Prisen for at ha en hest ??
Fra : Li Lo

Dato : 12-08-03 13:38

Hejsa jeg er en pige der altid har været gal med heste og har redet meget
tideliger. Jeg har altid ønsket mig min egen hest og endelig ser det ud som
om min økonomi kan klare det... Men jeg er ikke sikker på hvormeget det
kommer til at koste.
Jeg har fundet en lille rideskole tæt på hvor jeg bor der tager 1350 kr. om
måneden at ha en hest i boks opstallet hvilket jeg finder rimeligt. Nu er
spørgsmålet bare hvor meget skal jeg sætte fra til dyrlæge og smed ??
Jeg regnet med at sætte et beløb fra hver månede så når regningen kommer har
jeg pengene til at betale.... Men hvor meget???? Er der nogen der kan hjælpe
mig ??

Venlig hilsen Lise Lotte

Fra : Anet

Dato : 12-08-03 13:49

"Li Lo" <Li-Lo@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> jeg pengene til at betale.... Men hvor meget???? Er der nogen der kan

(klip)

Kort sagt 1350 kroner pr. måned for opstaldning + 650 kroner til diverse.
Det vil sige 2000 kroner pr. måned så har du til smed og dyrlæge (almindelig
vaccination). Smeden kommer ca. hver 8-10 uge og dyrlægen 1 gang årligt og
vaccinere hesten. Hvis du skal have 4 sko på så skal du nok regne med at et
smedebesøg koster ca. 800 kroner pr. gang.
Hvis du så skal have nyt udstyr kommer det ud over det her.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 12-08-03 23:46

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
et
> smedebesøg koster ca. 800 kroner pr. gang.

Anbefaler man ikke smed hver sjette uge, hvis der er sko på? I så fald
bliver det jo lidt dyrere.

Jeg ville også tænke på, hvad der sker, hvis man bliver utilfreds med
opstaldningen. Hvis det er standard-prisen i området, så fint nok. Men hvis
det er billigt, så er det nok en god ide at regne med lidt mere - så kan man
jo altid købe rideudstyr for de overskydende penge indtil da

Desuden vil jeg stærkt anbefale en forsikring med dyrlægeforsikring. En
periode med mange dyrlægeregninger kan vælte ethvert veltilrettelagt budget
(been there, done that :-/ ) og så er det rart, at man i hvert fald kan
slippe med det halve.

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 07:26

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Anbefaler man ikke smed hver sjette uge, hvis der er sko på? I så fald
> bliver det jo lidt dyrere.

(klip)

Mine heste har aldrig fået sko på så tit som hver sjette uge. Og jeg kender
ikke lige nogen umiddelbart her i nærheden der går under 6 uger med deres
hestes sko.

> [...]
man
> jo altid købe rideudstyr for de overskydende penge indtil da

Mange steder kan man få opstaldning endnu billigere end de 1350 kroner. Så
med mindre at det er i stor København så skulle det kunne lade sig gøre at
finde et billigere sted. Men udbud af faciliteter og pris hænger jo nu en
gang sammen og følges ad.

> [...]
budget
> (been there, done that :-/ ) og så er det rart, at man i hvert fald kan

(klip)
Den forsikring som du foreslår er hundedyr må jeg sige og den er som regel
forbundet med en masse betingelser om max. kroner der kan komme til
udbetaling pr. gang, hestens alder osv...Det var ikke en forsikring som jeg
ville tegne pga. prisen. Dog ville jeg nok tegne en livs eller/og
uanvendelighedsforsikring på hesten hvis man giver over 20.000 kroner for
hesten. Jeg har tre heste og mine heste er ikke forsikret nogen af dem. Og
joh, jeg har mistet en hest for nogle år siden som jeg fik forsikringspenge
på men når jeg vejede præmie op mod det udbetalte så kunne det bedre betale
sig for mig med tre heste at sige, at mister jeg en hest mere så må jeg
finde penge til en ny hest i privatøkonomien istedet for.Med tre heste kan
det bedre betale sig for mig at jeg f.eks tager det som forsikringspræmien
for de tre heste tilsammen koster og ligger ind på en konto og i løbet af
meget meget få år vil jeg have til en ny hest istedet for.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-08-03 07:43

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Mine heste har aldrig fået sko på så tit som hver sjette uge. Og jeg kender
>ikke lige nogen umiddelbart her i nærheden der går under 6 uger med deres
>hestes sko.

Kommer an på hvor meget og hvor hesten bruges. Rekorden for mig er at
holde sko i 6 uger, fordelt på to heste. Senest sled Emma sine sko af
efter 3 uger !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 08:09

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
..

> Kommer an på hvor meget og hvor hesten bruges. Rekorden for mig er at
> holde sko i 6 uger, fordelt på to heste. Senest sled Emma sine sko af
> efter 3 uger !!!

(klip)

Det skal så nok siges at jeg rider en times tid på ture i 6 dage om ugen og
Ole rider vel .......10 gange mere end mig på samme tid vil jeg tro....
*griner*

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 13-08-03 09:33

> [...]

> finde et billigere sted. Men udbud af faciliteter og pris hænger jo nu en

Jeg har redet i Århus og Vejle, og her er min erfaring (og nej, jeg har ikke
hørt om eller set ALLE steder, men mange), at hvis man vil have ridehus med
i prisen, så starter priserne ved cirka 1400 kroner og slutter ved cirka
2500. Det er selvfølgelig ved nogle pænt store byer, og det kan sikkert
gøres billigere længere ude på landet, men jeg har også hørt om lokale
rideskoler i Sønderjylland, der placerer sig inden for dette prisområde.

Jeg går ud fra, at man som ny, begejstret heste-ejer også gerne vil kunne
ride hele vinteren. (Dette kan naturligvis være forkert I hvert fald
synes jeg, det ville være synd at budgettere med for eksempel intet ridehus,
hvis man midt i vinteren finder ud af, at man synes det er træls - og at man
så ikke har råd til at finde et.

> [...]
> for de tre heste tilsammen koster og ligger ind på en konto og i løbet af
> meget meget få år vil jeg have til en ny hest istedet for.

Jeg synes også, det er noget helt andet, netop når du har tre heste.
Risikoen for at de alle tre skulle have dyrlæge i tide og utide er meget
lille og udgifterne er tre gange så store. Med én hest kan være heldig eller
uheldig.
Desuden tror jeg ikke, at vi snakker om samme forsikring. Den jeg havde
fulgte med livsforsikringen, og der var ikke noget fniller med alder eller
andet, når jeg sendte regninger ind.
Jeg tror jeg havde dyrlæge seks gange på et år, og det har nok kostet et
sted mellem 7-10.000 kr, hvoraf forsikringen betalte 60 procent. Med en
forskringssum på cirka 1200 kroner om året vil jeg nok mene, at det kunne
betale sig.

Men det kommer som sagt an på, om man er heldig eller uheldig - og om man
har råd til at være uheldig!

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 11:39

> [...]
ridehus,
> hvis man midt i vinteren finder ud af, at man synes det er træls - og at

Det med et ridehus eller ej er jo lidt en temperamentssag. Jeg har ikke
ridehus herhjemme og savner det aldrig. Jeg rider 5-6 gange om ugen hele
året rundt. Da jeg havde min store hest red jeg en del dressur og det gik
også fint nok på banen. Det var faktisk meget få dage jeg ikke kunne ride.
Tit er det jo bare at tage sig sammen og tage noget godt tøj på og så ud i
kongvinter.... Men hvis man ikke er sikker i at ride ude i alt slags vejr så
bør man vælge at have sin hest opstaldet på ridecenter med ridehus til.
Nogle heste er også bedre at ride på om vinteren udenfor end andre heste.
Nogle heste bliver jo meget pjattet og vinterkåd i det hvorimod f.eks
islænderne tager det hele lidt mere oppefra og ned.

> [...]
> sted mellem 7-10.000 kr, hvoraf forsikringen betalte 60 procent. Med en
> forskringssum på cirka 1200 kroner om året vil jeg nok mene, at det kunne

(klip)
Den pris du nævner kan jeg slet ikke finde hos noget selskab. Jeg har ellers
ledt en del før jeg fik forsikret min forrige hest. Jeg havde hende
forsikret for 20.000 kroner med fuld uanvendlighedsdækning og det kostede
2200 kroner om året. Og det var uden en sygeforsikring i. Hvor havde du din
hest forsikret til den billige penge? Måske andre her i gruppen kunne nyde
godt af det.

> Men det kommer som sagt an på, om man er heldig eller uheldig - og om man
> har råd til at være uheldig!

(klip)

Jeg har lige her for en lille månedstid siden haft en hest der var helt
dehydreret og som samtidig havde kolikagtige tendenser og den fik jeg
indlagt på dyrehospitalet en fredag aften og så kunne jeg hente ham igen
mandag formiddag. Men sådan er det jo når man vælger at have dyr så kan der
komme en uforudset udgift til f.eks dyrlæge.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-08-03 12:29

In article <3f3a154a$0$24697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Anet wrote:

> [...]
> året rundt. Da jeg havde min store hest red jeg en del dressur og det gik

Det er svært at ride når det er glat. Men det er dog også ret få dage
om året.

JonB

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 14:01

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Det er svært at ride når det er glat. Men det er dog også ret få dage
> om året.

(klip)

Ja, det er jo lige det og når det så er meget glat en dag så har hesten bare
en fridag på folden. Vores heste går ude alle dage hele året rundt for at få
frisk luft og få strukket benene.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 13-08-03 16:57

> [...]

din
> hest forsikret til den billige penge? Måske andre her i gruppen kunne nyde

Hos Alm. Brand. Men det skal så også siges, at hesten kun var forsikret for
5000 kroner - jeg valgte udelukkende at forsikre på grund af
dyrlægeforsikringen, der fulgte med. Prisen var 1157 for et år +
stempelafgift på 1,75.

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-08-03 08:26

taina wrote:
> Anbefaler man ikke smed hver sjette uge, hvis der er sko på? I så fald
> bliver det jo lidt dyrere.

Det lyder ret hyppigt, synes jeg. Det burde kun være nødvendigt for heste der
går rigtigt meget, eller ved dårlige skoninger.

> [...]
> (been there, done that :-/ ) og så er det rart, at man i hvert fald kan

Efter min mening får man ikke så meget for sine penge med
dyrlægeforsikringerne. Hvis hesten bliver meget sig og skal have mange
dyrlægebesøg, intensiv behandling eller måske ligefrem indlægges - ja, så
bliver det stadig rimeligt dyrt som jeg har forstået det.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : skingur

Dato : 13-08-03 10:11

Anet skrev Dato : 13-08-03 07:26

(klip)

[...]

Jeg går aldrig med mine hestes sko, for de må heller ikke gå i mine!!!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : taina

Dato : 13-08-03 17:20

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder ret hyppigt, synes jeg. Det burde kun være nødvendigt for heste
der
> går rigtigt meget, eller ved dårlige skoninger.

klip

okay, okay, jeg æder mine seks uger i mig igen

> [...]
> dyrlægebesøg, intensiv behandling eller måske ligefrem indlægges - ja, så
> bliver det stadig rimeligt dyrt som jeg har forstået det.

Selvfølgelig bliver det stadig dyrt. Min veninde havde en hest, der røg på
dyrehospitalet. Samlet pris cirka 60.000 kr. Hun betalte godt 20 k,
forsikringen betalte resten.

Når man er studerende og på SU er der meget, meget langt fra 20 k til 60 k.
Som almindelig lønslave er der også ret langt.
Så vidt jeg husker har du en smule mere end én lille hest opstaldet på en
rideskole Og i så fald vil det være lettere at hive de sidste 40 k ud af
budgettet.

Lise Lotte, der spurgte, har netop fået råd til sin første hest. Derfor
regner jeg ikke med, at hun har en pokkers masse penge at smide i projektet,
hvis uheldet skulle være ude. Derfor rådet om forsikringen.

I øvrigt er min grundholdning om forsikringer, at når der er nogen, der
tjener på det, så er der også nogle, der taber på det - nemlig dem der
tegner dem. Jeg prøver derfor så vidt muligt at undgå dem

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-08-03 08:06

taina wrote:

> Selvfølgelig bliver det stadig dyrt. Min veninde havde en hest, der røg på
> dyrehospitalet. Samlet pris cirka 60.000 kr. Hun betalte godt 20 k,
> forsikringen betalte resten.

Så vidt jeg husker, hørte jeg noget om et maksimum-beløb der kunne dækkes pr.
dyrlægebehandling.

Det var hos Tryg - men de skriver ikke rigtigt noget om det på www.tryg.dk.
Desuden ser den ud til kun at gælde for islandske heste (?).

> Når man er studerende og på SU er der meget, meget langt fra 20 k til 60 k.
> Som almindelig lønslave er der også ret langt.

Bestemt. Jeg synes også det eksempel du nævner, lyder som en god dækning.

> Så vidt jeg husker har du en smule mere end én lille hest opstaldet på en
> rideskole

Jeg har faktisk slet ingen heste på nogen rideskole ;)

> Og i så fald vil det være lettere at hive de sidste 40 k ud af
> budgettet.

Mnjarh, det ved jeg nu ikke rigtigt. I modsætning til hvad mange tror, er det
faktisk ikke udpræget billigt at have heste selv.

> Lise Lotte, der spurgte, har netop fået råd til sin første hest. Derfor
> regner jeg ikke med, at hun har en pokkers masse penge at smide i projektet,
> hvis uheldet skulle være ude. Derfor rådet om forsikringen.

Det lyder fornuftigt nok. *Hvis* det er en forsikring der dækker ordentligt.

> I øvrigt er min grundholdning om forsikringer, at når der er nogen, der
> tjener på det, så er der også nogle, der taber på det - nemlig dem der
> tegner dem. Jeg prøver derfor så vidt muligt at undgå dem

Ja det er en matematisk kendsgerning at forsikringer ikke kan 'betale sig'.
Men omvendt er det somme tider en god ting med en solidaritetsordning der kan
udjævne konsekvenserne for f.eks. et uheld lidt.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-08-03 17:44

On Wed, 13 Aug 2003 09:26:01 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Det lyder ret hyppigt, synes jeg. Det burde kun være nødvendigt for heste der
>går rigtigt meget, eller ved dårlige skoninger.

   Uhm - min hest har gået i 10 uger - men her er hovene altså
tydeligt for lange. 8 uger vist max han bør gå og hans hove vokser
endda ikke voldsomt meget. Vi har flere i stalden der får skoet hver 6
uge - ikke på grund af for dårlige skoninger eller fordi der tages for
lidt af men fordi hestens hove vokser helt ufatteligt.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 13-08-03 18:50

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uge - ikke på grund af for dårlige skoninger eller fordi der tages for
> lidt af men fordi hestens hove vokser helt ufatteligt.

'(klip)

Generelt syntes jeg at min erfaring er at når hestene kommer ud på græs og
der er god næring i græsset så vokser hovene ekstra stærkt i forhold til
f.eks vinterperioden.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-08-03 21:57

On Wed, 13 Aug 2003 19:49:40 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Generelt syntes jeg at min erfaring er at når hestene kommer ud på græs og
>der er god næring i græsset så vokser hovene ekstra stærkt i forhold til
>f.eks vinterperioden.

   Min venindes fjordbasse har ingen problemer om vinteren heller
=) Men derfor kan du jo godt ha ret. De får generelt dækket behovene
bedre om sommeren så vidt jeg har forstået.

Fra : taina

Dato : 13-08-03 22:03

> [...]

> der er god næring i græsset så vokser hovene ekstra stærkt i forhold til

Hmmm... jeg kommer bare til at tænke på, om det mon er fordi
fodersammensætningen ikke er optimal? Principielt burde foderet vel kunne
dække hesten ind 100 %, så den får alt det, som den ellers ville få ved at
græsse?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 14-08-03 08:01

> [...]
> dække hesten ind 100 %, så den får alt det, som den ellers ville få ved at

(klip)

Næh, det er bare min generelle erfaring efter mange år med heste at når
hestene går ude hele døgnet og græsser så vokser deres hovet lidt ekstra.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-08-03 08:12

taina wrote:

> [...]
> dække hesten ind 100 %, så den får alt det, som den ellers ville få ved at

Tjoh, principielt. Men der er stor forskel på næringen i græsset om foråret,
midsommer og efterår. Og der er også forskel på hestens fordøjelse af græs fra
lige når den skifter, til den har gået på græs et stykke tid.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-08-03 08:09

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> uge - ikke på grund af for dårlige skoninger eller fordi der tages for
> lidt af men fordi hestens hove vokser helt ufatteligt.

Måske skulle disse heste, i stedet for mineral og vitamin *tilskud* have et
mineral og vitamin *fradrag* ;)

Spøg til side: Selvfølgelig er der forskel på heste. Men jeg synes nu
alligevel 6 uger må være noget under gennemsnittet.

Der er selvfølgelig også forskel på om hesten virkeligt *trænger* til nye sko,
eller man kommer tingene lidt i forkøbet.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk