/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Børn / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Børn
#NavnPoint
Nordsted1 7553
ans 5201
HelleBirg.. 3023
dova 2960
granner01 1261
jakjoe 1192
CLAN 1183
refi 1159
dkwM327 1100
10  jeb3 1067
hjælp til løsrivning v. skolestart
Fra : mathilde


Dato : 12-08-03 08:26

Min søn startede i børnehaveklasse i torsdags.
Han har gået på fritidshjemmet siden maj, så han kender ca. halvdelen af
børnene i klassen. De voksne er så helt nye.
Han er 7 år, han blev et år mere i børnehaven da han bestemt ikke var
klar sidste år.
Han gled lige ind på fritidshjemmet uden problemer, og jeg havde ellers
fået fortalt at skolen var ingen sag, det var fritidshjemmet der kunne
volde problemer.
Men ikke for min søn, han kan godt forholde sig til de 93 børn på
fritidshjemmet, men ikke til de 24 i hans klasse.
Han vil bestemt ikke i skole. Jeg har så fået lov til at blive der de 10
første min. mandag og tirsdag, men da jeg skulle gå i dag, måtte læreren
hive ham væk, mens han græd.

Jeg er ikke i tvivl om at han er ked af det, men det virker lidt
underligt på mig at han kan klare fritidshjemmet og ikke skolen.

Han er vant til at have små pligter der hjemme, så det er ikke nyt for
ham at han bliver bedt om noget.

Er der nogen der ligger inde med nogle gode råd til hvordan jeg kan
aflevere ham uden at han begynder at græde. Han starter allerede med at
sige at han er ked af det når vi går hjemmefra.

Mathilde.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
Rinnie Ilsøe (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Rinnie Ilsøe


Dato : 12-08-03 08:37


"mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3f38975d$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Han vil bestemt ikke i skole. Jeg har så fået lov til at blive der de 10
> første min. mandag og tirsdag, men da jeg skulle gå i dag, måtte læreren
> hive ham væk, mens han græd.

Har i overvejet en friskole hvor der ikke er så mange elever i hver klasse
og hvor man ofte kan få lov at blive så længe man vil?
Hvordan er hans forhold til de andre elever? et er jo at han kender dem, men
noget andet er om han er glad for dem...

Jeg synes skolen er fej at de ikke lader jer finde den løsning til indkøring
som han har det bedst med! Så længe du sidder lige så stille, så kan du
umuligt forstyrre undervisningen!

Min søn startede i Onsdags og har været meget lidt selvstændig. Vi fik lov
at være der hele første dag. Vi var kun i klassen den første time og så sad
vi ude, så han vidste vi var der hvis der blev noget. Vi forældre har
desuden lov til at overvære undervisningen hvis vi føler behov for det.

Der er 11 elever i min søns klasse og bare fordi det er en friskole betyder
et jo ikke de ikke lærer noget!

Har du spurgt din søn direkte hvad han mener problemet er? Være sikker på
ikke på forhånd at gøre noget problem til tabu...



Anja Rosgaard Lyngga~ (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Anja Rosgaard Lyngga~


Dato : 12-08-03 10:19

At starte i skole er jo noget helt andet end at være i pasning. Jeg mener
for det første at man skal give det noget tid, før man skynder sig at skifte
skole, fordi drengen er ked af at komme i skole.

Det behøver jo ikke at være skolen der er noget i vejen med, men bare
drengen som skal have mulighed for at forholde sig til alt det nye.

For at kunne hjælpe ham bedst muligt, skal man tage en uddybende samtale
omkring hvad det er ved skolen som gør ham ked af det. Derved er det jo
nemmere konkret at gå ind og løse problemet.

Samtidig vil jeg også gerne understrege at jeg ikke ville finde mig i
nødvendigheden af at en lærer skulle hive mit barn grædende væk fra mig. Det
burde ikke være nødvendigt, med mindre man som forældre simpelthen er NØD
til at gå.

Hvis man som forældre har tid og mulighed for at være sammen med barnet
længere tid, skal man udnytte dette. Lad barnet tilpasse sig
selvstændigheden gradvist, og med passende udfordring.

