Daggamle kyllinger
Fra : Mette Schmidt

Dato : 12-08-03 14:30

Hej =)

Jeg overvejer at bruge en hundredemand på en kasse daggamle
kyllinger, men først tror jeg lige jeg vil forhøre mig herinde..

Hvor stor sandsynlighed er der mon for at kattene kan lide dem?
Jeg ville føle mig rimelig dum ved at stå med 350 døde kyllinger
i fryseren - hvis kattene alligevel ikke syntes de er lækre :)

Nu ved jeg godt at to katte ikke er ens.. men hvis alle der har
forsøgt med kyllinger, siger god for det, er der nok størrere
sandsynlighed for at det vil være en succes, end hvis nogen
har erfaret at deres kat fandt det ulækkert

Et andet spørgsmål, hvor meget fylder sådan en kasse kyllinger?
Jeg har ikke ligefrem en kummefryser - og der skulle også gerne
være plads til isene i denne sommervarme..

Kan man mon få en "smagsprøve" bare for at se om nu eens katte
gider æde den gule tingest, før man køber det helt store læs?

--
Mvh. Mette
ms@monkeyspecies.dk

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 12-08-03 15:00

"Mette Schmidt" <news@monkeyspecies.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Mette.

Herhjemme er kyllingerne en forholdsvis stor succes. Min lille huskat fiser
fuldstændig forstørret rundt om sig selv, når aviserne bliver bredt ud over
gulvet. Min MCO er knap så begejstret, men han æder dog ben, vinger og hoved
.

Første gang jeg købte, fik jeg lov at nøjes med 100 kyllinger, lige til jeg
havde set, om det var en succes. Dem kunne jeg godt have i min ikke særlig
store fryser (sådan en oven på køleskabet). Men næste gang jeg købte, blev
jeg nødt til at låne lidt fryserplads hos mine forældre.

Men jeg kan som sagt godt anbefale det .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Pia J

Dato : 12-08-03 15:38

"Helle Frederiksen" <hfFJERN@dlgnet.dk> wrote in message

> Et andet spørgsmål, hvor meget fylder sådan en kasse kyllinger?
> Jeg har ikke ligefrem en kummefryser - og der skulle også gerne
> være plads til isene i denne sommervarme..

Da vi holdt kattetræf, måtte jeg midlertidigt skaffe plads til 3 kasser
kyllinger, DET var dælme noget af en opgave. 1 kasse kyllinger fyldte en hel
tætproppet skuffe i en skabsfryser.

Ud af mine 4 katte er det kun 1 der synes om dem, og hun fanger selv mus og
fugle, så det er ret unødigt. Jeg har stadig 4 tilbage af de 10 jeg fik på
prøve den gang.

Jeg synes du skulle prøve at købe et par stykker hvis du bor i nærheden af
nogen her i gruppen med kyllinger på lager. 10 stk. koster ca. 4 kr.

:Pia

Fra : Louise Hansen

Dato : 12-08-03 16:05

> [...]
>
> Jeg synes du skulle prøve at købe et par stykker hvis du bor i nærheden af
> nogen her i gruppen med kyllinger på lager. 10 stk. koster ca. 4 kr.

Hejsa!

Øhm...nu spørger jeg nok lidt dumt, men nu har jeg altså hørt så meget
om daggamle kyllinger, og så kan jeg altså ikke lade være med at tænke:
Er det sådan nogle bittesmå gule nogen med fjer og det hele, man slår
ihjel og fryser ned til kattene? Eller bliver de plukket?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 12-08-03 17:29

Her http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=200 kan I se hvor meget en
kasse fylder, og hvordan kyllerne ser ud

Mvh. Else.

Fra : Kate

Dato : 12-08-03 21:33

Louise Hansen <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in

> Er det sådan nogle bittesmå gule nogen med fjer og det hele,

Jeps. Faktisk er de lidt nuttede :-/

> man slår ihjel og fryser ned til kattene?

Nej, de er døde når man modtager dem. Heldigvis, for jeg kunne da
bestemt ikke selv slå dem ihjel.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-08-03 00:13

> Jeps. Faktisk er de lidt nuttede :-/

Åh nej dog!!! Dem kunne jeg aldrig få mig selv til at fodre mine katte
med - heller ikke selv om de er døde, når jeg får dem! Da jeg boede
hjemme (mine forældre havde en gård), havde vi også høns, og jeg
elskede, når der kom små kyllinger. De var bare noget af det mest
nuttede, og mine søstre og jeg havde altid vores egne kyllinger, som vi
navngav og gjorde rigtig tamme og kælne (med det resultat at vi til
sidst havde tre store, gule orpintoner, der løb os i hælene og tiggede
om at blive taget op og kælet med, hi hi)! Så i mine øjne er kyllinger
altså lige så fuldgyldige kæledyr som kattene, og jeg ville aldrig kunne
sidde og se på, at kattene spiste de små, nuttede gule tingester - det
ville skære mig helt ind i hjertet!

Fra : Kate

Dato : 12-08-03 21:32

Mette Schmidt <news@monkeyspecies.dk> wrote in

> Et andet spørgsmål, hvor meget fylder sådan en kasse kyllinger?

Meget! Jeg fik en kasse til Pias kattetræf, hold da op, det skal jeg
altså ikke ha' igen. Godt nok slipper jeg af med en hel del i morgen,
men hele min fryser er fyldt til randen.

Af 4 misser vil kun en spise dem. Lante og Johan er ved at kaste op ved
synes og Donse vil gerne slikke lidt på en hvis jeg holder den.
Så det er altså ikke givet at kattene vil ha' dem.

> Kan man mon få en "smagsprøve" bare for at se om nu eens katte
> gider æde den gule tingest, før man køber det helt store læs?

Nu ved jeg ikke hvor du holder til i verden, men hvis du er indenfor
rimelig afstand af Måløv eller Brønshøj kan du sagtens få smagsprøver
fra mig. (Jeg har pakket mine i poser af 4 netop pga den manglende
interesse fra de andre misser)

Fra : Mette Schmidt

Dato : 12-08-03 21:52

> [...]
> rimelig afstand af Måløv eller Brønshøj kan du sagtens få smagsprøver
> fra mig. (Jeg har pakket mine i poser af 4 netop pga den manglende

Tak for tilbuddet! Jeg har imidlertid fået aftalt med en anden
herinde, at få lidt smagsprøver til kattene..smadder lækkert!
..håber misserne osse syntes det *G*

--
Mvh. Mette
ms@monkeyspecies.dk

Fra : Nina Sørensen

Dato : 13-08-03 06:42

> [...]
> Kan man mon få en 'smagsprøve' bare for at se om nu eens katte
> gider æde den gule tingest, før man køber det helt store læs20

Hos mig er der en hitrate der siger 5 udaf 7, uden jeg tæller killinger
med. Så det er da succes. Men det kan skyldes at det er en flok, og
ingen derfor vil gå glip af noget, så de derfor deltager med liv og sjæl
når der er uddeling

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-08-03 07:01

Hej

- min MainCoone - Merlin - er vild med dag gamle kyllinger.

Dog havde den lidt svært med den først, det var ligesom den ikke rigtigt
kunne finde ud af at "betjene" den. Den slikke bare lidt på den, og kiggede
lidt underligt.
Men så gav jeg kyllingen en snit med en kniv, så katten kunne se at der var
kød indeni - SUCCES -så var den hurtigt væk. Og herefter er katten bare helt
oppe på dupperne når jeg finder en kylling frem

Smagsprøver kan sagtens hentes ved mig, hvis du vil prøve inden du køber
flere. (Jeg bor i Hornslet, lidt nord for Århus)

PS : Jeg har købt ved Danlayer ved Viborg ... 100 stk. = 25,-

/ KimK

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-08-03 10:43

> [...]
> kød indeni - SUCCES -så var den hurtigt væk. Og herefter er katten bare helt
> oppe på dupperne når jeg finder en kylling frem

Øhm...der er lige faldet mig et spørgsmål ind...det virker måske lidt
underligt efter, at emnet her har været igang så længe, men jeg er da
lige pludselig kommet i tanke om, at jeg vist nok engang har læst, at
man ikke må servere kylling for katte, idet benene meget let splintres
og kan gøre skade på katten. Gælder dette kun tilberedte kyllinger?
Eller er det blot en ammestuehistorie?

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 13-08-03 11:29

> [...]
> man ikke må servere kylling for katte, idet benene meget let splintres
> og kan gøre skade på katten. Gælder dette kun tilberedte kyllinger?

Hej Louise.

Jeg mener også at have hørt, at når kyllinger er tilbredt, så splintrer
benene, og derfor er de farlige for dyr.

Men med de daggamle kyllinger er det slet ikke noget problem, for de har
ikke rigtig nogen ben, men nærmere lidt gummiagtig brusk, som mine katte er
vældig glade for at gnaske på. Jeg er inde på, at det også hjælper dem med
at holde tænderne rene.

Så alt i alt sunde, saftige, gule lækkerbidder/tandbørster .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Pia J

Dato : 13-08-03 11:30

> Så alt i alt sunde, saftige, gule lækkerbidder/tandbørster .

Især saftige. Server dem IKKE på gulvtæppet. Deres mave består af 1 stk.
flydende æggeblomme...

:Pia

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-08-03 17:37

> Især saftige. Server dem IKKE på gulvtæppet. Deres mave består af 1 stk.
> flydende æggeblomme...

WAH!!! De stakkels små gule kylleryller...sikke dog en kold og kynisk
tone! Jeg er nu helt og holdent overbevist om, at jeg ALDRIG ville
kunne servere daggamle kyllinger for mine misser! Jeg ville jo tude mig
selv ihjel!

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 13-08-03 19:12

> [...]
> tone! Jeg er nu helt og holdent overbevist om, at jeg ALDRIG ville
> kunne servere daggamle kyllinger for mine misser! Jeg ville jo tude mig

Hi-hi . Min svigerinde har høns, som hun går meget op i. Og hun bliver
SUR, når jeg ser på kyllingerne og siger "Sikke noget dejlig kattemad"

Mvh. Else.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-08-03 14:25

In article <bhd3lb$9bo$1@sunsite.dk>, Helle Frederiksen
<hf@fjernesdlgnet.dk> wrote:

> Jeg mener også at have hørt, at når kyllinger er tilbredt, så splintrer
> benene, og derfor er de farlige for dyr.

Osse hvad jeg har lært (af Ann K
De rå ben er OK, men der sker noget med dem ved tilberedningen pga
opvarmningen, så de kan splintre, og det kan så være farligt.
Nok osse derfor katte kan spise de fugle de selv fanger uden at få
problemer.

Fra : Mette Schmidt

Dato : 13-08-03 11:25

> man ikke må servere kylling for katte, idet benene meget let splintres
> og kan gøre skade på katten. Gælder dette kun tilberedte kyllinger?
> Eller er det blot en ammestuehistorie?

Daggamle kyllinger har måske meget bløde ben?!
Jeg ved det ikke, bare gætterier
- men jeg har faktisk set een af mine katte stikke af med en vinge
fra skraldespanden engang (fra en middags-kylling). Hun gnaskede
lidt i det, for derefter at se lidt ud som om der var noget der sad
på tværs i halsen, rallede et par gange og sank så et eller andet og gik
veltilfreds ind og vaskede sig.. så lige siden har hun ikke fået
lov til at lege med fugle-rester fra store fugle..
mon ikke de er mere porrøse, sådanne små fugleben? Kattene fanger
jo også fugle i naturen - og jeg har da aldrig hørt om en kat
der døde af fugl

--
Mvh. Mette
ms@monkeyspecies.dk

Fra : Mette Schmidt

Dato : 13-08-03 11:29

> med. Så det er da succes. Men det kan skyldes at det er en flok, og
> ingen derfor vil gå glip af noget, så de derfor deltager med liv og sjæl

Okay, min flok på to katte består af to individualister, der ikke vil spise
det som den anden spiser, ved mindre det er noget jeg -som mor - først gnasker
lidt i (eller lader som om)..

Vi er feks. som regel tre om en pizza

--
Mvh. Mette