Sengetid?
Fra : Brian K

Dato : 12-08-03 21:13

Hej

Hvad tid sender i andre jeres børn i seng ?

Min datter er (meget snart 6 år), lige startet i BH klasse, vi bor et sted
hvor der er fyldt med børn nede på legepladsen (som ligger lige uden for
vores vindue).

Hun bliver vækket kl. 7.00 om morgenen.

Mvh
brian

Fra : Anja Rosgaard Lyngga~

Dato : 12-08-03 21:28

-- "Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor der er fyldt med børn nede på legepladsen (som ligger lige uden for

Den er nem! Børn i den alder skulle gerne vågne af sig selv om morgenen, som
tegn på at de er udhvilede.

Har de svært ved at vågne, er det tegn på at de har brug for at komme
tidligere i seng. Og så selvfølgelig kigge på deres almene trivsel i løbet
af en dag, om de er for trætte osv.

Min søn på 4½, kommer i seng ml. 7 og 7.30 om aftenen, og vågner omkring
6.30 om morgenen, som er det tidspunkt han skal op på.

Han er frisk i løbet af dagen, og sover ikke middagssøvn.

Anja

www.anjarosgaard.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-08-03 21:54

Anja Rosgaard Lynggaard wrote:
> Den er nem! Børn i den alder skulle gerne vågne af sig selv om
> morgenen, som tegn på at de er udhvilede.

enig....

min søn vågner af sig selv kl 7 om morgenen ( som er det tidspunkt han skal
op) og kommer i seng kl 21....
han har faktisk haft den sengetid igennem hele hans skoletid, fordi han
netop har haft nemt ved at passe hans vågnetid.....

det er op til det enkelte barn.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : vvv

Dato : 13-08-03 20:29

"Anja Rosgaard Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har de svært ved at vågne, er det tegn på at de har brug for at komme
> tidligere i seng. Og så selvfølgelig kigge på deres almene trivsel i løbet

Vrøvl i mine øjne.
Selv vågner jeg aldrig af mig selv kl 6.30 når jeg skal op, mit indre ur
nægter mig det ganske enkelt og hver morgen slås jeg med vækkeuret,
ligegyldigt hvornår jeg er gået i seng. Min krop betragter det som
unaturligt ikke at sove på det tidspunkt.
Min søn på 6 har det ligeså, han sover normalt kl 20.00 men skal "sparkes" i
gang hver morgen, Selv når han en gang i mellem falder i søvn til "fjernsyn
for dig" og sover til næste morgen, skal han vækkes og "overtales" til at
stå op, og efter 12 timers søvn er det vel næppe fordi han mangler mere!
Når han så først er oppe og i gang virker han heller ikke som om han mangler
søvn, han er normalt frisk hele dagen.
Så jeg tror ikke du kan sige at hvis man ikke vågner selv, har man ikke
sovet nok - hverken for store eller små.

vv

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-08-03 20:49

vvv wrote:

> Vrøvl i mine øjne.

meget muligt, men ikke desto mindre ret effektivt her ;)

> [...]
> vækkeuret, ligegyldigt hvornår jeg er gået i seng. Min krop betragter
> det som unaturligt ikke at sove på det tidspunkt.

min krop gider sku da heller ikke vågne kl 7 når jeg skal op... men jeg er
sikker på at hvis jeg var i min seng i ordentlig tid, så ville jeg også
vågne af mig selv når jeg skulle...... det er et spørgsmål om at kende sin
krop ( i dette tilfælde ungernes krop) og læse de signaler den udsender... i
dette tilfælde hvordan og hvornår ungerne vågner i forbindelse med deres
sengetid..... hvis børnene hele deres liv har været vænnet til at blive
vækket, så er det klart at de fortsætter det mønster når de bliver
ældre..... har de derimod fået reguleret deres sengetid efter hvornår de var
trætte og hvornår de vågner, så kan man tydeligt se at disse børn er vågne
når de skal op......

her i huset har vi en af hver type..... min søn der selv springer ud af
sengen hver morgen kl 7... og min bonusdatter der ofte trækker den laaaaangt
hen på formiddagen inden hun sanser at vågne*G* ikke fordi hun ikke er
udsovet, men fordi hun er vant til at blive vækket ;) og det til trods for
at de altid er i seng til samme tid.....