Foreksempel kunne man starte med at blive der en hel dag, og observere
hvordan han har det i skolen. Næste dag kan man så blive der den første
time, hvorefter man gør barnet klart at man sidder lige ude på gangen
(hvorved han kan komme ud hvis det bliver for meget). Sådan kan man så
trappe ned, indtil man har en dreng som synes det er ok at være i skolen.

Det er jo BØRNEHAVEklasse, hvor lektionerne primært har et pædagogisk formål
og han derved ikke mister noget rent fagligt. Derfor må det da også være
forståeligt for hans klasselærer, at det kræver tid for netop ham at føle
sig tryg.

Jeg ville ringe til klasselæreren og snakke om problemet. Derved tror jeg
sagtens I ville kunne finde en passende løsningsmetode....

Folkeskolen er for folket, og folket skal have det godt og trygt!

Anja



RENE JENSEN (12-08-2003)
Kommentar
Fra : RENE JENSEN


Dato : 12-08-03 11:51


"Anja Rosgaard Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f38b020$0$13247$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg ville ringe til klasselæreren og snakke om problemet. Derved tror jeg
> sagtens I ville kunne finde en passende løsningsmetode....
>
> Folkeskolen er for folket, og folket skal have det godt og trygt!

Ja eller er det fordi børn idag løber for meget under ders mors skørter ,
jeg synes ikke andet jeg ser børn tude og tude når de skal noget unde ders
mor .

jensen



Anja Rosgaard Lyngga~ (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Anja Rosgaard Lyngga~


Dato : 12-08-03 16:27



> Ja eller er det fordi børn idag løber for meget under ders mors skørter ,
> jeg synes ikke andet jeg ser børn tude og tude når de skal noget unde ders
> mor .
>
> jensen

Hmm, ja, nogle børn har det sådan, fordi de endnu ikke har fået lov til at
blive selvstændige, hvilket jo egentlig er synd.

Men børn kan altså også blive utrygge selvom de er vant til at være
selvstændige.

Anja



mathilde (13-08-2003)
Kommentar
Fra : mathilde


Dato : 13-08-03 10:21

"Rinnie Ilsøe" skrev d. 12-08-03 08:37 dette indlæg :
>
> "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f38975d$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Han vil bestemt ikke i skole. Jeg har så fået lov til at blive der
de 10
> > første min. mandag og tirsdag, men da jeg skulle gå i dag, måtte
læreren
> > hive ham væk, mens han græd.
>
> Har i overvejet en friskole hvor der ikke er så mange elever i hver
klasse
> og hvor man ofte kan få lov at blive så længe man vil?
> Hvordan er hans forhold til de andre elever? et er jo at han kender
dem, men
> noget andet er om han er glad for dem...
>
> Jeg synes skolen er fej at de ikke lader jer finde den løsning til
indkøring
> som han har det bedst med! Så længe du sidder lige så stille, så kan
du
> umuligt forstyrre undervisningen!
>
> Min søn startede i Onsdags og har været meget lidt selvstændig. Vi fik
lov
> at være der hele første dag. Vi var kun i klassen den første time og
så sad
> vi ude, så han vidste vi var der hvis der blev noget. Vi forældre har
> desuden lov til at overvære undervisningen hvis vi føler behov for
det.
>
> Der er 11 elever i min søns klasse og bare fordi det er en friskole
betyder
> et jo ikke de ikke lærer noget!
>
> Har du spurgt din søn direkte hvad han mener problemet er? Være sikker

> ikke på forhånd at gøre noget problem til tabu...
>

Han siger han har svært ved at koncentrere sig om hvad lærerne siger, og
så bliver han usikker, når de andre går i gang og han ikke ved hvad de
skal lave. Og det er da til at forstå. Samtidig er han utryg ved hvad de
andre laver, han sidder med ryggen mod klassen da de sidder i grupper,
og dermed også med ryggen mod læreren når hun står ved tavlen, da "hans
bord" er placeret yderst.

Han både kender og kan lide de andre børn, de fleste af dem, efter skole
leger han med dem på fritidshjemmet, dog kun kort tid her de første par
dage. Jeg har fri indtil 1/9, så jeg har massere af tid til en langsom
indkøring. Og så har vi tid til at lave ting sammen om eftermiddagen,
inden hans storebror kommer hjem. Det er meget nyttigt, når storebror er
handicappet, og i den grad kan tage mors tid!

For at kommentere et andet indlæg, så er han ikke et barn der græder ved
mors skørter. Han ved godt at man ikke opnår noget ved at græde, men
samtidig ved han godt at det er OK at græde hvis man er ked af det.

De andre børn, især drengene i klassen har bare været så søde ved ham,
man kunne jo ellers godt forvente et lille nickname som tudemarie eller
i den stil. Men i stedet støtter de ham med små bemærkninger, det syns
jeg bare er så stærkt gået!

Men tak for jeres indput, jeg vil tage en snak med læreren.

Mathilde.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Sabina Hertzum (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 13-08-03 10:31

mathilde wrote:
> Han siger han har svært ved at koncentrere sig om hvad lærerne siger,
> og så bliver han usikker, når de andre går i gang og han ikke ved
> hvad de skal lave. Og det er da til at forstå. Samtidig er han utryg
> ved hvad de andre laver, han sidder med ryggen mod klassen da de
> sidder i grupper, og dermed også med ryggen mod læreren når hun står
> ved tavlen, da "hans bord" er placeret yderst.

det lyder jo tila t være et forholdsvis nemt problem at løse.....
jeg ville tage en snak med læreren om at få din søn placeret ved et bord
hvor han kan have et rimeligt overblik over klassen, samt se læreren......
kan han evt have problemer med ørerne?? eller er det et reelt
koncentrationsproblem??

> De andre børn, især drengene i klassen har bare været så søde ved ham,
> man kunne jo ellers godt forvente et lille nickname som tudemarie
> eller i den stil. Men i stedet støtter de ham med små bemærkninger,
> det syns jeg bare er så stærkt gået!

det er kanont når det er sådan...... men mange af børnene har jo nok være
nærvøse og har måske følelserne som de kan genkende....
men hvor er det dejligt at det starter så godt for sammenholdet i klassen ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Anja Rosgaard Lyngga~ (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Anja Rosgaard Lyngga~


Dato : 13-08-03 12:19



-- "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:szn_a.49880$Kb2.2224999@news010.worldonline.dk...
> mathilde wrote:
> > Han siger han har svært ved at koncentrere sig om hvad lærerne siger,
> > og så bliver han usikker, når de andre går i gang og han ikke ved
> > hvad de skal lave. Og det er da til at forstå. Samtidig er han utryg
> > ved hvad de andre laver, han sidder med ryggen mod klassen da de
> > sidder i grupper, og dermed også med ryggen mod læreren når hun står
> > ved tavlen, da "hans bord" er placeret yderst.
>
> det lyder jo tila t være et forholdsvis nemt problem at løse.....
> jeg ville tage en snak med læreren om at få din søn placeret ved et bord
> hvor han kan have et rimeligt overblik over klassen, samt se læreren......
> kan han evt have problemer med ørerne?? eller er det et reelt
> koncentrationsproblem??
>
> > De andre børn, især drengene i klassen har bare været så søde ved ham,
> > man kunne jo ellers godt forvente et lille nickname som tudemarie
> > eller i den stil. Men i stedet støtter de ham med små bemærkninger,
> > det syns jeg bare er så stærkt gået!
>
> det er kanont når det er sådan...... men mange af børnene har jo nok være
> nærvøse og har måske følelserne som de kan genkende....
> men hvor er det dejligt at det starter så godt for sammenholdet i klassen
;)
>
> --
> Knus Sabina
>
> www.MandeZonen.dk
> Danmarks førende mandeportal.
>


Der er ikke noget at sige til at man bliver usikker ved skolestart. Det er
jo en hverdagsform som er noget anderledes, og først skal læres.

At fortælle læreren om det specifikke problem, ville give en løsning så I
snart for en skoleglad dreng!

Anja


www.anjarosgaard.dk

>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste