anvendes.
Men der burde nok være lidt mere orden i navngivningen.

Det er derimod dumt at kalde f.eks. Sølvkræ ( et insekt) for
Sølvfisk ( en fisk). Men det er jo en anden sag.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-03 16:31

Per A. Hansen skrev:

>Det er derimod dumt at kalde f.eks. Sølvkræ ( et insekt) for
>Sølvfisk ( en fisk). Men det er jo en anden sag.

Tja, nogen kalder en mejer for en edderkop. Det er da værre for
de tror jo at det er rigtigt. Men vis mig en der tror at en
sølvfisk er en fisk.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-08-03 14:49

> Tja, nogen kalder en mejer for en edderkop. Det er da værre for
> de tror jo at det er rigtigt. Men vis mig en der tror at en
> sølvfisk er en fisk.

Det er den skam da også - Sølvfisk er navnet på en
trofisk fisk.
Det anvendes og ( men ukorrekt) for regnløjen, der ofte
forhandles som akvariefisk.
Sølvkræet ( Lepisma) hører til Urinsekterne ( Apterygota)
og er ikke en fisk.
Det kan måske til nød gå an at kalde Sølvkræet et
forkert navn privat, men ikke i dk.videnskab.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-03 19:08

Per A. Hansen skrev:

>Sølvkræet ( Lepisma) hører til Urinsekterne

Er det sådan noget religiøst noget?

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-08-03 12:17

> Er det sådan noget religiøst noget?

Slet ikke -
Klassen "Insekter" inddeles i Ordener.
Urinsekter, som Sølvkræet hører til, er 1. orden, der er
de mest primitive insekter.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-03 14:06

Per A. Hansen skrev:

>Slet ikke -

Prøv at indsætte en delestreg efter "urin".

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-08-03 16:37

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:wO6%a.19799$yb3.10776@news.get2net.dk...

> [...]
> Altså bruges klæg og bremse i flæng.
>
> Jeg skal ikke afgøre om det er dumt, men blot gengive

Det er naturligvis *dumt* af den nævnte årsag!
Hvilke værker anvender de (forkerte) populære navne?

> Men der burde nok være lidt mere orden i navngivningen.
>
> Det er derimod dumt at kalde f.eks. Sølvkræ ( et insekt) for
> Sølvfisk ( en fisk). Men det er jo en anden sag.

Mariehøne, sommerfugl, bjørnedyr etc er glimrende navne
sålænge de ikke er homonymer.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-08-03 16:52

Jeg skulle måske også bringe dette fra naturhistorisk museum:

Af en eller anden grund bliver klæger næsten altid omtalt som bremser,
det er meget forkert. Bremser er en helt anden fluefamilie Oestridae og
de kan overhovedet ikke stikke. De ligner heller ikke en klæg, men meget
mere en behåret bi.

http://www.naturhistoriskmuseum.dk/natur/historie/klaeg/klaeg.htm

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-08-03 15:15

> [...]
> det er meget forkert. Bremser er en helt anden fluefamilie Oestridae og
> de kan overhovedet ikke stikke. De ligner heller ikke en klæg, men meget

Det er jeg skam meget enig i - men der er diverse
populære bøger desværre ikke. Som du selv anførete
et eksempel på, anvendes navnene desværre i flæng.
Måske burde man nævne det overfor de forlag, hvor
der ikke benyttes korrekte navne?

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-08-03 16:06

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:9qM%a.869$Co4.692@news.get2net.dk...

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg skam meget enig i -

Nå, det var ikke særlig tydeligt.

> [...]
> et eksempel på, anvendes navnene desværre i flæng.
> Måske burde man nævne det overfor de forlag, hvor

Ja, gør det. De må være meget useriøse.

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-08-03 13:25

> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, det var ikke særlig tydeligt.

Da jeg slog op i Lademanns naturfører og senere i "Småkræ" -
også fra Lademann - så jeg begge betegnelser blev anvendt om
samme insekt. Den sidste var en gammel en jeg købte på et
biblioteksudsalg.
Jeg ved ikke om det er rettet i en senere udgave?
Det var grunden til jeg nævnte begge navne for TDJ, hvis han
faldt over det "forkerte" navn i en bog.
Men prøv selv at kigge efter, hvis du har adgang til
begge.

Per A. Hansen

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 18-08-03 14:00

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Er det sådan noget religiøst noget?

Ad! Jeg vil ikke vide hvad sådan en sekt laver.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 15-08-03 17:32

On Fri, 15 Aug 2003 12:43:59 +0200
> [...]

> Det synes jeg ikke, navnene bruges jo i flæng.
> Tabanus bovinus kaldes i nogle værker for Okseklæg - i andre

Det er jo ikke kun et spørgsmål om ord, du blander jo to arter sammen.

Oksebremsen stikker ikke, men den lægger æg i kvæget. Den tager faktisk
slet ikke føde til sig som voksen. Den er i øvrigt temmelig sjælden.

Okseklægen stikker men den lægger ikke sine æg i kvæget. Dens larver
lever overvejende i fugtig jord og er et rovdyr.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-08-03 14:13

On Sun, 17 Aug 2003 16:00:06 +0200

jeg taler ikke om navne du skrev følgende :

> Derimod er Tabanus bovinus almindelig.
> Den hedder - som navnet antyder - Oksebremse.
> Den angriber især kvæg, men også mennesker.
> Den lægger æg i kvæg, der udvikler sig til store larver!

Ovenstående er lodret forkert, og er den sammenblanding jeg taler om
Tabanus bovinus lægger ikke æg i kvæg, uanset hvad du vil kalde den.

--
Poul-Erik Andreasen