> [...]
> vel næppe fordi han mangler mere! Når han så først er oppe og i gang
> virker han heller ikke som om han mangler søvn, han er normalt frisk

bare fordi det ikke virker til at han har sovet nok, så tror jeg ikke på at
det er tilfældet, hvis han ikke kan vågne af sig selv....
nogle børn har et større søvn behov end andre.... nogle har brug for 15
timer, andre kun 8..... man kan ikke sige at timetallet er afgørende....

> Så jeg tror ikke du kan sige at hvis man ikke vågner selv, har man
> ikke sovet nok - hverken for store eller små.

jo man kan... hvis man vel at mærke er vænnet til det... hvis man er vant
til at skulle sparkes igang, så er det sådan man opfører sig.......
min søn er vant til at vågne når han er udsovet... det har været yderst
sjældent det har været nødvendigt for mig at vække ham...... netop fordi han
får dækket sit søvnbehov....
hvad man gør som voksen kan ikke sammenlignes med børn, men vaner derimod
har det med at smitte......
vi taler jo på sin vis også om a og b mennesker..... nogle mennesker er af
natur mere natmennesker, og det tager kroppen højde for i søvnen..... men
det er stadig mit argument at kroppen er i stand til at sætte en grænse helt
naturligt for hvornår den har fået nok søvn.....
nogle prøver så at presse kroppen til at sove mere, og det lykkedes måske
også, men ofte med det resultat at man har hovedpine eller
muskelsmerter.....
hvis man derimod gør det til en vane altid at stå op når kroppen vågner til
dåd, så vænnes kroppen med tiden til at lytte til sine egne signaler, og vil
derfor have nemmere ved at regulere søvnbehovet......

Fra : vvv

Dato : 13-08-03 21:55

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle børn har et større søvn behov end andre.... nogle har brug for 15
> timer, andre kun 8..... man kan ikke sige at timetallet er afgørende....

Jeg er nu stadig ikke enig i at det er entydigt at børn kun er udsovede hvis
de vågner af sig selv, men det er da fint hvis det fungerer for jer. Jeg
tror mere på det indre ur måske ikke altid er sat ens.

Men!! --- Jeg håber da virkelig ikke der er nogen 6årige der har brug for 15
timers søvn, især ikke min, det ville godt nok ikke være meget jeg fik set
til ham hvis han skulle sove 15 timer i døgnet, det betyder jo i seng før
jeg kunne drømme om at spise aftensmad.
15 timers søvn + 8 timer i skole/sfo så er der ikke meget tilbage. (og ja, 8
timers skole/sfo er desværre en ufravigelig nødvendighed)

vv

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-08-03 22:04

vvv wrote:

> [...]
> udsovede hvis de vågner af sig selv, men det er da fint hvis det
> fungerer for jer. Jeg tror mere på det indre ur måske ikke altid er

hvis du nu læser hvad jeg har skrevet, så nævner jeg jo også at vane og a
eller b menneske også spiller ind.....
men prøv engang at tænke over det.....
hvordan sover han i ferierne?? vækker i ham også der, eller får han lov at
styre det primært selv?
har i altid vækket ham?
har han altid sovet længe? eller er han vænnet til det af jer?

> [...]
> 15 timers søvn + 8 timer i skole/sfo så er der ikke meget tilbage.
> (og ja, 8 timers skole/sfo er desværre en ufravigelig nødvendighed)

det tror jeg nu godt der kan.... især i de første uger af skoleåret*G*
jeg kan huske da min søn startede i skole.... de første dage gik han totalt
kold i samme øjeblik han kom hjem og slappede af......
det fortog sig en smule, men ikke desto mindre var han meget meget træt,
fordi at skolen er krævende på en anden måde end børnehaven var......
sådan er det jo for de fleste i nye situationer ;)
måske har han bare brug for at have en timeout midt på eftermiddagen, lige
inden ulvetimen..... en times tid hvor han bare slapper af og ikke bliver
stillet krav til.....

det kræver energi og indsigt, og villighed til at aflæse signalerne, at
finde ud af det ;) nogle lærer det aldrig, ikke engang på dem selv ;)

Fra : vvv

Dato : 13-08-03 22:42

> [...]
> styre det primært selv?
> har i altid vækket ham?
> har han altid sovet længe? eller er han vænnet til det af jer?

I ferier og Weekend sover han til han vågner, normalt mellem 8 og 10
Og hvis ikke jeg skal noget får han lov at sove så længe han vil, Den eneste
Weekendregel jeg holder mig er at dem der står op før otte, klare sig selv
og underholder sig selv indtil kl. 8 det er min nedre grænse i weekenden.
Da han var helt lille vågnede han tidligt, hvist mest af sult, siden har han
kunne lide at sove længe
Han har skulle vækkes længe i hverdagene.

> [...]
> fordi at skolen er krævende på en anden måde end børnehaven var......
> sådan er det jo for de fleste i nye situationer ;)

Det har jeg kun oplevet i det små. Han har taget det ret roligt.

> måske har han bare brug for at have en timeout midt på eftermiddagen, lige
> inden ulvetimen..... en times tid hvor han bare slapper af og ikke bliver
> stillet krav til.....

Jeg tror ikke han har brug for alverden, det er hverken et problem for ham
eller mig at han skal vækkes om morgenen, og jeg har egentlig ikke tænkt mig
at gøre noget ved det.
Han plejer i øvrigt altid at stene lidt cartoon network eller CS lige når
han kommer hjem, det er totalt hjernedødt for voksne at se på men det er ok
som "timeout" som du kalder det.

vv

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 06:22

vvv wrote:
> [...]
> mest af sult, siden har han kunne lide at sove længe
> Han har skulle vækkes længe i hverdagene.

er det uafhængigt af sengetid?

> Det har jeg kun oplevet i det små. Han har taget det ret roligt.

det gjorde min søn nu også*G* men det var ikke ensbetydende med at han ikke
var træt......

> Jeg tror ikke han har brug for alverden, det er hverken et problem
> for ham eller mig at han skal vækkes om morgenen, og jeg har egentlig
> ikke tænkt mig at gøre noget ved det.

det siger jeg skam heller ikke du skal..... jeg prøvede bare at vise dig at
børn altså sagtens kan vågne af sig selv når de har fået nok søvn...... de
sover altså ike efter hvad de kan lide.... men efter hvad de har behov
for......
det viser sig jo også at det gør din søn også...... ;)

> Han plejer i øvrigt altid at stene lidt cartoon network eller CS lige
> når han kommer hjem, det er totalt hjernedødt for voksne at se på men
> det er ok som "timeout" som du kalder det.

netop..... det samme her.....

Fra : vvv

Dato : 17-08-03 20:35

> er det uafhængigt af sengetid?

Ja, det er uafhængigt af sengetid at han kan lide at sove længe, men
selfølgelig sover han længere hvis han er i seng kl 22 end hvis det er kl 19

vv

Fra : Tonny

Dato : 15-08-03 13:10

Hvad er en "bonusdatter"?

Tonny

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-08-03 13:20

Tonny wrote:
> Hvad er en "bonusdatter"?

det samme som en steddatter, papdatter og andre udtryk man bruger om sin
kærestes/mands børn fra tidligere forhold.....

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-08-03 22:05

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Hvad tid sender i andre jeres børn i seng ?

Mine piger på hhv. 2å+3m og 4½ år og min søn på 5½ der lige er startet i
BHkl. kommer i seng klokken 19:30 og vi står så op igen klokken 5:30
I hele ferien har de vågnet af sig selv klokken 7:00 og er kommet i seng ca.
21:00

Han har endnu ikke fået vænnet sig til at stå op 5:30 men efter som vi har
kunnet se at de 10 timer var perfekt for ham så kører vi det ind i den rytme
og holder det så stort set sådan i weekenden, måske med ½ time længere
oppe... Bare ind til han er kørt ind i 5:30 "systemet" alt andet tror jeg på
vil gøre det for svært at blive vandt til at komme op ved den tid. Det
gælder IMO om at holde en så fast rytme som muligt! -I hvert fald i
begyndelsen. Så kan man senere se om det skader på morgen-energien at slække
lidt på det i weekenden...

Rinnie

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 12-08-03 22:48

On 12/08/03 22:12, in article bhbhnd$dl$1@news.cybercity.dk, "Brian K"
wrote:

> [...]
> hvor der er fyldt med børn nede på legepladsen (som ligger lige uden for

Børn er individuelle, men et søvnbehov på 10 timer er almindeligt, for en
seksårig.
Jeg ville sige sengetid kl. 20.30, historielæsning mv. - så hun sov kl. 21.
Hvis hun skal vækkes om morgenen, er hun ikke udhvilet og jeg ville rykke
sengetid 1/2 - 1 time frem, prøve mig frem til hun selv vågnede om morgenen.

Venlig hilsen

Charlotte
--
Kattepasning: http://miver-service.siamis.com
Bøger & børnetøj: http://www.petit.onlinesalg.dk

Fra : She

Dato : 13-08-03 09:57

"Brian K" <brian@nospam.com> wrote in

> [...]
>
> Min datter er (meget snart 6 år), lige startet i BH klasse, vi bor et
> sted hvor der er fyldt med børn nede på legepladsen (som ligger lige

Hej Brian.

Mine 3 piger på hh. 3, 7 og 10år kommer i seng kl. 20. De 2 ældste ligger
så og kikker/læser i bøger i ½ time efter, hvor de skal lægge sig til at
sove, hvilket sjældent er noget problem.

De står op kl.6.30, og er ret friske og godt udsovet.

Mvh. She

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-08-03 15:19

Jeg tror ikke der er en gylden regel (skal jeg sige når jeg fortæller
følgende)... vi har med begge vores sønner gjort os selv den bjørnetjeneste
at lade dem sove hos os til de bliver en ca. 3 år og lad mig lige sige - så
er det svært at vænne dem til at ligge alene i deres seng kl 2000 præcis
Når de så er startet i børnehave - nr 2 er lige startet - ja så går han kold
på sofaen lige efter maden - jeg bærer ham op i sin egen seng og når jeg
vågner til vækkeuret næste dag ligger han inde hos os - så i løbet af natten
kommer han trimlende ind til os - det er samme mønster med dem begge - den
store kommer i seng kl 21 og vågner samtidig med mig om morgenen selvom hans
mødetid tillader ham at blive lidt længere i sengen - så det er fint sådan
her
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Insideout

Dato : 13-08-03 15:30

> [...]

hans
> mødetid tillader ham at blive lidt længere i sengen - så det er fint sådan

Vorherrebevares

Mvh
Henrik

Fra : hmo

Dato : 13-08-03 18:53

Min datter er også meget snart 6 år og just begyndt i BH klasse. Hun har en
lillebror på 4 og de bliver puttet samtidig. For det meste starter
godnatritualet ved 19-tiden, og så sover de 19.30-20. For det meste ligger
hun og læser eller tegner lidt selv inden hun falder i søvn. Jeg tror også
det er vigtigt at de får søvn nok. Det betyder ganske vist mindre tid sammen
med ungerne, men det må vi leve med lige nu, for det tærer godt på
batterierne at begynde i skole og fritidshjem samtidig.

Hanne